Högakustenbron. Foto: John Antonsson
Vägsträckan

Höga kusten fortsätter att skjuta i höjden

Ångermanland. Bland bensinstationer, vägkrogar och höga toppar. Transportarbetarens turné bland ikoniska vägsträckor har nått Höga kusten.

För 10 000 år sedan hade det mesta av inlandsisen smält bort. Det var ett stort uppdämt tryck underifrån efter alla år av tung is. Marken ville upp, resa sig mot skyarna. I början gick det fort och för 7 000 år sedan hade landet höjts med 200 meter.

För en dryg månad sedan hade landet höjt sig ungefär 286 meter från den tid då Höga kusten blev isfritt.

Det är faktiskt så att marken fortsätter att stiga. För den som planerar att bli övermänskligt seglivad, ja på gränsen till odödlig, hägrar en framtid där det går att fira sin 3 000-årsdag med att ta en dagstur på land mellan Umeå och Vasa. Men just nu ser det ju ut som det gör och det är vatten i viken ett bra tag till.

Priset för utsikten från Skuleberget är en dryg timmes vandring längs bergets leder.
Priset för utsikten från Skuleberget är en dryg timmes vandring längs bergets leder. Foto: John Antonsson

Höga kusten, var ligger den egentligen?

Kommer du norrifrån är resan upp på Höga kusten mer en känsla än en exakt geografisk punkt. Du har just kört 40 knyck genom Örnsköldsvik. Tagit höger i rondellen efter Paradisbadet och passerat vägkrogen Örnen, gasat förbi Bjästa och där någonstans känner du i hela kroppen att bilen är på väg uppåt.

Kullarna blir högre. Tallarna närmare solen och så kommer skylten som säger att du kört in i ett världsarv. Höga kusten utsågs till världsarv av FN-organet Unesco år 2000.

Kommer du söderifrån är det enklare. Härnösands kommun håller kanske inte med. Men för de flesta av oss är bron markören som säger att här börjar Höga kusten.

Paus på parkeringen.
Paus på parkeringen. Foto: John Antonsson

På parkeringen vid hotellet som finns på höger sida just efter att du kört över Höga kusten-bron står några färdtjänstchaufförer vid sina taxibussar. Solen skiner. Över barrträdens toppar, under bron, ser vi Ångermanälvens ständiga utflöde till Bottniska viken.

– Det är det finaste stället vi har, säger Erol Göransson som jobbar med att köra färdtjänstbuss för Byberg Nordin.

Jag frågar hans kollega Niklas Skåner om det finns många fina ställen att ta en lunchpaus på.

– Ja, men det är sällan vi står stilla så länge att vi hinner det.

Niklas Skåner ska alldeles strax rulla västerut, mot Kramfors.
Niklas Skåner ska alldeles strax rulla västerut, mot Kramfors. Foto: John Antonsson

De sätter sig i taxibussarna och kör vidare. De har kört anslutningstrafik. Nu drar den ena västerut och hem mot Kramfors. Den andra kör norrut, till Örnsköldsvik.

Jag tar ut på E4:an och fortsätter norrut. Jag kör förbi skyltarna vid E4 och försöker registrera vart omvägar hade kunnat ta mig. Den fina rastplatsen med utsikt över havet är helt tom. Ingen att surra med där. Så jag kör vidare. Förbi skylten som säger att du kan ta höger till campingen vid Norrfällsviken. Ännu ett guldkorn jag upplevt som barn och 30 år senare med mina egna. Men vi ska inte besöka rullstenarna (också ett minne från inlandsisen) utan kör vidare. Till ett annat viktigt stopp. OKQ8 i Ullånger. Inte det smidigaste stället att stanna på för en lastbilskusk. Men för bilburna som jag är det gott om plats på parkeringen och tomt runt picknickborden. Jag går in i bensinstationen och väntar lite med att prata med biträdet. Kön håller i sig och sist att gå ut genom dörren är en tankbilschaufför som dröjt kvar en stund och surrat efter att han köpt sina cigg.

Katrin Åsberg bor 250 meter från jobbet på macken i Ullånger.
Katrin Åsberg bor 250 meter från jobbet på macken i Ullånger. Foto: John Antonsson

Hon som jobbar den här dagen heter Katrin Åsberg och hon gillar jobbet.

– Det är olika varje dag. Det är det som är det roliga. På somrarna är det många turister och mycket jobb.

– Alla i byn och de som bor runt omkring kommer hit. Förr var det mycket spel, säger Katrin Åsberg och pekar åt sin högersida mot den gamla spelhörnan som nu är en så kallad loungedel.

I loungen finns en särskild lyx. Jag har som journalist jobbat i landets alla delar och stannat på många mackar. Att få sitta med ryggstöd i en vanlig mjuk plats är ovanlig lyx på en mack.

Men det är dags att rulla vidare. Den här journalisten har bara lite tid på varje plats. Måste vara i Piteå på kvällen.

Så jag sätter mig i bilen och kör fram till stoppskylten och slår på blinkersen mot vänster. Nästa stopp blir Docksta. Jag ska köpa köttbullar, inte tofflor.

Gunilla Hallin, Inga-lill Borgersen, Maria Öjdeby och Margareta Berglund tar en fika efter lunchserveringen på Dockstabaren.
Gunilla Hallin, Inga-lill Borgersen, Maria Öjdeby och Margareta Berglund tar en fika efter lunchserveringen på Dockstabaren. Foto: John Antonsson

Dockstabaren ligger på vänster sida i norrgående riktning. Den vilar i ett enplanshus med vägkrog i ena änden, Preem-mack i den andra. Ett stenkast bort tillverkas tofflor och lastbilar kan tankas.

Jag kliver in till en vägg av minnen från tidigare tidningsartiklar.

Maria Öjdeby är beredd på att ta en matbeställning, men när jag vill ställa frågor försvinner hon in genom köket och hämtar ägaren Jan-Åke Wallinder.

Det var hans föräldrar Olle och Greta som öppnade vägkrogen i Docksta 1951. Då gick vägen längre upp i samhället. Sedan nya E4 blev klar har Dockstabaren varit på samma plats.

– Morsan jobbade i köket och jag var med och tittade när de byggde upp det. Farsan var ju snickare i grunden och byggde mycket själv, säger han.

I slutet av 1980-talet tog Jan-Åke över krogen.

Dockstabaren serverar vad Jan-Åke kallar ”vanligt husman”. Dagens lunch kan vara bruna bönor med fläsk eller falukorv med stuvade makaroner. Nyaste rätten på à la carte-menyn är kebab, det var så många som hade bett om det.

Dockstabarens ägare Jan-Åke Wallinder. Foto: John Antonsson
Dockstabarens ägare Jan-Åke Wallinder. Foto: John Antonsson

Enkelt men inte simpelt, beskriver Jan-Åke maten.

Populärast är köttbullarna, de rullar de själva. När jag besöker Dockstabaren har sommaren inte kommit. Men kökspersonalen är i full rull med att rulla köttbullar till alla barn bland sommarturisterna. Turisterna blir fler och fler för varje år. Skuleberget med klättring och camping ligger på promenadavstånd bort. En liten sträcka till och där finns Skuleskogen med sina halvöar, slåtterstenar, grotta och skrevan från Ronja Rövardotter.

Köttfärslimpan, köttfärsbiffarna och köttbullarna är populära och kökspersonalen använder 100 kilo köttfärs i veckan. Allt kött kommer från Sverige.

– Jag brukar säga att det är som med chaufförerna. Det kanske är lite billigare om man köper från utlandet, men varför är det så? Förmodligen är det något som inte är riktigt rätt, säger Jan-Åke.

Sista åren har det varit bra med turister. Under pandemiåren var det många svenskar i södra Sverige som berövade på chansen att resa utomlands valde att köra norrut och utforska världsarvet. På ett sätt är det lite som det var förr.

Då hade Dockstabaren öppet dygnet runt. Chaufförer stannade och åt. Men också busslaster av människor på väg mot Stockholm eller vidare. Det var då. Innan flyget blev billigt.

Hela lokalen vittnar om en svunnen tid. Bardisken är platsbyggt av ett snickeri i Örnsköldsvik, sofforna har galonklädsel och stolarna kommer från svenska Gemla.

– Det går nästan inte att få slut på dem.

Stolarna står stadigt och närmar sig himlen med åtta millimeter om året. Vi får se hur högt de når innan det är dags att byta ut dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här fylls drivmedel på. Utvändigt ser de helelektriska lastbilarna vid en snabb anblick ut som vanliga dieselbilar, men saknar vanligt tanklock och har i stället kontakter för laddning. Foto: Annika Hamrud

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

Transportarbetarens logga

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Kongress 2022

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen, som startar den 26 augusti.

Kultur
Borgvattnets prästgård i Jämtland, ”Sveriges mest hemsökta hus”, har varit öppen för allmänheten sedan 1970. Gungstolen sägs komma i gungning av sig själv och påstås ha kastat ut en präst på 1940-talet. Foto: Borgvattnet Prästgård & Vandrarhem

Spökturism i sommarland

Semestertider. Spökturism har blivit stort. Ofta går det att kombinera skräck med fika i naturskön omgivning. Här är några tips på gastkramande upplevelser i Sverige, ett land ovanligt rikt på spöken (eller i alla fall platser där de påstås synas till).

Semester på rull
Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar? Foto: Lilly Hallberg

Det ska va’ husvagn – eller husbil?

Campingliv. Intresset för att köpa ny husvagn eller husbil är större än någonsin. Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra mobilt. Men vilket boende är egentligen bäst – och för vem?

John Antonsson. Foto: Lilly Hallberg

En lovsång till budgetsemestern

Krönika. När jag var liten grabb brukade vi dra en lånad husvagn söderut. Kanske stannade vi redan vid Byske Havsbad, eller så hamnade vi vid någon camping i Umeå. Helt säkert visste jag att resan hade ett oändligt långt stopp på Ikea i Sundsvall.

Kongress 2022
Transports kongress 2017

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Första jobbet: Tänk på det här!

Arbetsliv. Har du tagit studenten och ska börja jobba i sommar? Eller går du i gymnasiet och ska sommarjobba för första gången? Då har du säkert många funderingar. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Arbetsmiljö
Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Transports ungdomsforum
Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik. Foto: Kristina Sjöberg

Tre dagar med facket i fokus

Fackligt. Efter två år av restriktioner och inställda fysiska möten kunde ett 30-tal unga transportare i början av maj mötas på kursgården Bommersvik. I dagarna tre diskuteras fackliga frågor blandat med föreläsningar och paneldebatt.

I frågan om övervakning var panelen inte helt överens, de flesta höll upp rött kort. Luf var det enda ungdomsförbundet som enbart visade grönt kort. I panelen från vänster: John Granqvist, Muf, Erik Berg, Luf, Stefan Sarmes, KDU, Oscar Berggren, Cuf, Ava Rudberg, Ung Vänster, och Lisa Nåbo, SSU. Foto: Kristina Sjöberg

Rött kort för övervakning…

Politik. Ungdomsforums andra dag gästades av representanter från Moderaternas, Liberalernas, Kristdemokraternas, Centerns, Vänsterpartiets och Socialdemokraternas ungdomsförbund.

Morgan Finnsiö. Foto: David Lagerlöf/Expo

Expo om SD:s framväxt i Sverige

Politik. Transport har en tydlig hållning mot Sverigedemokraterna. På Ungdomsforum fanns Morgan Finnsiö från Expo på plats för att berätta om ytterhögern, arbetarrörelsen och Sverigedemokraternas framväxt.

Kultur
Dimmornas bro (Waterloo Bridge) med Vivien Leigh och Robert Taylor från 1940. Foto: Mary Evans/AF Archive / TT Nyhetsbyrån

Det våras för nostalgin

Trendig känsla. Från medicinsk diagnos till varma känslor inför anblicken av försvunna glassar på GB:s karta eller Putins dödliga fantasier om ett förlorat imperium. Nostalgi tar sig många uttryck. Under långa perioder ett hånat känslouttryck. Men det verkar våras för nostalgin igen.

Fackligt arbete
Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Transportarbetaren testar
Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag. Foto: Pernilla Ahlsén

Dyraste termosen inte alltid bäst

Test. En bra termos är ett måste för dig som vill ha med dig varm dryck på jobbet. Men vilken ska man välja? Är en dyrare termos nödvändigtvis bättre? Nej, inte alltid, visar vårt termostest. Här guidar vi dig till den bästa termosen utifrån dina behov.

Respekttrappan
Respekttrappan. Illustration: Mattias Käll

Sju steg mot en schystare arbetsplats

Arbetsmiljö. Har ni fördomar på jobbet? Är ni arbetskamrater schysta mot varandra? Det kan alltid bli bättre. Med Respekttrappan är tanken att ni ska ta sju steg mot en mer inkluderande arbetsplats.

Olivera Pobra. Foto: Lilly Hallberg

Det ska inte vara valfritt att följa värdegrunden på arbetsplatsen

Regionala skyddsombudet. Olivera Pobra är regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen. Hon kan tänka sig att arbeta med ett verktyg som Respekttrappan. Och tycker att det är självklart att alla ska delta i sådana aktiviteter om de erbjuds på jobbet.

Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Bya. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Gustaf Järsberg

”Vi använder redan olika modeller i arbetsmiljöarbetet”

Transport. När medlemmar hör av sig till sin avdelning eller sina skyddsombud är arbetsmiljöproblemet ofta redan stort och infekterat. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport och berättar att det finns flera modeller att ta till hjälp.