”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell
Close
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges.
Close
Månadens medlem

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

 

– Det bästa med jobbet är att få köra lastbil och att vara utomhus varje dag, säger Heba Hammoush med ett stort leende.

Heba arbetar som sopbilschaufför på Södra Smålands Avfall & Miljö, SSAM, i Älmhult. Vi träffas på återvinningscentralen i utkanten av tätorten en solig vinterdag.

Jobbet är fritt, tycker hon. Turerna är fördelade mellan tätorter och landsbygd vilket ger omväxling. De flesta kunderna bor på landet och då tar hon rast någonstans längs vägen.

– Jag träffar många av kunderna. På mina körlistor finns nästan 200 stopp per dag. Vissa av mina kunder står och väntar på mig. När jag varit sjuk ringer de och frågar varför jag inte körde den dagen, berättar Heba och skrattar.

”Jag vill vara en förebild. I Sverige kan vi kvinnor jobba med vad vi vill”, säger Heba Hammoush. Foto: Sven Rosell
”Jag vill vara en förebild. I Sverige kan vi kvinnor jobba med vad vi vill”, säger Heba Hammoush. Foto: Sven Rosell

Pratstund

Flera kunder vill gärna växla några ord medan hon hanterar kärlen. Trots att hon ofta är stressad tar hon sig tid att prata en liten stund.

– Jag är en social person som ger andra positiv energi. Kunderna ger mig samma känsla tillbaka, förklarar hon.

Om hon ska nämna en avigsida med jobbet så är det svårigheten att hinna beta av alla på körlistan före arbetsdagens slut klockan 16.

I snitt ska det ta två, tre minuter att tömma ett kärl men det är inte alltid möjligt. Chaufförerna brukar vara tvungna att jobba över någon timme ett par dagar i veckan.

Syrien

Heba växte upp i Syriens huvudstad Damaskus. Hon läste handel och ekonomi på universitetet. Därefter drev hon en verksamhet som designade kläder för ­kvinnor.

Som 28-åring lämnade hon landet tillsammans med sin man och två barn. De tog sig till Istanbul där de stannade i tre år. Men eftersom det inte fanns någon etablering för flyktingar fick sönerna inte gå i skolan.

Heba hörde mycket gott om Sverige och familjen reste hit under den stora flyktingvågen 2015.

Stressen att hinna med alla på körlistan innan arbetsdagen är slut är en nackdel med jobbet. Ofta blir det någon timmes övertid ett par dagar i veckan. Men annars trivs Heba Hammousch med sitt yrkesval. Foto: Sven Rosell
Stressen att hinna med alla på körlistan innan arbetsdagen är slut är en nackdel med jobbet. Ofta blir det någon timmes övertid ett par dagar i veckan. Men annars trivs Heba Hammousch med sitt yrkesval. Foto: Sven Rosell

Älmhult

När familjen bosatt sig i Älmhult jobbade Heba som fritidsledare och därefter som truckförare på Ikea. En dag såg hon en kvinna som körde lastbil och då bestämde hon sig för att det var dags att söka till utbildningen för lastbilsförare. Där tog hon C- och CE-körkort.

I Syrien är alla lastbilschaufförer män.

– Jag vill vara en förebild. I Sverige kan vi kvinnor jobba med vad vi vill, säger Heba, som fått pris för att vara en god förebild och inspiratör för kvinnor med invandrarbakgrund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.