Göteborgs hamn
Close
Flera personer som arbetar i Göteborgs hamn riskerar att förlora jobbet på grund av de skärpta säkerhetskontrollerna. Arkivbild.
Close

Hamnbolag portar personal – ”säkerhetshot”

Arbetsrätt. Göteborgs hamn har skärpt säkerheten. Anställda som tidigare prövats och godkänts nekas nu tillträde. Ett företag som opererar på hamnområdet har varslat om uppsägning – anställda kan inte utföra jobbet eftersom de inte kommer in.

De nya, höjda kraven på säkerheten i hamnområdet infördes i november och gäller skyddsobjekt, områden klassade som samhällsviktiga och därför behöver särskilt skydd mot bland annat sabotage och spioneri.

– Att man utreder vad man har i bagaget är vi vana vid. Det kan till exempel vara ett rimligt beslut att en person med stora skulder inte hanterar kontanter. Men förfarandet i de här fallen är verkligen inte okej och dessutom rättsosäkert, säger Peter Åkesson, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning.

Exakt hur kraven för att få tillträde till skyddsobjekten har förändrats svarar inte Göteborgs hamn på, men enligt hamnbolaget berör det ett ”mindre antal” personer. Enligt Transport handlar det om minst sex fall i Energihamnen.

Det handlar om personal utifrån som utför uppdrag för olika entreprenörer, till exempel kör tankbil. Samtliga har tidigare prövats. Varför de inte längre får tillträde har de inte fått veta.

Bedömningen har gjorts av hamnbolaget tillsammans med terminalbolagen på skyddsobjektet: Gothenburg Roro, APM Terminal och Logent Port och Terminals, med stöd av säkerhetsbolaget Avarn Security.

Hamnbolaget betonar att det inte rör sig om säkerhetsprövningar där myndigheter, som Säpo, är involverade. I stället handlar det om bakgrundskontroller där allmänna handlingar – exempelvis domar – synas.

– Det är två olika saker som inte får blandas ihop. Vi har tidigare inte gjort några bakgrundskontroller på de externa som ansökt om tillträde, vi har endast kontrollerat att namnuppgifterna stämmer överens med personnummer, sedan även utfört legitimationskontroll vid uthämtning av passerkortet, säger Magnus Rosenqvist, biträdande säkerhetschef, Göteborgs hamn.

– I den omvärld vi lever i nu så behöver vi skapa en trygg och säker arbetsplats.

Praxis vid kontroll

Enligt säkerhetsansvariga på Göteborgs hamn är tillvägagångssättet inget som ändrats nyligen, det har tvärtom i stort gjorts på samma sätt under hela 2000-talet. Däremot har säkerheten skärpts eftersom säkerhetsläget i landet försämrats, en följd av Rysslands anfall mot Ukraina.

– Tillvägagångssättet är praxis. Det går inte att som skyddsobjekt se en risk med en person och chansa och släppa in den i ett område som Energihamnen, där man skulle kunna orsaka en olycka som drabbar hela Göteborg, säger Göteborg hamns säkerhetschef Thomas Fransson till Göteborgs-Posten.

Men enligt facket är en sådan praxis i sig helt felaktig.

– En säker och kontrollerad prövning av personal ska bedömas av en myndighet. Allt annat är obegripligt och sätter hela arbetsrätten med lagar mot diskriminering ur spel, säger Peter Åkesson.

– I vårt rättssamhälle prövas en tvist eller en brottsmisstanke i tre olika instanser, men inte här. Här har man inte heller haft samtal för säkerhetsprövning med individen i alla fall.

En av de entreprenörer som drabbats har varslat facket om uppsägning. Företagets anställda kan inte utföra sina jobb eftersom de helt enkelt inte kommer in i hamnen. Enligt Transport ombudsman är arbetsgivaren lika frustrerad som facket.

– Men arbetsgivaren kan inget göra, de bestämmer inte vilka som får komma in på området, säger Åkesson.

– Det finns människor som totalt bryter ihop för saker som är lindrigare än det här.

En person som först inte godkändes vid bakgrundskontroll har fått tillbaka behörighet och har åter tillträde. Andra som mist sin behörighet har ändå kunnat utföra uppdrag i hamnen. Lösningen har varit att de varje dag fått tillfälliga passerkort utskrivna, enligt facket och chaufförer. Men det stämmer inte längre, enligt hamnbolaget: Den som inte godkänns vid bakgrundskontroll kommer att nekas tillträde även som besökare.

Transport ser ingen motsättning i att värna rikets säkerhet och följa lagen för hur prövningar görs.

– Det går att kombinera. Våra medlemmars ära, heder och personliga integritet väger tyngst. Att de som bedriver verksamhet som är av betydelse för Sveriges säkerhet själva bryter mot lagen är alltid fel och kan få förödande konsekvenser för de drabbade, säger ombudsman Peter Åkesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Transport utökar blockaden till att gälla alla svenska hamnar

Blockad. (Uppdaterad 16 november 2023.) Transports sympatiåtgärder för IF Metall utökas till att gälla blockad för lossning och lastning av Tesla-bilar i alla svenska hamnar. Blockaden börjar gälla klockan 12 den 17 november.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.