Göteborgs hamn
Close
Flera personer som arbetar i Göteborgs hamn riskerar att förlora jobbet på grund av de skärpta säkerhetskontrollerna. Arkivbild.
Close

Hamnbolag portar personal – ”säkerhetshot”

Arbetsrätt. Göteborgs hamn har skärpt säkerheten. Anställda som tidigare prövats och godkänts nekas nu tillträde. Ett företag som opererar på hamnområdet har varslat om uppsägning – anställda kan inte utföra jobbet eftersom de inte kommer in.

De nya, höjda kraven på säkerheten i hamnområdet infördes i november och gäller skyddsobjekt, områden klassade som samhällsviktiga och därför behöver särskilt skydd mot bland annat sabotage och spioneri.

– Att man utreder vad man har i bagaget är vi vana vid. Det kan till exempel vara ett rimligt beslut att en person med stora skulder inte hanterar kontanter. Men förfarandet i de här fallen är verkligen inte okej och dessutom rättsosäkert, säger Peter Åkesson, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning.

Exakt hur kraven för att få tillträde till skyddsobjekten har förändrats svarar inte Göteborgs hamn på, men enligt hamnbolaget berör det ett ”mindre antal” personer. Enligt Transport handlar det om minst sex fall i Energihamnen.

Det handlar om personal utifrån som utför uppdrag för olika entreprenörer, till exempel kör tankbil. Samtliga har tidigare prövats. Varför de inte längre får tillträde har de inte fått veta.

Bedömningen har gjorts av hamnbolaget tillsammans med terminalbolagen på skyddsobjektet: Gothenburg Roro, APM Terminal och Logent Port och Terminals, med stöd av säkerhetsbolaget Avarn Security.

Hamnbolaget betonar att det inte rör sig om säkerhetsprövningar där myndigheter, som Säpo, är involverade. I stället handlar det om bakgrundskontroller där allmänna handlingar – exempelvis domar – synas.

– Det är två olika saker som inte får blandas ihop. Vi har tidigare inte gjort några bakgrundskontroller på de externa som ansökt om tillträde, vi har endast kontrollerat att namnuppgifterna stämmer överens med personnummer, sedan även utfört legitimationskontroll vid uthämtning av passerkortet, säger Magnus Rosenqvist, biträdande säkerhetschef, Göteborgs hamn.

– I den omvärld vi lever i nu så behöver vi skapa en trygg och säker arbetsplats.

Praxis vid kontroll

Enligt säkerhetsansvariga på Göteborgs hamn är tillvägagångssättet inget som ändrats nyligen, det har tvärtom i stort gjorts på samma sätt under hela 2000-talet. Däremot har säkerheten skärpts eftersom säkerhetsläget i landet försämrats, en följd av Rysslands anfall mot Ukraina.

– Tillvägagångssättet är praxis. Det går inte att som skyddsobjekt se en risk med en person och chansa och släppa in den i ett område som Energihamnen, där man skulle kunna orsaka en olycka som drabbar hela Göteborg, säger Göteborg hamns säkerhetschef Thomas Fransson till Göteborgs-Posten.

Men enligt facket är en sådan praxis i sig helt felaktig.

– En säker och kontrollerad prövning av personal ska bedömas av en myndighet. Allt annat är obegripligt och sätter hela arbetsrätten med lagar mot diskriminering ur spel, säger Peter Åkesson.

– I vårt rättssamhälle prövas en tvist eller en brottsmisstanke i tre olika instanser, men inte här. Här har man inte heller haft samtal för säkerhetsprövning med individen i alla fall.

En av de entreprenörer som drabbats har varslat facket om uppsägning. Företagets anställda kan inte utföra sina jobb eftersom de helt enkelt inte kommer in i hamnen. Enligt Transport ombudsman är arbetsgivaren lika frustrerad som facket.

– Men arbetsgivaren kan inget göra, de bestämmer inte vilka som får komma in på området, säger Åkesson.

– Det finns människor som totalt bryter ihop för saker som är lindrigare än det här.

En person som först inte godkändes vid bakgrundskontroll har fått tillbaka behörighet och har åter tillträde. Andra som mist sin behörighet har ändå kunnat utföra uppdrag i hamnen. Lösningen har varit att de varje dag fått tillfälliga passerkort utskrivna, enligt facket och chaufförer. Men det stämmer inte längre, enligt hamnbolaget: Den som inte godkänns vid bakgrundskontroll kommer att nekas tillträde även som besökare.

Transport ser ingen motsättning i att värna rikets säkerhet och följa lagen för hur prövningar görs.

– Det går att kombinera. Våra medlemmars ära, heder och personliga integritet väger tyngst. Att de som bedriver verksamhet som är av betydelse för Sveriges säkerhet själva bryter mot lagen är alltid fel och kan få förödande konsekvenser för de drabbade, säger ombudsman Peter Åkesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När Integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

Transportarbetarens logga

Obehörig i varselväst stoppad bland planen

Bevakning. Säkerhetspersonal på Arlanda upptäckte tidigt på söndagsmorgonen en obehörig man i varselväst ute vid flygplanen. Mannen greps kort senare av polis och är nu misstänkt för sabotage.

Ytterligare taxichaufförer får ersättning

Arbetsrätt. Svenska Transportarbetareförbundet vann en seger i AD i målen mot Telepass tidigare i maj. Fler ärenden pausades i väntan på domen. Nu har fler taxiförare fått sin uteblivna övertidsersättning betald.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.