Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg
Close
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer.
Close
Transports taxiförarkommitté

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Att kunna hjälpa flera passagerare in i en sjuktransport, att kunna hantera allt fler hjälpmedel, att hålla allt snävare tidsramar. Eller att inte få månadslön för att en liten del av körningarna är ”vanlig” taxi, inte färdtjänst. Att se hur taxi för allmänheten skrotas som konsekvens av att lägsta bud vunnit i upphandling av samhällsbetald trafik.

De vet hur det är, de som kör.

– För oss handlar det om jätteviktig input från yrkesförare, från er som fortfarande jobbar med det, säger Anna Erixon, ombudsman med ansvar för taxiföraravtalet och själv tidigare färdtjänstförare.

Grundades för ett år sedan

Taxiförarkommittén grundades för drygt ett år sedan, av fem chaufförer som alla då ingick i förbundets avtalsdelegation när nytt kollektivavtal skulle förhandlas fram.

– Under förhandlingarna diskuterade vi allt från det som skedde på golvet till himlen. Och vi kände att vi ville hålla fast vid det, säger Ronnie Persson, färdtjänstförare från Storfors.

– Vi vill få taxichaufförerna att förstå att det är snacket runt fikabordet, och högre organisationsgrad, som gör att vi på sikt kan få de villkor vi önskar oss. Där tror jag att vi kan göra skillnad.

”Islossning i brokig bransch”

Avtalsrörelsen blev något av en islossning, i en ”brokig bransch med många viljor i medlemskåren” för att använda Sven-Åke Österbergs ord. Han är färdtjänstchaufför ifrån Vetlanda och ordförande i kommittén.

– I avtalsdelegationen fungerade arbetet optimalt, vi kompletterade varandra i våra olika roller, säger Sven-Åke Österberg, färdtjänstchaufför ifrån Vetlanda.

När Transportarbetaren drygt ett år senare träffar honom har han och kollegan, Ronnie Persson från Storfors, kommit till förbundskontoret i Stockholm.

Färdigt program

På plats är också ombudsmannen Anna Erixon och förbundsordförande Tommy Wreeth. Båda är positivt inställda till kommitténs arbete, i en bransch som beskrivits som Transports sorgebarn. I dag finns ett färdigt program för Taxikommittén, med handlingsplan för framtiden. Det handlar om sådant som att fastställa krav från medlemmarna inför nästa års avtalsrörelse och utveckla medlemsvärvning på arbetsplatserna.

En annan punkt är att vara delaktiga i Transports taxiprojekt, som också det kom till efter 2021 års avtalsrörelse med syfte att belysa problem inom taxi, att förändra och även stärka den fackliga verksamheten bland förarna. I det projektet har fem uppsökare sedan i höstas arbetat med att söka upp chaufförer och företag.

– När jag varit ute och pratat har jag tagit Taxikommittén som ett lyckat exempel på just den typ av arbete som behövs, säger Tommy Wreeth.

– Även om vi, och de centrala ombudsmännen, har kunskapen som krävs vid förhandlingar i många fall och kartlagt löner – och har rätt i kanske åtta av tio fall – så är det i de andra två fallen som annan kunskap kan bli avgörande.

Ett slags upprop

Alla fyra som möts på Transportarbetarförbundets kontor i Stockholm i början av maj är eniga: Taxikommittén är en del av förbundet, styrkan är dynamiken.

– Det handlar om ett slags upprop. Låt er röst höras! Som allt fackligt arbete handlar det om att kliva fram. Det kan vara obekvämt, och processen lång, säger Sven-Åke Österberg.

– Grunden är lagd. Nu väntar hårt arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Plånbok med pengar

Facken inom industrin kräver 4,2 procent i löneökning

Löner. LO ställer sig bakom Facken inom industrins lönekrav på 4,2 procent i ett ettårigt avtal. Transports ordförande Tommy Wreeth tycker att det var för lågt och röstade nej.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.