Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg
Close
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer.
Close
Transports taxiförarkommitté

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Att kunna hjälpa flera passagerare in i en sjuktransport, att kunna hantera allt fler hjälpmedel, att hålla allt snävare tidsramar. Eller att inte få månadslön för att en liten del av körningarna är ”vanlig” taxi, inte färdtjänst. Att se hur taxi för allmänheten skrotas som konsekvens av att lägsta bud vunnit i upphandling av samhällsbetald trafik.

De vet hur det är, de som kör.

– För oss handlar det om jätteviktig input från yrkesförare, från er som fortfarande jobbar med det, säger Anna Erixon, ombudsman med ansvar för taxiföraravtalet och själv tidigare färdtjänstförare.

Grundades för ett år sedan

Taxiförarkommittén grundades för drygt ett år sedan, av fem chaufförer som alla då ingick i förbundets avtalsdelegation när nytt kollektivavtal skulle förhandlas fram.

– Under förhandlingarna diskuterade vi allt från det som skedde på golvet till himlen. Och vi kände att vi ville hålla fast vid det, säger Ronnie Persson, färdtjänstförare från Storfors.

– Vi vill få taxichaufförerna att förstå att det är snacket runt fikabordet, och högre organisationsgrad, som gör att vi på sikt kan få de villkor vi önskar oss. Där tror jag att vi kan göra skillnad.

”Islossning i brokig bransch”

Avtalsrörelsen blev något av en islossning, i en ”brokig bransch med många viljor i medlemskåren” för att använda Sven-Åke Österbergs ord. Han är färdtjänstchaufför ifrån Vetlanda och ordförande i kommittén.

– I avtalsdelegationen fungerade arbetet optimalt, vi kompletterade varandra i våra olika roller, säger Sven-Åke Österberg, färdtjänstchaufför ifrån Vetlanda.

När Transportarbetaren drygt ett år senare träffar honom har han och kollegan, Ronnie Persson från Storfors, kommit till förbundskontoret i Stockholm.

Färdigt program

På plats är också ombudsmannen Anna Erixon och förbundsordförande Tommy Wreeth. Båda är positivt inställda till kommitténs arbete, i en bransch som beskrivits som Transports sorgebarn. I dag finns ett färdigt program för Taxikommittén, med handlingsplan för framtiden. Det handlar om sådant som att fastställa krav från medlemmarna inför nästa års avtalsrörelse och utveckla medlemsvärvning på arbetsplatserna.

En annan punkt är att vara delaktiga i Transports taxiprojekt, som också det kom till efter 2021 års avtalsrörelse med syfte att belysa problem inom taxi, att förändra och även stärka den fackliga verksamheten bland förarna. I det projektet har fem uppsökare sedan i höstas arbetat med att söka upp chaufförer och företag.

– När jag varit ute och pratat har jag tagit Taxikommittén som ett lyckat exempel på just den typ av arbete som behövs, säger Tommy Wreeth.

– Även om vi, och de centrala ombudsmännen, har kunskapen som krävs vid förhandlingar i många fall och kartlagt löner – och har rätt i kanske åtta av tio fall – så är det i de andra två fallen som annan kunskap kan bli avgörande.

Ett slags upprop

Alla fyra som möts på Transportarbetarförbundets kontor i Stockholm i början av maj är eniga: Taxikommittén är en del av förbundet, styrkan är dynamiken.

– Det handlar om ett slags upprop. Låt er röst höras! Som allt fackligt arbete handlar det om att kliva fram. Det kan vara obekvämt, och processen lång, säger Sven-Åke Österberg.

– Grunden är lagd. Nu väntar hårt arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bil med taxiskylt

Fler taxiförare behöver fackets ok för arbetstillstånd

Migration. Lönekravet har höjts igen för arbetskraftsinvandrare. Och yttrande från relevant fackförbund krävs för att få arbetstillstånd. För Transport handlar det i dag i hög grad om taxichaufförer.

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.