Symbol för kvalitet. Servicetrafikens gröna fordon har kommit att bli ett välkänt inslag i stadsbilden. Foto: Lilly Hallberg
Close
Symbol för kvalitet. Servicetrafikens gröna fordon har kommit att bli ett välkänt inslag i stadsbilden.
Close

Göteborgsmodell höjer servicetrafikens status

Färdtjänst. Bristen på förare är inte unik för Göteborg. Staden arbetar sedan flera år med riktade insatser för att utbilda fler som klarar att köra färdtjänst – utbildning och krav ska både göra jobbet mer attraktivt och ge bättre kvalitet på den upphandlade, samhällsbetalda trafiken.

Lön för utbildningsmödan. Språktest. Uppföljning av upphandlingar. Kunskap om bemötande och barns behov. Kurs för leverantörer om huvudavtalet. Förarwebb för direktkommunikation. Det är några delar i arbetet.

– Jobbet handlar om så mycket mer än att köra bil, säger Lena Lindroth, planeringsledare inom serviceresor Göteborgs stad.

Ana Kokol, ombudsman, och Lena Lindroth, Göteborgs stad, har samma mål: Servicetrafik att vara stolt över, inför kunder och som förare. Foto: Lilly Hallberg
Ana Kokol, ombudsman, och Lena Lindroth, Göteborgs stad, har samma mål: Servicetrafik att vara stolt över, inför kunder och som förare. Foto: Lilly Hallberg

Hon har som tidigare enhetschef på trafikkontoret lång erfarenhet av att leda personal- och verksamhetsutveckling, har arbetat med frågor som rör färdtjänst sedan 2008.

– Det var tydligt att det gjordes alldeles för lite utbildningsinsatser. Om man inte talar om vad som ska göras blir det omöjligt för någon att göra rätt, säger hon.

Kommunens politiker gav för snart sex år sedan trafikkontoret i uppdrag att utreda möjligheten med arbetsmarknadsutbildning riktad till personer som har försörjningsstöd, det som tidigare kallades socialhjälp. Det gjordes tillsammans med nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning.

I dag ligger Göteborg i framkant. Den utbildningsmodell – som först introducerades i staden – har spritt sig.

– De kommuner som är med ser att förarna blir tryggare och att det blir högre kvalitet på servicetrafiken. De som kör hör till de mest utsatta yrkesgrupper som finns, måste kunna hantera allt ifrån personer som attackerar en i bilen till att med tålamod möta autistiska personer i hemmet, säger Lena Lindroth.

– Alla kan inte bli färdtjänstförare, där är alla parter helt överens. Men alla trafikbolag är inbjudna till möten med taxirådet, där facket representerar förarna.

”Det finns en bra vision”

I det regionala taxirådet ingår Transport, liksom bland andra arbetsgivarorganisationen Biltrafikens Arbetsgivareförbund och arbetsgivarna; trafikbolagen som vunnit den upphandlade trafiken.

– Det behövs ett sådant här forum, och det finns en bra vision. Staden har förstått att det inte bara är att upphandla utan att det krävs uppföljning, säger Ana Kokol.

Hon är ombudsman med ansvar för taxiföraravtalet på avdelning 3 Göteborg med Västra Götaland. Stadens tankesätt i arbetet är superintressant, enligt henne: öppnar för konkret förändring på ett avtalsområde med stora och kända svårigheter.

Både Ana och Lena framhåller att det regionala taxirådet inte är ett gnällforum.

– På mötena förklarar vi varandras olika syn. Vi har samma mål som företagen som vill ha personal, och personal som mår bra, säger Lena Lindroth.

Centralt är tanken att höja yrkets status. Från förarhåll lyfts ofta bättre lön som en väg. Från kommunens håll är svaret att lönesättningen är en fråga för arbetsgivare och fack.

– Men faktiskt har vi ändå påverkat lönen ett sätt, genom förstaförare med ansvar att stödja andra förare. Det ansvaret ger ett lönepåslag, säger Lena Lindroth.

Sedan 2016 regleras trafiken av nya villkor: Huvuddelen körs av förare som enbart arbetar med färdtjänst, med schysta villkor. Tidigare har en stor andel varit inköpt trafik, där förarna växlat mellan att köra på anrop och vanlig taxi.

– I dag är det 70 procent av förarna som får betalt hela tiden, oavsett om de står still eller rullar. Det är en utveckling jag är oerhört stolt över och som jag brukar ta upp med förarna på utbildning.

Välkänt inslag

De nya villkoren innebar också att stadens färdtjänstfordon fick ny, grön färg. Med åren har de gröna bilarna och bussarna blivit ett välkänt inslag i trafiken, något av en symbol för trygghet och kvalitet. Med regelbunden kontroll.

– Senast i går var jag hos Taxi Göteborg och tittade så att de följer vad som gäller för till exempel språktester.

Inspektionsresor görs ”under cover” av kommunen, för att kontrollera hur och om uppdraget utförs enligt avtal, inte som en personkoll av den som kör. För förare finns möjlighet att kommunicera via en särskild webb som staden skapat. Där går exempelvis att få körtider kontrollerade för att se om de är rimliga – ibland visar resultatet att mer tid är nödvändig, ibland att annan färdväg är lösningen.

Stadens satsningar har inte varit gratis. Särskilt inledningsvis kostade det. Men är på sikt lönsam, enligt ansvariga på kommunen: Servicetrafik som inte fungerar kostar också stora belopp. Och ytterst drabbas vi alla av det, både i behov av servicetrafik och som skattebetalare.

En fråga som inte går att komma runt är priset för upphandlingarna. Riskerar inte förare alltid att drabbas när anbuden pressas så lågt som möjligt?

– Jag brukar säga att det inte är förbjudet att göra en dålig affär. Att lägga ett bud som ger bra avtal kan vara möjligt att använda som referens framöver, säger Lena Lindroth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.