Gemensamma mål en styrka för LO

Krönika LO-styrelsen antog nyligen ett dokument som till största del utarbetats av avtalsrådet inom LO. Dokumentet, med titeln Gemensamma långsiktiga mål för tre kongressperioder, kommer att få stor betydelse framöver. Det utgör ett styrdokument för LO och dess 14 förbund fram till år 2028, vilket Transport välkomnar.

För oss, som tyvärr ganska ofta har en annan uppfattning än övriga LO-förbund i denna typ av frågor, är det extra glädjande att LO lyckats samla alla förbunden till en gemensam uppfattning. Självklart återfinns inte allt som vi velat och som vi argumenterat för i styrdokumentet. Ibland får man ge upp sin egen ståndpunkt till förmån för någon annans. Precis som vi har gjort det i några fall har så andra gett upp sina ståndpunkter till förmån för våra.

Fackets huvudsakliga uppgift är att via förhandlingar och avtal skapa bästa möjliga löne-och anställningsvillkor för medlemmarna. I det arbetet är lönepolitiken den viktigaste delen av fördelningspolitiken.

Men det finns även andra politiska områden som facket måste arbeta med. Gärna då i samklang med lönepolitiken. Några av dessa torde vara anställningstrygghet, arbetstider, arbetsmiljö, pensioner och avtalsförsäkringar.

Alla dessa områden, plus några till, finns med i styrdokumentet – vilket gör det i stort sett heltäckande för fackets verksamhet. Dokumentet ska inte uppfattas som något utopiskt och ouppnåbart. Tvärtom är det realistiska mål som satts, som både är pragmatiska och praktiskt möjliga att förverkliga. Det förutsätter att alla förbunden fokuserar och verkligen anstränger sig till det yttersta för att leva upp till de mål vi stakat ut.

Transport har under ett par års tid argumenterat för att införa allmängiltighetsförklarade kollektivavtal i vissa branscher. Avtalen skulle då upphöjas till lag och gälla alla, även utländska arbetare som arbetar tillfälligt i svenska företag.

Detta har mötts av skepsis från andra LO-förbund som vill värna om den svenska modellen där parterna tar ansvar för arbetsmarknaden genom rikstäckande kollektivavtal. Det är en modell som även Transport anser är bra. Men, som min gamla åkare alltid hävdade, stämmer inte kartan och verkligheten överens – är det verkligheten som gäller!

Tyvärr kan jag konstatera att de grundläggande förutsättningarna för att upprätthålla den svenska modellen inom åkerinäringen håller på att rubbas. Kollektivavtalets täckningsgrad och den fackliga organisationsgraden håller på att förändras. Till det sämre, tyvärr. Detta är den direkta orsaken till att förbundet tillsammans med Biltrafikens arbetsgivareförbund genomfört studieresor till Finland, Norge och Holland för att titta på deras system med allmängiltiga kollektivavtal.

I LO:s styrdokument återfinns en text som berör detta. Jag är nöjd med att övriga förbund insett hotet mot den svenska modellen och accepterat en text som säger att LO-förbunden kan behöva ompröva sin hållning och tvingas agera för allmängiltigförklaring av kollektivavtalen – detta om förutsättningarna för den svenska modellen rubbas.

Detta ger Transport fortsatt möjlighet att jobba med frågan. Det är viktigt att slå fast att förbundet först och främst vill behålla den svenska modellen och att allmängiltiga kollektivavtal inte kommer att ersätta den. Dessa kommer att användas enbart i de sektorer där massiv social dumpning förekommer.

LO:s ambitioner om att skapa en arbetsmarknad där godtycke ersätts med respekt är ett steg i rätt riktning. Icke desto mindre var företrädare för arbetsgivarna snabba med att håna och förlöjliga LO när styrdokumentet presenterades. Bland annat kallade man LO:s ambitioner för 1970-talsromantik, och man hävdade att LO drömmer sig tillbaka till fornstora dagar.

Låt mig skicka en hälsning till arbetsgivarnas språkrör var de nu än må befinna sig i det politiska landskapet – ge f-n i att raljera över arbetarnas berättigade krav på vettiga arbetstider, krav på en hygglig lön, krav på en säker arbetsmiljö, krav på jämställda löner, krav på trygga anställningar! Alla dessa krav och en hel del därtill kommer ni säkert känna igen när vi möts vid förhandlingsbordet i nästa års avtalsrörelse.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.