Fyra fack protesterade mot farlig väg

Den 17 januari genomförde Transport och tre andra fackförbund en aktion för att uppmärksamma problemen på E 10, som passerar Gällivare och Kiruna. Vägen är omdebatterad. Den är smal, hårt trafikerad och kraftigt olycksdrabbad.

– På bara några år har 17 personer dött här. Hade det varit en vanlig arbetsplats hade Arbetsmiljöverket stängt den för länge sedan, säger Transports regionala skyddsombud, Niklas Stridsman.

Europaväg 10 börjar i Luleå och slutar i byn Å, längs ut på norska Lofoten. Men den fackliga aktionen riktas främst mot förhållandena på vägavsnittet mellan Töre och Kiruna.

– Gruvnäringens snabba expansion lett till kraftigt ökad trafik. Det är inte bara malmbilar, utan också entreprenadföretag, hantverkare och jobbpendlare som använder E 10, påpekar Niklas Stridsman.

Han var själv lastbilschaufför, innan han sadlade om till regionalt skyddsombud, RSO, i avdelning 26 i Luleå. Det ett fackligt uppdrag på heltid.

Niklas Stridsman styr vant över isräfflorna. I baksätet sitter RSO-kollegan Marja-Lena Lundberg. Vi är på väg norrut på E  10 – till Stenbron utanför Gällivare. Den gamla stenvalvsbron är numera rikskänd som mordplats. Men denna fredag har facken – Transport, IF Metall, Byggnads och Kommunal – lockat dit media av ett annat skäl. Vägen.

– Standarden är usel. På många ställen är det smalt och krokigt. För bara några dagar sedan hade vi en ny dödsolycka. Två män omkom i en frontalkrock, säger Stridsman.

Han bromsar in vid en rastplats norr om Morjärv. Alldeles nedanför vägbanken ligger Kalixälven. Det är 26 minusgrader ute och öppet vatten i strömfåran.

– Fukten fryser på vägbanan. Det är ofta lömsk halka här, förklarar Marja-Lena Lundberg.

I bit längre fram, i Lansjärv, stannar länstrafikens buss. Hur ser chauffören på vägen? Föraren skrattar uppgivet:

– Ja, vad ska man säga? Den är en katastrof. Smal och krokig. Den skulle helt klart behöva breddas.

Vid Stenbron har temperaturen sjunkit till minus 31 grader. Ett 40-tal fackliga representanter har samlas, liksom ett tiotal journalister och
fotografer från lokaltidningar, radio och tv.

Thomas Nilsson, ordförande i IF Metalls gruvavdelning Gällivare, inleder:

– Vi skrev till Vägverket och påtalade problemen redan 2007–2008. Efter det har vi haft en rad svåra dödsolyckor. På vissa sträckor passerar uppåt 4 000 fordon per dygn.

– Det är en av de vägar i Sverige där det går allra mest tung trafik. Regeringen har tyvärr valt att prioritera annat.

Mitt i Thomas Nilssons anförande halar någon fram en gul-svart kedja och drar över den snötäckta planen.

– Så här skulle det egentligen sett ut. Vägen borde stängas, av arbetsmiljöskäl. Det är våra medlemmar som riskerar livet. Nu får det vara nog! Vi kräver pengar här och nu! I första hand begär vi att vägen breddas och blir fyrfilig. I andra hand att den blir två-plus-ett-väg, med vajer.

En lastbil från Kalles Bud & Transport rullar in på parkeringen. Den körs av Mikael Gavell. Han ställer sig bakom de fackliga kraven:

– Vägen måste breddas. Den byggdes en gång för fordonsbredder på 2,35 meter. Nu gäller 2,60, plus sidospeglar. Det blir inte många centimeter kvar vid möten med andra tunga ekipage.

Den socialdemokratiska riksdagsmannen Leif Pettersson har kommit till Stenbron. Även han instämmer i kritiken:

– Det finns flera vägsträckningar i Sverige som är dåliga, bland annat E 20 ned mot Skara. Men E 10 är ett akut problem. Just nu har vi kraftig tillväxt i Malmfälten, då måste staten också satsa mer resurser här uppe.

– Det behövs både omprioriteringar av och nya friska pengar. På sikt måste hela E 10 bli två-plus-ett-väg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.