Fungerar krockdockan i lastbilshytten?

Hur skyddar man bäst bröstkorgen på chaufförer i tung trafik – vid frontalkollisioner? Forskningsassistent Kristian Holmqvist tar sig an frågan i en avhandling som i dag presenteras vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Den som förväntar sig färdiga svar på bästa krockskyddet i lastbilen måste dock ge sig till tåls. I avhandlingen som Kristian Holmqvist nu disputerar på vill han snarare uppmuntra och motivera lastbilstillverkarna att gå vidare och utveckla säkrare lastbilar.

Därför har Holmqvist tittat närmare på krockdockan, som används vid tester i provlab. Dockan är framtagen för krocktester med personbil, där förarna oftast råkar värre ut än yrkeschaufförerna. Frågan är om den fungerar även i lastbilshytten? Mäter man rätt saker?

Granskningen har gjorts i samarbete med Volvo Lastvagnar.

– Om andra företag också använder krockdockor för krocktester med lastbil är väldigt dåligt dokumenterat, men jag kan tänka mig att fler gör det, säger Kristian Holmqvist.

Statistiken pekar på att tungbilsförare främst råkar ut för frontalkrockar och vältolyckor, förklarar doktoranden.

– Men i detta projekt har vi lagt fokus på frontalkrockar och chaufförens bröstkorg. Där finns alla vitala organ och risken är störst att man skadar sig i bröstet vid en frontalkrock.

Varför har du intresserat dig för just säkerhet i tunga fordon?

– Jag fick en fråga från Chalmers och Volvo lastvagnar. Företaget funderade över vad de egentligen mätte i sina krocktester och vad de kunde förbättra. Okej, sa jag, vi tar och börjar se efter, säger Kristian Holmqvist.

Var det något resultat som överraskade dig?

– Nej, inte egentligen. Jag har inget slutgiltigt svar på hur man kan öka säkerheten, men det här ger en grund för att gå vidare och utveckla säkrare lastbilar.

Hur säkra är lastbilshytterna i dag?

– Det man kan säga är att lastbilsbilschaufförer generellt står för en till två procent av dödsolyckorna i trafiken. Även om varje olycka är en tragedi är det en ganska låg siffra, om man jämför med personbilsförarna.

Fotnot. Avhandlingen heter ”Chest injury protection for heavy goods vehicle drivers in frontal collision” och läggs fram på Chalmers tekniska högskola vid institutionen Tillämpad mekanik i Göteborg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.