Fortsatt strid om upphandling av färdtjänsten i Dalarna
Arbetsgivarna skruvar upp tonläget i debatten om vilka krav som kan ställas i upphandlingar. ”Offentliga upphandlare ska inte ta rollen som arbetsgivare”, tycker Transportgruppen. Organisationen är beredd att gå till domstol för sin linje.
Ännu ett kapitel i följetongen om färdtjänstupphandlingen i Dalarna skrevs i dag. Hela idén med krav på månadslön och personalövertagande strider mot lagar och den svenska modellen, enligt Peter Jeppsson som driver den linjen i en debattartikel.
Peter Jeppsson är, i sin roll som vd för både Sveriges Bussföretag och Transportgruppen, beredd att gå till domstol för att hejda kravet på de företag som vill vara med i upphandlingen om samhällsbetalda resor i Dalarna.
– Vi ställer upp om något av våra medlemsföretag vill överklaga upphandlingen och ha vårt stöd, säger han.
Artikeln publiceras i Bussmagasinet samma dag som regeringen tillsätter en utredning med uppdrag att undersöka hur krav ska kunna ställas på arbetsmiljö och kollektivavtalsenliga villkor, när stat och kommuner köper varor och tjänster.
Bakgrunden till Peter Jeppssons debattinlägg är upphandlingen i Region Dalarna. Efter att ha svängt ett par gånger kräver nu regionen att de företag som vill tävla om framtidens färdtjänsttrafik ska ha chaufförer med månadslön. Inte ackordslön.
– Det strider mot den svenska modellen, säger han. Vi vill värna om den modell som säger att parterna på arbetsmarknaden ska komma överens om villkoren.
Transports ordförande Lars Lindgren är däremot nöjd med kraven från Region Dalarna.
– Där visar upphandlarna att det går att ta ansvar, säger han. Det är ett bekymmer att vårt taxiavtal bygger på ackordslöner – och det inte är lämpligt för den som kör sjuka och handikappade eller skolbarn. Men det har Region Dalarna löst med sina krav.
I upphandlingskraven står också att det företag som lägger in anbud på den offentliga busstrafiken ska vara berett att överta personalen från tidigare entreprenör.
– Såvitt vi förstår också mot svenska lagar, säger Peter Jeppsson.