Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022
Close
Möte för tidningsbudssektionen hos Göteborgsavdelningen förra torsdagen, den 15 september – sista dagen att skriva på nya anställningsavtal för buden.
Close

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

10 procent. 40 procent. 7 procent. 2 procent. 15 procent. 9 procent. 20 procent. Tidningsbuden berättar om hur mycket tid de förlorar med arbetsgivaren Västsvensk Tidningsdistributions nya avtal, efter hyvlingen – som distributionsbolaget (VTD) inte vill kalla hyvling.

– Jag har jobbat för dem i 22 år, och det här är tacken, säger Eivor Widén, som för egen del räknar med att förlora runt 3 000 kronor i månaden när nya anställningsavtalet slagit igenom.

Göteborgsavdelningens kontor, kvällen den 15 september: Tidningsbud från regionen samlas till sektionsmöte, dit även icke-medlemmar är välkomna. De flesta har kommit för punkt 7 på dagordningen: ”Vad händer på VTD? Öppen diskussion om läget.”

Med på mötet är Lars Jonasson, ordförande i sektionen, och Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet. Liksom avdelningens ordförande, Viktor Andersson.

– Varmt välkomna, tyvärr är det ju av den tråkiga anledningen att er arbetsgivare inte sköter sig väl. Men hela avdelning 3 prioriterar ärendet med VTD. Tanken är att vi under hösten att ska vara ute på filialerna, hälsar Viktor välkommen.

Han betonar också vikten att utföra jobbet på rätt sätt: Arbeta lugnt och utan att stressa, följa angivna start- och stopptider, alltid rapportera all extratid.

Mycket är obegripligt

Frågorna är många. Inte sällan handlar det om den egna situationen. Hur ska jag klara mig ekonomiskt? Vad har jag för val annat än att skriva på? Kan facket hjälpa mig?

Och: Varför?

Nicole Ullholm

– Jag har skrivit på det nya anställningsavtalet, jag har inget annat jobb på gång. Jag har räknat ut att jag kommer att förlora 2 000 kronor i månaden, på vardagar, 700 på söndagar, med nya tiderna, säger Nicole Ullholm.

Hon har ett av de större distrikten, Backa på Hisingen. Det är ett mopeddistrikt med få prenumeranter på morgontidningen, Göteborgs-Posten (GP).

De flesta som bor i stadsdelen, där Nicole delar ut, har utländsk bakgrund och äldre svenskar som haft morgontidningen är bokstavligen i utdöende. Hon berättar att det rätt ofta händer att hon får besked om avslutade prenumerationer på grund av någon gått bort.

– Hade det bara handlat om GP hade det varit en sak, inga problem att klara på kortare tid. Men nu är det mer paket och annan post. Ibland har jag 300 paket och brev, säger Nicole.

– Jag kommer inte att hinna, så är det.

Viktigt arbeta rätt

– VTD har tydligt visat sitt förakt för personalen, och att de bara tänker på tidningsdirektörernas profit, säger ombudsmannen Peter Åkesson.

Men strejk är inget användbart motvapen eftersom fredsplikt råder. Tidningsbudens centrala avtal löper till och med 30 april nästa år.

Däremot kan facket agera när det rör lokala överenskommelser, och har också gjort det. Åkesson tar upp fem sådana överenskommelser. Det rör bland annat totaldistribution av Norra Halland – då samtliga hushåll i täckningsområdet får tidningen utdelad – och schemaändringar som strider mot det centrala avtalet, vilket Transport nu säger nej till. Facket kräver också att söndagar alltid ska vara frivilliga.

– Vi har påbörjat förhandlingar om extratid, säger Peter Åkesson, som också betonar att utföra jobbet på rätt sätt:

– Börja i rätt tid, sköt jobbet ordentligt utan att stressa. Och gå aldrig på argument från arbetsgivaren om att det handlar om att just du är långsam, börjar bli gammal, ”ingen annan har klagat”… Lyssna inte på det, hänvisa till kollektivavtalet!

Lars Jonasson jämför arbetsgivarens attityd med den våldtagna kvinnor tidigare ofta utsattes för om de anmälde brott; att i polisförhör och rättssalar bli ifrågasatta på grund av klädsel eller att de varit ute sent på kvällen.

Både han och Peter Åkesson talar om att de aldrig varit med om något liknande, att tidningsdistributionsbolaget minskar sysselsättningsgrad, hyvlar, på det här viset. Vid tidigare neddragningar har LAS regler om sist in-först ut följts.

– Men nu vägrar VTD förhandla om det, trots att man alltid gjort det tidigare, säger Peter Åkesson.

Stulen tid?

VTD:s planer på förändrad organisation läckte ut i månadsskiftet maj-juni. På ett möte för tidningsbud före sommaren var stämningen upprörd, många var förbannade och skrädde inte orden. Mötet mitt i september präglas mer av besvikelse och oro – och sorg.

Men när det kommer fram att Transport även misstänker VTD för systematiskt fusk med lön väcks vreden.

Det handlar om  chefer som går in i tidrapporter och ändrar i efterhand, minskar den arbetade tiden. Sammanlagt kan det handla om miljonbelopp som företaget gjort ”i vinst”.

– Vi upplever att arbetsgivaren satt i system att göra så, uppmana till att börja tidigare och slutare senare än avtalat – utan betalning, säger Peter Åkesson.

Beräkningarna bygger på tidningsbuds egen noggranna dokumentation under lång tid, där varje arbetspass start- och stopptid är nedtecknade. Excel-arken sträcker sig ett par år bakåt i tiden och visar skillnaderna mellan faktiskt arbetad tid och tid som VTD betalat ut lön för.

Utifrån schablonberäkningar handlar fusket för samtliga Göteborgregionens filialer om sammanlagt 16,5 miljoner kronor som inte betalats ut i lön.

– Transport håller nu på att driva ett löneärende och förhandlar med VTD, säger Peter Åkesson.

Transportarbetaren har vänt sig till VTD för kommentar. Distributionsbolagets vd, Annika Nyberg, har svarat skriftligt att hon inte vill uttala sig i dagsläget eftersom det handlar om ett pågående ärende. Här är mejlsvaret i sin helhet:

Det är ett allvarligt påstående. Jag ser inte att någon av parterna bör kommentera en pågående förhandling. Mig veterligen har inga felaktig hantering av löneutbetalningar skett. Generellt kan tilläggas att extratid betalas ut enligt kollektivavtal och praxis. Vid extraordinära pass kan finnas behov av extratider, vilka då ska godkännas av filialföreståndare samt regionchef då varje distributör inte själva kan sätta sin egen arbetstid”  skriver Annika Nyberg.

Att det ”bara” rör sig om schablonberäkningar gör att det inte håller som ostridiga lönekrav, då facket kan driva in lön. Men driver saken gör Transport ändå:

– Vi kräver uppgifter och alla fakta, säger Peter Åkesson.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.

Rekordbeslag av heroin i falska Clas Ohlson-kartonger

Åtal. En uppenbart nervös lastbilschaufför stoppades natten till den 11 april av tullen i Helsingborg. Nu är han åtalad, misstänkt för att ha försökt smuggla ett halvt ton knark i kartonger som påstods innehålla hushållsapparater på väg till en Clas Ohlson-butik.