Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022
Close
Möte för tidningsbudssektionen hos Göteborgsavdelningen förra torsdagen, den 15 september – sista dagen att skriva på nya anställningsavtal för buden.
Close

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

10 procent. 40 procent. 7 procent. 2 procent. 15 procent. 9 procent. 20 procent. Tidningsbuden berättar om hur mycket tid de förlorar med arbetsgivaren Västsvensk Tidningsdistributions nya avtal, efter hyvlingen – som distributionsbolaget (VTD) inte vill kalla hyvling.

– Jag har jobbat för dem i 22 år, och det här är tacken, säger Eivor Widén, som för egen del räknar med att förlora runt 3 000 kronor i månaden när nya anställningsavtalet slagit igenom.

Göteborgsavdelningens kontor, kvällen den 15 september: Tidningsbud från regionen samlas till sektionsmöte, dit även icke-medlemmar är välkomna. De flesta har kommit för punkt 7 på dagordningen: ”Vad händer på VTD? Öppen diskussion om läget.”

Med på mötet är Lars Jonasson, ordförande i sektionen, och Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet. Liksom avdelningens ordförande, Viktor Andersson.

– Varmt välkomna, tyvärr är det ju av den tråkiga anledningen att er arbetsgivare inte sköter sig väl. Men hela avdelning 3 prioriterar ärendet med VTD. Tanken är att vi under hösten att ska vara ute på filialerna, hälsar Viktor välkommen.

Han betonar också vikten att utföra jobbet på rätt sätt: Arbeta lugnt och utan att stressa, följa angivna start- och stopptider, alltid rapportera all extratid.

Mycket är obegripligt

Frågorna är många. Inte sällan handlar det om den egna situationen. Hur ska jag klara mig ekonomiskt? Vad har jag för val annat än att skriva på? Kan facket hjälpa mig?

Och: Varför?

Nicole Ullholm

– Jag har skrivit på det nya anställningsavtalet, jag har inget annat jobb på gång. Jag har räknat ut att jag kommer att förlora 2 000 kronor i månaden, på vardagar, 700 på söndagar, med nya tiderna, säger Nicole Ullholm.

Hon har ett av de större distrikten, Backa på Hisingen. Det är ett mopeddistrikt med få prenumeranter på morgontidningen, Göteborgs-Posten (GP).

De flesta som bor i stadsdelen, där Nicole delar ut, har utländsk bakgrund och äldre svenskar som haft morgontidningen är bokstavligen i utdöende. Hon berättar att det rätt ofta händer att hon får besked om avslutade prenumerationer på grund av någon gått bort.

– Hade det bara handlat om GP hade det varit en sak, inga problem att klara på kortare tid. Men nu är det mer paket och annan post. Ibland har jag 300 paket och brev, säger Nicole.

– Jag kommer inte att hinna, så är det.

Viktigt arbeta rätt

– VTD har tydligt visat sitt förakt för personalen, och att de bara tänker på tidningsdirektörernas profit, säger ombudsmannen Peter Åkesson.

Men strejk är inget användbart motvapen eftersom fredsplikt råder. Tidningsbudens centrala avtal löper till och med 30 april nästa år.

Däremot kan facket agera när det rör lokala överenskommelser, och har också gjort det. Åkesson tar upp fem sådana överenskommelser. Det rör bland annat totaldistribution av Norra Halland – då samtliga hushåll i täckningsområdet får tidningen utdelad – och schemaändringar som strider mot det centrala avtalet, vilket Transport nu säger nej till. Facket kräver också att söndagar alltid ska vara frivilliga.

– Vi har påbörjat förhandlingar om extratid, säger Peter Åkesson, som också betonar att utföra jobbet på rätt sätt:

– Börja i rätt tid, sköt jobbet ordentligt utan att stressa. Och gå aldrig på argument från arbetsgivaren om att det handlar om att just du är långsam, börjar bli gammal, ”ingen annan har klagat”… Lyssna inte på det, hänvisa till kollektivavtalet!

Lars Jonasson jämför arbetsgivarens attityd med den våldtagna kvinnor tidigare ofta utsattes för om de anmälde brott; att i polisförhör och rättssalar bli ifrågasatta på grund av klädsel eller att de varit ute sent på kvällen.

Både han och Peter Åkesson talar om att de aldrig varit med om något liknande, att tidningsdistributionsbolaget minskar sysselsättningsgrad, hyvlar, på det här viset. Vid tidigare neddragningar har LAS regler om sist in-först ut följts.

– Men nu vägrar VTD förhandla om det, trots att man alltid gjort det tidigare, säger Peter Åkesson.

Stulen tid?

VTD:s planer på förändrad organisation läckte ut i månadsskiftet maj-juni. På ett möte för tidningsbud före sommaren var stämningen upprörd, många var förbannade och skrädde inte orden. Mötet mitt i september präglas mer av besvikelse och oro – och sorg.

Men när det kommer fram att Transport även misstänker VTD för systematiskt fusk med lön väcks vreden.

Det handlar om  chefer som går in i tidrapporter och ändrar i efterhand, minskar den arbetade tiden. Sammanlagt kan det handla om miljonbelopp som företaget gjort ”i vinst”.

– Vi upplever att arbetsgivaren satt i system att göra så, uppmana till att börja tidigare och slutare senare än avtalat – utan betalning, säger Peter Åkesson.

Beräkningarna bygger på tidningsbuds egen noggranna dokumentation under lång tid, där varje arbetspass start- och stopptid är nedtecknade. Excel-arken sträcker sig ett par år bakåt i tiden och visar skillnaderna mellan faktiskt arbetad tid och tid som VTD betalat ut lön för.

Utifrån schablonberäkningar handlar fusket för samtliga Göteborgregionens filialer om sammanlagt 16,5 miljoner kronor som inte betalats ut i lön.

– Transport håller nu på att driva ett löneärende och förhandlar med VTD, säger Peter Åkesson.

Transportarbetaren har vänt sig till VTD för kommentar. Distributionsbolagets vd, Annika Nyberg, har svarat skriftligt att hon inte vill uttala sig i dagsläget eftersom det handlar om ett pågående ärende. Här är mejlsvaret i sin helhet:

Det är ett allvarligt påstående. Jag ser inte att någon av parterna bör kommentera en pågående förhandling. Mig veterligen har inga felaktig hantering av löneutbetalningar skett. Generellt kan tilläggas att extratid betalas ut enligt kollektivavtal och praxis. Vid extraordinära pass kan finnas behov av extratider, vilka då ska godkännas av filialföreståndare samt regionchef då varje distributör inte själva kan sätta sin egen arbetstid”  skriver Annika Nyberg.

Att det ”bara” rör sig om schablonberäkningar gör att det inte håller som ostridiga lönekrav, då facket kan driva in lön. Men driver saken gör Transport ändå:

– Vi kräver uppgifter och alla fakta, säger Peter Åkesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Lönerna sänks –vinsterna ökar

Krönika. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden.

Insänt logga

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.

Transportarbetarens logga

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.