Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022
Close
Möte för tidningsbudssektionen hos Göteborgsavdelningen förra torsdagen, den 15 september – sista dagen att skriva på nya anställningsavtal för buden.
Close

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

10 procent. 40 procent. 7 procent. 2 procent. 15 procent. 9 procent. 20 procent. Tidningsbuden berättar om hur mycket tid de förlorar med arbetsgivaren Västsvensk Tidningsdistributions nya avtal, efter hyvlingen – som distributionsbolaget (VTD) inte vill kalla hyvling.

– Jag har jobbat för dem i 22 år, och det här är tacken, säger Eivor Widén, som för egen del räknar med att förlora runt 3 000 kronor i månaden när nya anställningsavtalet slagit igenom.

Göteborgsavdelningens kontor, kvällen den 15 september: Tidningsbud från regionen samlas till sektionsmöte, dit även icke-medlemmar är välkomna. De flesta har kommit för punkt 7 på dagordningen: ”Vad händer på VTD? Öppen diskussion om läget.”

Med på mötet är Lars Jonasson, ordförande i sektionen, och Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet. Liksom avdelningens ordförande, Viktor Andersson.

– Varmt välkomna, tyvärr är det ju av den tråkiga anledningen att er arbetsgivare inte sköter sig väl. Men hela avdelning 3 prioriterar ärendet med VTD. Tanken är att vi under hösten att ska vara ute på filialerna, hälsar Viktor välkommen.

Han betonar också vikten att utföra jobbet på rätt sätt: Arbeta lugnt och utan att stressa, följa angivna start- och stopptider, alltid rapportera all extratid.

Mycket är obegripligt

Frågorna är många. Inte sällan handlar det om den egna situationen. Hur ska jag klara mig ekonomiskt? Vad har jag för val annat än att skriva på? Kan facket hjälpa mig?

Och: Varför?

Nicole Ullholm

– Jag har skrivit på det nya anställningsavtalet, jag har inget annat jobb på gång. Jag har räknat ut att jag kommer att förlora 2 000 kronor i månaden, på vardagar, 700 på söndagar, med nya tiderna, säger Nicole Ullholm.

Hon har ett av de större distrikten, Backa på Hisingen. Det är ett mopeddistrikt med få prenumeranter på morgontidningen, Göteborgs-Posten (GP).

De flesta som bor i stadsdelen, där Nicole delar ut, har utländsk bakgrund och äldre svenskar som haft morgontidningen är bokstavligen i utdöende. Hon berättar att det rätt ofta händer att hon får besked om avslutade prenumerationer på grund av någon gått bort.

– Hade det bara handlat om GP hade det varit en sak, inga problem att klara på kortare tid. Men nu är det mer paket och annan post. Ibland har jag 300 paket och brev, säger Nicole.

– Jag kommer inte att hinna, så är det.

Viktigt arbeta rätt

– VTD har tydligt visat sitt förakt för personalen, och att de bara tänker på tidningsdirektörernas profit, säger ombudsmannen Peter Åkesson.

Men strejk är inget användbart motvapen eftersom fredsplikt råder. Tidningsbudens centrala avtal löper till och med 30 april nästa år.

Däremot kan facket agera när det rör lokala överenskommelser, och har också gjort det. Åkesson tar upp fem sådana överenskommelser. Det rör bland annat totaldistribution av Norra Halland – då samtliga hushåll i täckningsområdet får tidningen utdelad – och schemaändringar som strider mot det centrala avtalet, vilket Transport nu säger nej till. Facket kräver också att söndagar alltid ska vara frivilliga.

– Vi har påbörjat förhandlingar om extratid, säger Peter Åkesson, som också betonar att utföra jobbet på rätt sätt:

– Börja i rätt tid, sköt jobbet ordentligt utan att stressa. Och gå aldrig på argument från arbetsgivaren om att det handlar om att just du är långsam, börjar bli gammal, ”ingen annan har klagat”… Lyssna inte på det, hänvisa till kollektivavtalet!

Lars Jonasson jämför arbetsgivarens attityd med den våldtagna kvinnor tidigare ofta utsattes för om de anmälde brott; att i polisförhör och rättssalar bli ifrågasatta på grund av klädsel eller att de varit ute sent på kvällen.

Både han och Peter Åkesson talar om att de aldrig varit med om något liknande, att tidningsdistributionsbolaget minskar sysselsättningsgrad, hyvlar, på det här viset. Vid tidigare neddragningar har LAS regler om sist in-först ut följts.

– Men nu vägrar VTD förhandla om det, trots att man alltid gjort det tidigare, säger Peter Åkesson.

Stulen tid?

VTD:s planer på förändrad organisation läckte ut i månadsskiftet maj-juni. På ett möte för tidningsbud före sommaren var stämningen upprörd, många var förbannade och skrädde inte orden. Mötet mitt i september präglas mer av besvikelse och oro – och sorg.

Men när det kommer fram att Transport även misstänker VTD för systematiskt fusk med lön väcks vreden.

Det handlar om  chefer som går in i tidrapporter och ändrar i efterhand, minskar den arbetade tiden. Sammanlagt kan det handla om miljonbelopp som företaget gjort ”i vinst”.

– Vi upplever att arbetsgivaren satt i system att göra så, uppmana till att börja tidigare och slutare senare än avtalat – utan betalning, säger Peter Åkesson.

Beräkningarna bygger på tidningsbuds egen noggranna dokumentation under lång tid, där varje arbetspass start- och stopptid är nedtecknade. Excel-arken sträcker sig ett par år bakåt i tiden och visar skillnaderna mellan faktiskt arbetad tid och tid som VTD betalat ut lön för.

Utifrån schablonberäkningar handlar fusket för samtliga Göteborgregionens filialer om sammanlagt 16,5 miljoner kronor som inte betalats ut i lön.

– Transport håller nu på att driva ett löneärende och förhandlar med VTD, säger Peter Åkesson.

Transportarbetaren har vänt sig till VTD för kommentar. Distributionsbolagets vd, Annika Nyberg, har svarat skriftligt att hon inte vill uttala sig i dagsläget eftersom det handlar om ett pågående ärende. Här är mejlsvaret i sin helhet:

Det är ett allvarligt påstående. Jag ser inte att någon av parterna bör kommentera en pågående förhandling. Mig veterligen har inga felaktig hantering av löneutbetalningar skett. Generellt kan tilläggas att extratid betalas ut enligt kollektivavtal och praxis. Vid extraordinära pass kan finnas behov av extratider, vilka då ska godkännas av filialföreståndare samt regionchef då varje distributör inte själva kan sätta sin egen arbetstid”  skriver Annika Nyberg.

Att det ”bara” rör sig om schablonberäkningar gör att det inte håller som ostridiga lönekrav, då facket kan driva in lön. Men driver saken gör Transport ändå:

– Vi kräver uppgifter och alla fakta, säger Peter Åkesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.