Förre OKQ8-direktören – ingen fattigpensionär

OKQ8:s tidigare vd Göran Lindblå har fått ett pensionsavtal värt omkring 64 miljoner kronor, förutsatt att han lever till 85 år. Avslöjandet som kom i SVT väcker blandade reaktioner i Transport. – Avtalet är stötande, säger ombudsman Magnus Larsson. – Utslaget på 25 år är summan ganska liten, tycker skyddsombudet Johan Andersson.

Förra året lämnade Göran Lindblå posten som vd i OKQ8. Han hade då fyllt 60 år och löste ut ett pensionsavtal som Sveriges Television (SVT) beskriver som guldkantat.

Lindblå får först 70 procent av sin slutlön på 4 miljoner kronor i fem år. Det motsvarar 2,8 miljoner om året, eller 233 000 i månaden. Vid fyllda 65 minskas pensionen något, men Göran Lindblå kan ändå plocka ut omkring 2,5 miljoner om året – livet ut.

Skulle han uppnå den beräknade snittåldern för män födda på 1950-talet, 85 år, hamnar pensionsnotan på totalt 64 miljoner kronor.

I nyhetsinslaget ställde SVT OKQ8:s styrelseordförande Ines Uusmann mot väggen. Hon försvarade då uppgörelsen med orden:

– Jag tycker inte att det är ett särskilt dyrt pensionsavtal. Jag får också mycket pengar när jag går i pension. Det är klart att vi alla får en större klumpsumma ju längre vi lever. Och jag tycker inte att vi ska ha en vd som ska bli fattigpensionär.

Uttalande från den förra socialdemokratiska ministern skapade lika stora rubriker som själva avslöjandet. Uusmann bad kort efteråt om ursäkt och slog fast att Lindblå ”aldrig riskerat att bli fattigpensionär”.

I Transport ansvarar ombudsman Magnus Larsson för bensinstationerna. Han tycker att pensionsuppgörelsen är anmärkningsvärd:

– Miljonerna som Göran Lindblå får visar hur som helst att det finns pengar i branschen. Det ska jag komma ihåg när vi möts vid förhandlingsbordet.

Johan Andersson jobbar på OKQ8-macken i Västberga i Stockholm. Han är facklig förtroendeman och sitter som löntagarrepresentant i OK:s bolagsstyrelse:

– Uttalandet från Ines Uusmann var klumpigt. Men det har inte blivit några reaktioner bland personalen här på stationen.

– Personligen tyckte jag först att 64 miljoner kronor lät saftigt. Men sedan insåg jag att det förutsätter att han blir 85 år. Den årliga pensionen är ganska liten, om man jämför med andra höjdare i näringslivet.

Det mesta talar nog för att Göran Lindblå inte behöver vända på slantarna under sin tid som pensionär. OKQ8 AB ägs till hälften av OK ekonomisk förening och till hälften av Kuwait petroleum international.

Lindblå har lämnat posten som vd, men han stannar kvar som styrelseordförande i OKQ8. Uppdraget ger honom 300 000 kronor om året. Han sitter också i styrelserna för KF och Folksam liv, något som ger ytterligare 365 000 i arvoden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).