Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.
Close
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.
Close
Månadens medlem

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Danijels tidigaste pass börjar 05.15, med det senaste kan han gå av först vid midnatt. Ibland på Arlanda andra gånger i andra städer i Europa. Han räknar upp London, Barcelona, Las Palmas, Umeå, när vi ses mellan flygningarna på ett kafé i Arlandas Sky City. En uniformsklädd flygvärd hastar förbi med rullväska.

– Vi ses i morgon mot Malaga, ropar Danijel och får en vinkning och ett brett leende till svar.
Kollegorna är underbara. Man blir ett tajt gäng, skojar och hjälper varandra när man jobbar så tätt ihop i luften, berättar han.

Bytte bana

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster
Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

Flygintresserad har Danijel alltid varit. Därför bytte han bana från vård till flyg 2018. Han hoppade in som vårdanställd när flygandet störtdök under pandemin, under permittering och varsel inom flygbranschen. Men nu blir han flyget trogen och jobbar på för högre löner, liksom bättre schemaläggning och balans mellan tidiga och sena pass. Mellan arbete och fritid.

Vården gav för många tunga upplevelser av sjukdom och död att bära med sig hem. Samtidigt har villkoren stramats åt inom flyget. Förr var det högsäsong under semestertid, jul och nyår. Nu gör bristen på personal arbetet mer ”maxat”.

– Det leder till att man ofta är väldigt trött och det kan på sikt påverka säkerheten uppe i luften, som alltid är prio ett. Den låga grundlönen på cirka 21 500 kronor måste höjas. Nu tvingas folk sluta eller gå över till charter, som har färre starter och landningar. De älskar jobbet, men de har inte råd att stanna kvar.

Personalbrist

Före coronan var det ont om jobb. Nu skriker flygbranschen efter personal, berättar Danijel. Han stödjer armbågarna på kafébordet och tatueringarna på hans föräldrar, pappa Rade och mamma Nada, avtecknar sig på armarna.

– Jag ville ha något som jag inte ångrar sen. Det är en sorts hyllning till mina föräldrar som flydde från före detta Jugoslavien under kriget. Visa vad de betytt för mig.

Pappan jobbade som målare. Mamman var guldsmed, men tog arbete på bland annat varuhus och som tunnelbaneförare. Danijel är född i Sverige. Han jobbar fem dagar i sträck och har sedan ledigt i fyra. Första lediga dagen är han helt slut, orkar bara med lite tvätt och plock.

– Tröttheten som kommer av låg syresättning på hög höjd är svår att beskriva. Ungefär som bakfylla, man är inte riktigt närvarande.

Danijel Kovacic stryker med handen över tatueringen på vänsterarmen. En klocka. Vad betyder den?

– Det är hemligt, säger han och ler.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Lee Ljungberg har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika hudtillstånd, till följd av den utmanande arbetsmiljön i luften. Foto: Maria Lund

Livet i luften – en utmaning för huden

Kabinpersonal. Livet i luften utmanar hudens status. En dränerande cocktail av nattflygningar, stress och arbete genom tidszoner fick flygvärdinnan Lee Ljungbergs hud att slå bakut.

Månadens medlem
I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bevakning. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.

Kulturintervju
Ahmed Alneaimi har varit undersköterska sedan 1995. Han jobbar på ett demensboende i Malmö. Nils-Petter Löfstedt / Stavro Filmproduktion

Med kameran riktad mot de som tar hand om oss

Dokumentärfilm. Hur värderas arbetet som går ut på att ta hand om andra människor? Det är den centrala frågan Nils Petter Löfstedt ställer i sin film Det omätbara.

Adhd i arbetslivet
”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

”Struktur, tydlighet och rutiner viktiga vid adhd”

Arbetsliv. Alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd, add och autism är olika. Därför är generella råd svåra. Men. Struktur, tydlighet och rutiner är viktiga ledord på jobbet för arbetsgivare som månar om sin personal, betonar personalkonsulten Linnéa Sandvik.

Hallå där!
Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Tommy Jonsson

…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.

Månadens medlem
Malin Dahlström trivs som allra bäst när hon får stå på scenen med sitt rockband Acorise. Foto: Justina Öster

”Rock är ren glädje”

I rampljuset. Ren glädje. Så beskriver lagerarbetaren Malin Dahlström känslan när hon står på scenen med gitarren i hand.

Hallå där!

Hasse Lönn

…väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Du utmanar alla kollegor inom bevakning att ställa upp i Vasaloppet 2026. Varför då?

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.