Lyftande flygplan
Close
Transport är beredda att organisera en ny medlemsgrupp – flygvärdinnor och flygvärdar.
Close

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Efter sommaren 2023 började den svenskstationerade kabinpersonalen i tre olika klubbar på allvar kontakta ombudsmännen på Transports flygavdelning 46, berättar Tommy Wreeth. De framförde att de inte når fram till och inte får hjälp eller återkoppling från tjänstemannafacket Unionen, som hittills organiserat dem, uppger han.

Annan kritik handlar om att Unionen, när de förhandlar, gör det över huvudet på medlemmarna utan kontakt med klubbarna och att de inte får hjälp att teckna kollektivavtal med arbetsgivarna, uppger Wreeth.

Hittills har Transport ordnat möten med flygvärdinnor och flygvärdar vid de tre flygbolagen, varav Norwegian är det största. Ett av bolagen fungerar som bemanningsbolag och förser olika företag med personal.

Fler möten är redan inplanerade för att kabinpersonalen ska kunna framföra vad de vill ha hjälp med och Transport ska presentera sig och berätta hur förbundet arbetar och fungerar, förklarar Tommy Wreeth.

– I måndags började vi skriva in nya medlemmar bland kabinpersonalen, säger Tommy Wreeth.

Hur många de är hittills eller hur många fler medlemmar Transportarbetareförbundet kan tänkas få vill han inte svara på, i dagsläget.

– Vi väntar med det, men det här rör sig om en stark, välorganiserad yrkesgrupp som har klubbar, hög organiseringsgrad och bra koll på vad kollegorna i andra bolag i Norden tjänar och har för villkor, säger han.

Känsligt kapitel

Att medlemmar byter förbund eller tar över andra fackförbunds medlemsgrupper är ett känsligt kapitel. När det gäller övertagandet av kabinpersonalen lutar sig Transport mot att förbundet redan organiserar en rad medlemsgrupper inom flyget. Bland annat flygplanslastare, flygmekaniker, flygtekniker, flygtankare, flygplatskontrollanter, flygplatsarbetare på de mindre flygplatserna och flygcateringpersonal.

Att klassa flygvärdinnor och flygvärdar som arbetare och inte tjänstemän är också rimligt, anser Tommy Wreeth.

– De sitter ju inte vid skrivbord och jobbar utan har hand om säkerheten ombord och servicen till passagerarna.

Transport har också informerat Unionen, LO och flygarbetsgivarnas organisation Svenska Flygbranschen. De senare två hade inga direkta invändningar, enligt Tommy Wreeth.

– LO:s avtalssekreterare har gett besked om att det är vi som förbund som ska organisera detta, om det ska ligga inom LO. Flygarbetsgivarnas besked var att vi skulle lösa den här frågan med Unionen, vilket vi försökt, säger han.

– De var inte så glada på Unionen, men de har å andra sidan tagit över våra tidigare medlemmar, taxiväxeltelefonister i Stockholm och Göteborg, genom att göra om dem till tjänstemän.

Tommy Wreeth jämför också med att två olika fack organiserar hamnarbetare och flygtekniker, Hamnarbetarförbundet och Svensk Flygteknikerförening, vid sidan av Transport.

– Vi vill poängtera att kabinpersonalen kom till oss, vi har inte aktivt varit ute och värvat några medlemmar.

Kabinpersonalen i Finland och Norge organiseras även av fack som motsvarar Transport, tillägger Tommy Wreeth.

Vad kan kabinpersonalen förvänta sig av Transport?

– Hos oss får de hjälp. Vi är ute och träffar medlemmar, kommer när klubbarna vill att vi ska delta i möten och kommer att jobba hårt för att teckna avtal.

Är det något särskilt som skiljer kabinpersonalens avtal från Transports övriga?

– Jag vill inte gå in på detaljer, men i stora drag fungerar kabinpersonalens avtal ungefär som hamnarbetarnas. Man sluter ett centralt avtal och fortsätter sedan att förhandla om vad som kan bli bättre i de lokala avtalen ute i hamnarna, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Wudja:
    16 februari, 2024

    Lite magstarkt av Transport med tanke på den långvariga konflikten i Göteborgs hamn där Hamnarbetarförbundet försökte göra exakt samma sak - sno medlemmar från ett annat avtalsbärande förbund. Tänk vad lite man kan lära sig av sina erfarenheter.

  2. Peter Taleryd:
    15 februari, 2024

    Bra agerat av transport!

  3. Björn:
    14 februari, 2024

    Detta är väl ändå ganska anmärkningsvärt? Att Transport öppnar för att organisera medlemmar i andra förbund och att man för diskussionen om gränsdragning för en organiserad medlemsgrupp med kollektivavtal i media. Är man medveten om vilka dörrar man öppnar, och hur det i förlängningen påverkar den fackliga påverkan på arbetsplatserna?

Lästips:

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?