Micke Cronströms julafton börjar med julfrukost hemma hos chefen. Sen är det tomte för hela slanten som gäller ända fram till sena kvällen. Då åker han hem till en kompis för att käka julmiddag och tomta en sista gång för kompisfamiljens tonåringar.
Close
Micke Cronströms julafton börjar med julfrukost hemma hos chefen. Sen är det tomte för hela slanten som gäller ända fram till sena kvällen. Då åker han hem till en kompis för att käka julmiddag och tomta en sista gång för kompisfamiljens tonåringar.
Close

Finns det några snälla barn här?

Månadens medlem. Tomten, finns han? Jajamän. Han heter Micke Cronström och kör taxi. Bor du i Stockholm och har bokat en taxitomte på julafton kan det hända att det är Micke som kliver in och frågar om det finns några snälla barn.

Den 24 december ser Micke Cronströms arbetsdag minst sagt annorlunda ut. Då lämnar han taxiuniformen hemma och tar på sig tomtestassen. Skägg och hår sprejar han vitt. Innan han sätter sig i taxin … f’låt släden … går han igenom namnen på alla renar en sista gång. Tomten måste kunna svara som ett rinnande vatten när barnen frågar vad de heter: Rudolf, Blixten, Komet, Dunder och fem till. Han repeterar hur många tomtenissar tomten har, var han bor, hur tomtemor mår och var han har parkerat släden. Runt hörnet.

Det är Taxi Stockholm som erbjuder tjänsten till familjer som inte vill skicka ut någon att köpa tidningen precis när tomten ska komma. Bokar gör de i god tid och dan före dan ringer tomtarna upp familjerna och dubbelkollar så allt blir rätt. Namn och ålder på barnen, vilken dörr det ska knackas på och var säcken med klappar finns. Och så den obligatoriska entrén: Finns det några snälla barn här?

Ja, finns det några snälla barn Micke?

– Jo. De jag träffar är allt från bebisar till barn på nio, tio år. De har inte lärt sig att vara elaka än, säger han.

Det här är tredje julen Micke Cronström drar på sig tomteluvan. När han fick frågan första gången 2013 var han alldeles ny i branschen. Han hade jobbat med en rad olika saker, bland annat inom bilbranschen, på bensinstation, som snickare, inom försvarsmakten, i scouterna och som vakt. Men jultomte var nytt. Det lät ju som en kul grej! Dessutom, utan egen familj har julafton ingen större betydelse för Micke. Han kunde lika gärna jobba och förgylla dagen för andra.

Och Tomten Cronström gick all in. Sparade ut skägget. Det blir roligare för barnen om det är på riktigt, tänkte han. Hittills är det ingen som har avslöjat honom. Skägget är ju äkta. Alla i familjen är på plats. Och klapparna har han med sig. Det är idiotsäkert – och värdefullt.

– Det ger barnen något att tro på, säger Micke. I dagens IT-samhälle har vi så bråttom och stressar överallt. De kan behöva en lugn stund på julafton och få tro på något annat.

Taxitomtarna får en lista med adresser som ska besökas och får sen lägga upp slingan som det passar bäst. En halvtimme hos varje familj till ett fast pris – chauffören tjänar sin procentlön som vanligt – och däremellan ska det finnas tillräckligt med tid för att slippa stressa.

En gång, mitt emellan två julklappsutdelningar, ringde växeln. Ett litet barn hade brutit fingret och behövde åka till akuten. Micke befann sig i området och hade barnstol i bilen. Kunde han? Jorå. Barn och förälder blev glatt överraskade när tomten satt bakom ratten.

– Hon berättade för alla i väntrummet att hon fått åka med tomten, haha!

När Transportarbetaren träffar Micke är det mer än månad kvar till julafton. Än finns det ingen snö på Stockholms gator. Julskyltningen har inte kommit upp än. Att tomten nu dyker upp i innerstan får både parkeringsvakter och flyttgubbar att stanna till och ta upp sina mobiler.

– Kolla hit!

– Kan jag få ett leende?

– Hallå får jag ta en bild?

Micke Cronström är van. Även tomten måste ju gå på toa ibland och när han på julafton svänger in på bensinstationer och andra ställen för människor i nöd får han alltid lägga till lite extra tid för alla som vill ta en selfie eller sitta i knät.

Det gör inget. På julafton är det allt eller inget som gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.