Micke Cronströms julafton börjar med julfrukost hemma hos chefen. Sen är det tomte för hela slanten som gäller ända fram till sena kvällen. Då åker han hem till en kompis för att käka julmiddag och tomta en sista gång för kompisfamiljens tonåringar.
Close
Micke Cronströms julafton börjar med julfrukost hemma hos chefen. Sen är det tomte för hela slanten som gäller ända fram till sena kvällen. Då åker han hem till en kompis för att käka julmiddag och tomta en sista gång för kompisfamiljens tonåringar.
Close

Finns det några snälla barn här?

Månadens medlem. Tomten, finns han? Jajamän. Han heter Micke Cronström och kör taxi. Bor du i Stockholm och har bokat en taxitomte på julafton kan det hända att det är Micke som kliver in och frågar om det finns några snälla barn.

Den 24 december ser Micke Cronströms arbetsdag minst sagt annorlunda ut. Då lämnar han taxiuniformen hemma och tar på sig tomtestassen. Skägg och hår sprejar han vitt. Innan han sätter sig i taxin … f’låt släden … går han igenom namnen på alla renar en sista gång. Tomten måste kunna svara som ett rinnande vatten när barnen frågar vad de heter: Rudolf, Blixten, Komet, Dunder och fem till. Han repeterar hur många tomtenissar tomten har, var han bor, hur tomtemor mår och var han har parkerat släden. Runt hörnet.

Det är Taxi Stockholm som erbjuder tjänsten till familjer som inte vill skicka ut någon att köpa tidningen precis när tomten ska komma. Bokar gör de i god tid och dan före dan ringer tomtarna upp familjerna och dubbelkollar så allt blir rätt. Namn och ålder på barnen, vilken dörr det ska knackas på och var säcken med klappar finns. Och så den obligatoriska entrén: Finns det några snälla barn här?

Ja, finns det några snälla barn Micke?

– Jo. De jag träffar är allt från bebisar till barn på nio, tio år. De har inte lärt sig att vara elaka än, säger han.

Det här är tredje julen Micke Cronström drar på sig tomteluvan. När han fick frågan första gången 2013 var han alldeles ny i branschen. Han hade jobbat med en rad olika saker, bland annat inom bilbranschen, på bensinstation, som snickare, inom försvarsmakten, i scouterna och som vakt. Men jultomte var nytt. Det lät ju som en kul grej! Dessutom, utan egen familj har julafton ingen större betydelse för Micke. Han kunde lika gärna jobba och förgylla dagen för andra.

Och Tomten Cronström gick all in. Sparade ut skägget. Det blir roligare för barnen om det är på riktigt, tänkte han. Hittills är det ingen som har avslöjat honom. Skägget är ju äkta. Alla i familjen är på plats. Och klapparna har han med sig. Det är idiotsäkert – och värdefullt.

– Det ger barnen något att tro på, säger Micke. I dagens IT-samhälle har vi så bråttom och stressar överallt. De kan behöva en lugn stund på julafton och få tro på något annat.

Taxitomtarna får en lista med adresser som ska besökas och får sen lägga upp slingan som det passar bäst. En halvtimme hos varje familj till ett fast pris – chauffören tjänar sin procentlön som vanligt – och däremellan ska det finnas tillräckligt med tid för att slippa stressa.

En gång, mitt emellan två julklappsutdelningar, ringde växeln. Ett litet barn hade brutit fingret och behövde åka till akuten. Micke befann sig i området och hade barnstol i bilen. Kunde han? Jorå. Barn och förälder blev glatt överraskade när tomten satt bakom ratten.

– Hon berättade för alla i väntrummet att hon fått åka med tomten, haha!

När Transportarbetaren träffar Micke är det mer än månad kvar till julafton. Än finns det ingen snö på Stockholms gator. Julskyltningen har inte kommit upp än. Att tomten nu dyker upp i innerstan får både parkeringsvakter och flyttgubbar att stanna till och ta upp sina mobiler.

– Kolla hit!

– Kan jag få ett leende?

– Hallå får jag ta en bild?

Micke Cronström är van. Även tomten måste ju gå på toa ibland och när han på julafton svänger in på bensinstationer och andra ställen för människor i nöd får han alltid lägga till lite extra tid för alla som vill ta en selfie eller sitta i knät.

Det gör inget. På julafton är det allt eller inget som gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Hallå där!

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Behövs det en särskild kvinnodag?

Enkät. Den 8 mars infaller Internationella kvinnodagen som vill uppmärksamma bristande jämställdhet mellan könen och kvinnors situation i alla världens länder. Behövs det en särskild kvinnodag?

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Månadens klubb
Erik Hjertberg är ordförande för flygtankarnas fackklubb på SFS vid Arlanda.

Klubben med arbetarna som fick mest i löneökning

Flyg. I årets avtalsrörelse fick flygtankarna den högsta löne­ökningen i hela LO-kollektivet. Klubben på Stockholm Fuelling Services vill inte röra det som fungerar bra.

Månadens medlem
”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.