Du har valt att läsa om:

Lina blev hatad och hotad på Facebook

Att vara tjej i den mansdominerade lastbilsbranschen kan vara tufft. När Lina Shavon uttalade sig i media, började hatet och hoten. Hon fick veta att hon var ett ”fittskräp” och att hon skulle försvinna under mystiska omständigheter.

Höga synfältskrav för chaufförer

Kraven på förares synfält har kritiserats, både av personer som förlorat körkortet och av sakkunniga. Transportarbetaren ringde upp en av Sveriges främsta ögonläkare, Bo Philipson, för att ta reda på hur en synfältsundersökning går till och för att höra vad han tycker om regelverket.

Synfelet kostade honom lastbilskörkortet

Lastbilschauffören Hans Rapp får inte köra bil längre. Körkortet drogs in efter att en stroke påverkat hans synfält. Men Hans Rapp tycker att han fallit offer för ett illa fungerande regelverk, som borde bytas ut. – Jag körde sex månader prickfritt innan Transportstyrelsen beslut och det var inga problem, säger han.

”Du har en gigantisk uppgift framför dig!”

Med hjälp av 360 000 medlemmar ska Transport och fem andra fackförbund försöka ”kryssa in” S-politikern Johan Danielsson i EU-parlamentet. Men vad kan Danielsson göra åt fusk, olaglig cabotagetrafik och lönedumpning på svenska vägar? Det vill Ove Jensen veta. Han är chaufför på Börje Jönssons åkeri i Helsingborg och kritisk till EU.

Nya EU-direktiv gynnar facket

Svenska upphandlingslagar har kritiserats för att gynna oseriösa entreprenörer och arbetsgivare när kontrakt vunnits enbart på lägsta pris. Nu ökar möjligheten att ställa krav på socialt ansvar när EU:s upphandlingsdirektiv görs om. Kerstin Ahlberg, doktor i juridik vid Stockholms universitet, säger att de nya reglerna är ett steg framåt för fackförbunden.

Stort missnöje med Samres i Sörmland

Missnöjet med Samres kokar bland färdtjänstchaufförerna i Sörmland. Sedan beställningscentralen införde ett nytt system för ett halvår sedan har arbetet blivit ohållbart stressigt. Nu får förarna medhåll av politiker. – Vi har pratat om att börja driva beställningscentralen i egen regi, säger Mattias Jensen-­Pettersson, ordförande för vård- och omsorgsnämnden i Oxelösund (S).

Hellre ett foto i handen än tio i ”Molnet

Krönika. I en skokartong förvarar jag mina hårda kort. De som funnits i över hundra år. Som har överlevt alla nya tekniska inventioner. På några av de hårda korten finns en mystisk dam. Hon ser inte ut som de andra släktingarna. Hennes hår är korpsvart och ringlar sig ner över skuldrorna. Hennes ögon är ljusa som en natt i juni. En vithet i iris. Sneda som hos ett stort kattdjur.

Min vän Jenny

Krönika. För ett par år sedan fick jag ett sms: ”Hej David! Är du i Sverige? Din telefonsvarare pratar tyska :) skulle vilja prata med dig om hur ditt författande tagits emot av arbetarrörelsen. Ring mig! Kram, Jenny.” Några dagar senare träffade jag Jenny Wrangborg på en krog. Hon är kallskänka och Sveriges mest uppmärksammade arbetardiktare. Just nu med diktsamlingen” Vad ska vi göra med varandra.”

Heder åt Radoslaw Rostkowski!

Krönika. Efter mycket om och men tecknades ett nytt kollektivavtal för taxiförarna den 29 januari i år. Därmed kan 2013 års avtalsrörelse läggas till handlingarna. Men det är inte utan att avtalet för taxiförarna ger en fadd smak i munnen. Under förhandlingarnas gång har vi hela tiden mötts av argumentet att det inte finns pengar i branschen och därmed inte heller några förutsättningar för förbättrade villkor.

Blockerat fartyg planerar att smita

Fartyget Berum ligger i blockad i Härnösands hamn. Flera tecken tyder nu på att Bernum kommer att försöka avgå klockan 22.00 i kväll, utan att ägarna har mött Transports krav på kollektivavtal för besättningen. ITF-inspektör Göran Nilsson är förbundets handläggare på plats. – Det här är mycket ovanlig situation, säger han.