Avarnklubbens styrelse i Gävle
Close
Mats Andersson är ledamot i klubbstyrelsen på Avarn i Gävle. Lotta Hassel är klubbordförande och Julia Lundqvist sekreterare. Emma Olson, ledamot, jobbade som ordningsvakt under intervjun och kunde bara komma loss för fotografering.
Close
Månadens klubb

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Lotta Hassel ler bakom glasögonen. Hon är ordförande i Transportklubben på bevakningsföretaget Avarn i Gävle.

Lotta och Mats Andersson har varit med sedan klubben startades för elva, tolv år sedan. Båda ingår i klubbstyrelsen, tillsammans Julia Lundqvist och Emma Olson.

Vilken är den viktigaste frågan som klubben drivit genom åren?

– Arbetsmiljön, säger Mats Andersson och de andra nickar.

För några år sedan var skyddsvästar i fokus. I dag gäller diskussionerna saker som knivskyddshandskar och kroppsburna kameror.

Bakgrunden är förstås att jobbet som väktare och ordningsvakt blivit tuffare. Både Mats och Lotta jobbar ibland som biljettkontrollanter i kollektivtrafiken.

Mats visar ett filmklipp när en grupp kontrollanter tar hand om en resenär som vägrat lösa rätt sorts biljett, och som sedan blir våldsam.

– Det är omöjligt att göra ett sådant ingripande så att det ser bra ut på film. I dag räknar vi alltid med att bli filmade av allmänheten så fort något händer, förklarar Lotta Hassel.

På den fackliga prioriteringslistan finns även tryggheten i själva anställningen. I hela branschen är det vanligt med ”behovare”, som får rycka in på mer eller mindre lösa boliner.

– Vi har drivit behovsfrågan i alla år och det har blivit bättre, säger Mats Andersson. Men fortfarande är omkring en tredjedel av personalen hos oss behovare.

I klubben finns också en förståelse för Avarns situation. Marginalerna i branschen är små och bolagens tjänster upphandlas nästan alltid till lägsta pris.

– En tappad kund betyder ofta varsel om uppsägningar. Jag har själv blivit varslad flera gånger, säger Lotta Hassel.

Villkoren gör att förutsättningarna för det fackliga arbetet skiljer sig en del, jämfört med många andra yrkesgrupper. Det mesta av jobbet i Avarnklubben utförs på ledig, obetald tid.

Ett konkret mål för klubbstyrelsen är att öka medlemsantalet. På Avarn finns ett 30-tal ­kollektivare och alla är inte med i facket. Ännu.

Julia Lundqvist säger:

– Många unga tror att facket är ”någon annan”, och vet inte vad vi gör. Vi jobbar på att ändra den bilden. Tyvärr får dagens elever nästan ingen information från skolan om fackets roll på arbetsmarknaden.

Vad är det bästa med väktarjobbet?

– Kollegorna! säger Julia.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Än så länge får Ove Bergman 100 procent av sin lön, men snart ska Försäkringskassan ta upp den till ny prövning. Ove oroar sig över om han ska kunna behålla huset eller tvingas flytta. "Jag känner mig rätt vilsen och vill bara ut och jobba igen", säger han. Foto: Justina Öster

Däcktuggen kapade Oves fingrar

Arbetsolycka. Det var lugnt på åkeriet. Vill du hoppa in och köra lastmaskin på Ragn-Sells däckåtervinning, undrade chefen. Sitt ja har chauffören Ove Bergman ångrat många sömnlösa nätter. En däckklippmaskin kapade fyra av hans fingrar.

Transportarbetarens logga

Securitas fejkade covid-intyg – åklagare inleder förundersökning

Bevakning. I Gävle har åklagaren inlett en förundersökning mot Securitas, efter avslöjandet om förfalskade covid19-intyg. Formulären skickades till det irländska byggföretaget Collen och skulle visa att de utstationerade väktarna var symptomfria.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Månadens avdelning
Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Månadens medlem
) ”Det finaste en fiskare kan ge en annan är att släppa tillbaka fisken. Att vara försiktig och se till att den mår bra, så att någon annan får chansen att fånga den”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.

Kultur
Författaren Ann-Helén Laestadius har skrivit sin första bok för vuxna. Den handlar om rasism mot samer och dem som dödar renar. Foto: ©Elisabeth Ohlson

”Jag har stundtals varit väldigt arg”

Samehat. En ren dödas av en främling. Barnet Elsa blir vittne. För alltid påverkad. I Ann-Helén Laestadius första roman för vuxna kastas vi rakt in i samehatets mest blodiga uttryck.

Hallå där!

Christel Ingemansson

… branschkunnig inom transportsektorn på Arbetsförmedlingen.

Månadens klubb
Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Månadens medlem
Facket måste trycka på ännu mer om bättre pensioner, sjukförsäkring och a-kassa som går att leva på, manar sopgubben Tommy Zäta. Han är besviken över Socialdemokraternas högersväng. Och uppmanar partiet att säga upp januariöverenskommelsen. ”Börja driva arbetarpolitik igen!” Foto: Justina Öster

Sopig pension inget för Zäta

Stolt arbetare. Tommy ”Zäta” Zetterqvist är stolt sopgubbe – från den tid då yrket var eftertraktat. Som tidigare facklig kämpe har han ett och annat att säga till Stefan Löfven och regeringen. Om a-kassa, sjukpenning. Och en pension som går att överleva på.

Hallå där!
Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

David Eklind-Kloo har undersökt vad vi gör på jobbet, och vad jobbet gör med oss. Foto: John Antonsson

Så mår vi av jobbet

5 frågor. En stor del av livet levs på jobbet. Ganska många trivs inte särskilt bra när de gör det. David Eklind-Kloo har skrivit en bok som undersöker vad som händer med oss när arbetet känns meningslöst. Han skissar också på visioner om ett arbetsliv med större mening.

Månadens ombudsman
Tony Blomberg avd 3 Göteborg

Facklig räv går i pension

Göteborgsavdelningen. "Och vem fan är du? Dig ska jag nog dra latmasken ur!" Så röt arbetsledaren när lastbilsföraren Tony Blomberg började på åkeriet. Han engagerade sig fackligt och blev ombudsman, men nu stundar pensionen.