Experten hoppas på färre sjukskrivna

Hur ska de nya reglerna omsättas i praktiken? Någon revolution ska vi inte hoppas på, säger Torsten Heinberg. Han är sakkunnig på Arbetsmiljöverket och har varit med och tagit fram den nya föreskriften.

Kommer Arbetsmiljöverkets inspektionsmetod att ändras nu?

– Nej, men inspektören kan ställa andra krav eftersom det nu finns stöd för det.

Kommer det att bli fler inspektioner då?

– Nej det tror jag inte, vi är ju fortfarande underbemannade.

Så det är upp till arbetsplatserna att tillämpa den nya föreskriften?

– Vår förhoppning är att man ska förstå att det lönar sig med ett bra arbetsmiljöarbete, där man tar hänsyn till faktorer som är viktiga för till exempel balansen mellan krav och resurser. Men visst, vi ska nog inte gå och tro att det blir någon revolution där ute. Har vi om ett år inte fått färre sjukskrivna så kan vi inte vara nöjda.

I föreskriften står det vad som ska göras men inte hur?

– Vi kan aldrig skriva precis hur man ska göra – om det inte handlar om något väldigt konkret. Grunden är det systematiska arbetsmiljöarbetet och den nya föreskriften preciserar viktiga förhållanden att ta hänsyn till i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Ni föreslår en skriftlig policy. Den kan ju vara fint skriven, men om man inte använder den …

– Det måste finnas en vilja, annars spelar det ingen roll vad det står i policyn. Men utan policy har man ingenting alls att hänvisa till. Från ledningens sida måste det vara väldigt tydligt hur man ser på till exempel kränkande särbehandling.

Och om man inte ser att det är kränkningar utan i stället kallar det personkonflikter?

– Om det är en ohälsosam arbetsmiljö har det ingen betydelse vad du kallar det. Fråga i stället: Är det här förenligt med god arbetsmiljö, ja eller nej?

 

Fotnot: De allmänna råden som bland annat fanns i den tidigare föreskriften om kränkande särbehandling har bantats rejält i den nya. I stället ger Arbetsmiljöverket ut en vägledning som komplement. Den finns som pdf på www.av.se från och med den 31 mars.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.