Alexander Lindblad visar eleverna Nina Kulin och Malva Hedström Nilsson hur ett lyft ska gå till. Båda har valt inriktningen kranbil.
Close
Alexander Lindblad visar eleverna Nina Kulin och Malva Hedström Nilsson hur ett lyft ska gå till. Båda har valt inriktningen kranbil.
Close

Ett lyft för framtiden

Transportstudenter. Visst har virusrisken stökat till den sista terminen. Men när det handlar om framtiden tvekar inte studenterna på transportprogrammet i Örebro. Det finns jobb!

I hela landet är det i runda slängar 1 300 unga som lämnar gymnasiet i vår, beredda att kliva in i förarhytten på en lastbil. På en rejäl och instängslad asfaltsplan i Örebro träffar vi några av dem när de är i full gång och övar. Det är runt en månad kvar till den studentexamen som inte blir riktigt som den skulle vara.

– Det är så tråkigt! Alla har sett fram emot att åka flak, det är det som är roligast, säger Malva Hedström Nilsson.

Nina Kulin håller med:

– Vi får samla ihop klassen och åka lite när det här har lagt sig.

– Näe, jag bryr mig inte så mycket om studentflak och sådant, säger Anton Klingvall.

Så här tänker han:

– Man går ut skolan, man börjar jobba.

Och den spådomen ser ut att slå in för årets transportstudenter, trots att coronapandemin har stängt stora delar av samhället.

Nina Kulin har jobb i sikte. Hon har fått anställning på ett åkeri direkt efter skolavslutningen.
Nina Kulin har jobbet klart efter skolavslutningen. Foto: Lena Blomquist

Jobb i sikte

Av fyra elever på Tullängsgymnasiet i Örebro börjar en på ett åkeri den 15 juni, en har just varit på anställningsintervju och de andra två söker för fullt och har gott hopp. Det är lugnt, meddelar eleverna.

– Vi finns i en bra region, säger Henrik Nilsson, lärare på fordon- och transportprogrammet. Han beskriver varför:

– Två Europavägar möts här. Örebro har alla dessa lager och på kombiterminalen i Hallsberg flyttas godset mellan järnväg och lastbil.

Gott hopp

Henrik Nilsson har märkt att en del företag är rädda att garantera studenterna jobb just denna vår. Men att det ändå ser ut att lösa sig.

– Jag kommer att köra lite blandat. Ibland blir det natt till Stockholm och Uppsala. Ibland malmbil från zinkgruvan i Askersund. Men tyvärr blir det ingen kranbil, berättar Nina Kulin som har jobbet klart.

Hon och klasskompisen Malva Hedström Nilsson har valt att fördjupa sig i kranbilar. Hela dagen går åt till att flytta gummidäck, tunga betongklumpar och stora plastbehållare.

Malva Hedström Nilsson har startat lastbilen, lagt i kraftuttaget till kranen och klivit ut ur hytten för att styra 300 kilo betong i en snäv bana runt fem konor. ”Sänk ner den mot asfalten om den börjar dingla”, är tipset från magistern.
Malva Hedström Nilsson har startat lastbilen, lagt i kraftuttaget till kranen och klivit ut ur hytten för att styra 300 kilo betong i en snäv bana runt fem konor. ”Sänk ner den mot asfalten om den börjar dingla”, är tipset från magistern. Foto: Lena Blomquist

Planering viktig

En bit bort tränar Anton Klingvall på att backa: bakåt till en lastkaj, framåt igen, bakåt till kajen, framåt igen, bakåt … Utanför den nervevade rutan står Ulf Bülow och pratar om rattutslag, växlar och precisionskörning. Han har jobbat som yrkesförare i 17 år och sedan undervisat i bil- och lastbilskörning i 23.

– Körningen är bara en del av jobbet, säger han.

– Men när vi pratar om körning så handlar det om att planera. Att kunna räkna ut vad som ska hända flera steg framåt, eller bakåt när man backar. Här måste vi styra upp elevernas träning så att de förstår sambanden och lär sig hur mycket de ska vrida på ratten innan de rätar ut … Du kan jämföra det med att hålla balansen.

Svårast med att köra lastbil? ”Backa”, blir det snabba svaret från Anton Klingvall. Läraren Ulf Bülow instruerar om de olika back-växlarna.
Svårast med att köra lastbil? ”Backa”, blir det snabba svaret från Anton Klingvall. Läraren Ulf Bülow instruerar om de olika back-växlarna. Foto: Lena Blomquist

Kortare övningstid

Under denna vårtermin då social distansering gäller har eleverna fått kortare tid på skolans övningsbana. Det finns inte utrymme för fler klasskompisar i hytten när en av dem kör. Men de har å andra sidan fått total uppmärksamhet av sina yrkeslärare. Teoretiska ämnen har de fått sköta digitalt.

För Anton Klingvall blev det ännu mindre praktiskt jobb. Hans handledare på praktikplatsen tillhör en riskgrupp och behöver vara ensam i hytten. Så rytmen med två veckor praktik och två veckor skola sprack för hans del. Nu gäller det att försöka få ett jobb på ett vettigt åkeri:

– Fjärrkörning är mitt drömjobb, och min plan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Transportarbetarens logga

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Val 2022
Partiloggor

Vad vill riksdagspartierna?

Partienkät. Den 11 september är det dags att gå och rösta. Är du osäker på vad? Transportarbetaren har tagit pulsen på riksdagspartierna i frågor om till exempel a-kasseersättning, karensavdrag, upphandlingar och marknadshyror.

John Antonsson. Foto: Christina Ahlund

Partienkäten – en kompass som pekar dig i rätt riktning

John Antonsson. För fyra år sedan gjorde Transportarbetaren också en valenkät med liknande frågor. Då varnade vi för att man inte kan ta partiernas svar som ett facit. I dag finns det inga block som varar för evigt…

Kongress 2022

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen, som startar den 26 augusti.

Kultur
Borgvattnets prästgård i Jämtland, ”Sveriges mest hemsökta hus”, har varit öppen för allmänheten sedan 1970. Gungstolen sägs komma i gungning av sig själv och påstås ha kastat ut en präst på 1940-talet. Foto: Borgvattnet Prästgård & Vandrarhem

Spökturism i sommarland

Semestertider. Spökturism har blivit stort. Ofta går det att kombinera skräck med fika i naturskön omgivning. Här är några tips på gastkramande upplevelser i Sverige, ett land ovanligt rikt på spöken (eller i alla fall platser där de påstås synas till).

Semester på rull
Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar? Foto: Lilly Hallberg

Det ska va’ husvagn – eller husbil?

Campingliv. Intresset för att köpa ny husvagn eller husbil är större än någonsin. Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra mobilt. Men vilket boende är egentligen bäst – och för vem?

John Antonsson. Foto: Lilly Hallberg

En lovsång till budgetsemestern

Krönika. När jag var liten grabb brukade vi dra en lånad husvagn söderut. Kanske stannade vi redan vid Byske Havsbad, eller så hamnade vi vid någon camping i Umeå. Helt säkert visste jag att resan hade ett oändligt långt stopp på Ikea i Sundsvall.

Kongress 2022
Transports kongress 2017

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Första jobbet: Tänk på det här!

Arbetsliv. Har du tagit studenten och ska börja jobba i sommar? Eller går du i gymnasiet och ska sommarjobba för första gången? Då har du säkert många funderingar. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Arbetsmiljö
Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Transports ungdomsforum
Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik. Foto: Kristina Sjöberg

Tre dagar med facket i fokus

Fackligt. Efter två år av restriktioner och inställda fysiska möten kunde ett 30-tal unga transportare i början av maj mötas på kursgården Bommersvik. I dagarna tre diskuteras fackliga frågor blandat med föreläsningar och paneldebatt.

I frågan om övervakning var panelen inte helt överens, de flesta höll upp rött kort. Luf var det enda ungdomsförbundet som enbart visade grönt kort. I panelen från vänster: John Granqvist, Muf, Erik Berg, Luf, Stefan Sarmes, KDU, Oscar Berggren, Cuf, Ava Rudberg, Ung Vänster, och Lisa Nåbo, SSU. Foto: Kristina Sjöberg

Rött kort för övervakning…

Politik. Ungdomsforums andra dag gästades av representanter från Moderaternas, Liberalernas, Kristdemokraternas, Centerns, Vänsterpartiets och Socialdemokraternas ungdomsförbund.

Morgan Finnsiö. Foto: David Lagerlöf/Expo

Expo om SD:s framväxt i Sverige

Politik. Transport har en tydlig hållning mot Sverigedemokraterna. På Ungdomsforum fanns Morgan Finnsiö från Expo på plats för att berätta om ytterhögern, arbetarrörelsen och Sverigedemokraternas framväxt.