ORDFÖRANDEN HAR ORDET

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Anledningen till att frågan har hamnat i fokus är incidenten i tunnelbanan då en gravid kvinna avlägsnades från ett tåg. Den frågan utreds nu och det är bra.

Ur ett bredare perspektiv kan vi konstatera att bevakningspersonal i dag ställs inför en helt orimlig arbetssituation. Utöver sitt eget yrke också förväntas de också vara poliser, brandmän, sjuksköterskor, socialsekreterare, psykologer och föräldrar. Vi ser hur efterfrågan på bevakningspersonal ökar, och vi har också sagt att det är befogat att föra en diskussion kring hur de kan bidra ytterligare till tryggheten i samhället när polisens resurser inte räcker till. Men då MÅSTE också diskussionen om vilka förutsättningar de ges att göra sitt jobb gå hand i hand med detta.

En avgörande förutsättning är utbildningen. Vi ställer oss frågan om det är rimligt att en person förväntas hantera både hotfulla och mänskligt svåra situationer efter bara 80 timmars utbildning, vilket är vad som krävs för att bli ordningsvakt i dag.

En annan viktig förutsättning är hur många kollegor du har till hjälp. Där ser vi nu en tendens att man konkurrerar med arbetsmiljö genom att minska på personal. Där vill vi vara tydliga. En kamera kan aldrig ersätta en kollega, och ansvaret för väktares och ordningsvakters säkerhet vilar tungt både på deras arbetsgivare och på dem som köper tjänsterna. Till dem vill vi säga: Försök inte tjäna pengar på människors liv och hälsa, varken bevakningspersonalens eller allmänhetens. Det är helt enkelt riktigt dålig smak.

Jag hoppas nu att den här diskussionen kommer att leda till att våra medlemmar i bevakningsbranschen, och deras arbetskamrater, ges de förutsättningar de behöver för att göra ett bra jobb. Det förtjänar också samhället.

En annan diskussion som har varit uppe handlar om att yrkeschaufförer kör för fort. Jag vet inte var den statistiken kommer från, så den är svår att kommentera.

Min inställning är att självklart ska alla köra laglydigt. Allt annat innebär fara både för eget och andras liv, och vi har nog med dödsolyckor i trafiken som det är.

Det jag tycker är viktigt att komma ihåg är att det knappast är yrkeschaufförerna själva som driver upp tempot. Snarare är det de extrema kraven på billigare transporter. Det som för ett par år sedan fick ta fyra timmar att transportera ska nu köras på två. Helst ska godset aldrig vara stilla utan snarare vara framme innan det är beställt.

Här vilar ansvaret tungt på beställare och arbetsgivare.

Till sist vill jag uppmärksamma alla er som är bemanningsanställda på er rätt att få ut garantilön. Nyligen vann vi en tvist mot ett bemanningsföretag i Göteborg som struntat i att betala garantilön i hopp om att ingen skulle märka det. No such luck!

Transport tog striden och våra 23 medlemmar fick dela på närmare en miljon kronor. Det är kraften i vår organisation som bidrar till trygghet för våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Tommy Wreeth

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Virusets väg

Corona. Covid-19, Sars 2, corona … Okärt barn har många namn. En sak är säker, dess dödlighet är större än i många andra pandemier och jag har själv förlorat en bekant i sjukdomen.

Chauffören – en luffare?

Frihet. Många tror nog att luffarna som drog efter vägarna för över hundra år sedan och tiggde mat i gårdarna, gjorde det för att de antingen var arbetslösa eller arbetsskygga. Jag tror att sanningen är mer komplicerad än så. Arbeten har nog alltid behövt göras men frågan är till vilket pris.

Att läsa med öronen!

Läsning. När jag och en kamrat kom in på en dansk pizzeria utanför Köpenhamn, påpekade pizzabagaren förskräckt att vi måste ha ansiktsmask. Kollegan hade redan en medan jag raskt fick en tilldelad.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Bered dig på ett liv som fattigpensionär

Ledare. Är du strax över 20 år och lastbilschaufför? Då kan du på ålderdomen se fram mot ungefär 11 400 kronor i pension från staten, förutsatt att du pallar att köra till fyllda 65 år.

Arbetsgivarna agerar respektlöst

Ordförandeord. Avtalsrörelsen pågår för fullt, och med stor sannolikhet har det hänt en hel del från det att denna krönika skrevs till att Transportarbetaren ligger i din brevlåda.

För dagbok på jobbet

Insändare. För ni dagbok i ert arbete? Om inte, varför? Min far var noga med att se till att jag förde dagbok, när jag började köra för elva år sedan.

Pungsparka tillbaka i las-debatten!

Debatt. Om parterna på allvar ska behålla balansen på svensk arbetsmarknad så borde vi väl rätteligen inte enbart diskutera hur arbetsgivaren lättare skall kunna säga upp personal genom att luckra upp lagen om anställningsskydd (las).

Hyllningsrop med lukt av hyckleri

Ledare. På senare tid har hyllningskören över den svenska modellen och kollektivavtalen nått stormstyrka. Det finns snart ingen tongivande debattör, ledarskribent eller företrädare för näringslivet, facket eller rikspolitiken som inte uttalat sitt stöd för tanken att det är arbetsmarknadens parter som själva ska göra upp om spelreglerna på arbetsmarknaden.

Vad är trygghet för en arbetare?

Ordförandeord. Under senare tid har jag allt oftare funderat på vad som är trygghet för en arbetare. Hur jag än vänder och vrider på frågan så landar jag i att det rör sig om en trygg anställning och en vettig arbetsmiljö.

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.