ORDFÖRANDEN HAR ORDET

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Anledningen till att frågan har hamnat i fokus är incidenten i tunnelbanan då en gravid kvinna avlägsnades från ett tåg. Den frågan utreds nu och det är bra.

Ur ett bredare perspektiv kan vi konstatera att bevakningspersonal i dag ställs inför en helt orimlig arbetssituation. Utöver sitt eget yrke också förväntas de också vara poliser, brandmän, sjuksköterskor, socialsekreterare, psykologer och föräldrar. Vi ser hur efterfrågan på bevakningspersonal ökar, och vi har också sagt att det är befogat att föra en diskussion kring hur de kan bidra ytterligare till tryggheten i samhället när polisens resurser inte räcker till. Men då MÅSTE också diskussionen om vilka förutsättningar de ges att göra sitt jobb gå hand i hand med detta.

En avgörande förutsättning är utbildningen. Vi ställer oss frågan om det är rimligt att en person förväntas hantera både hotfulla och mänskligt svåra situationer efter bara 80 timmars utbildning, vilket är vad som krävs för att bli ordningsvakt i dag.

En annan viktig förutsättning är hur många kollegor du har till hjälp. Där ser vi nu en tendens att man konkurrerar med arbetsmiljö genom att minska på personal. Där vill vi vara tydliga. En kamera kan aldrig ersätta en kollega, och ansvaret för väktares och ordningsvakters säkerhet vilar tungt både på deras arbetsgivare och på dem som köper tjänsterna. Till dem vill vi säga: Försök inte tjäna pengar på människors liv och hälsa, varken bevakningspersonalens eller allmänhetens. Det är helt enkelt riktigt dålig smak.

Jag hoppas nu att den här diskussionen kommer att leda till att våra medlemmar i bevakningsbranschen, och deras arbetskamrater, ges de förutsättningar de behöver för att göra ett bra jobb. Det förtjänar också samhället.

En annan diskussion som har varit uppe handlar om att yrkeschaufförer kör för fort. Jag vet inte var den statistiken kommer från, så den är svår att kommentera.

Min inställning är att självklart ska alla köra laglydigt. Allt annat innebär fara både för eget och andras liv, och vi har nog med dödsolyckor i trafiken som det är.

Det jag tycker är viktigt att komma ihåg är att det knappast är yrkeschaufförerna själva som driver upp tempot. Snarare är det de extrema kraven på billigare transporter. Det som för ett par år sedan fick ta fyra timmar att transportera ska nu köras på två. Helst ska godset aldrig vara stilla utan snarare vara framme innan det är beställt.

Här vilar ansvaret tungt på beställare och arbetsgivare.

Till sist vill jag uppmärksamma alla er som är bemanningsanställda på er rätt att få ut garantilön. Nyligen vann vi en tvist mot ett bemanningsföretag i Göteborg som struntat i att betala garantilön i hopp om att ingen skulle märka det. No such luck!

Transport tog striden och våra 23 medlemmar fick dela på närmare en miljon kronor. Det är kraften i vår organisation som bidrar till trygghet för våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.