Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.
Close
Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.
Close
Månadens medlem

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

– Jag var ofta på macken när mamma jobbade där och på somrarna fick jag hoppa in och hjälpa farmor och farfar som hade bensinstation i Finland. Så jag är mer eller mindre född in i jobbet på macken, säger Elina Matinlompolo.

Hon började på OKQ8 i Luleå när hon var 18 år och blev kvar nästan lika länge.

– Jag tyckte att var jättekul, säger hon.

Roligast var att få ta hand om kunder och att hjälpa dem i olika situationer.

– Jag har alltid gillat att hålla på med bilar. Min pappa har jobbat med bilar sedan jag var liten, och tyckte att det var kul att hålla på och skruva, så jag har lärt mig mycket av honom. När någon ber mig om hjälp tycker jag att det är roligt att försöka klura ut vad felet är och hur jag ska lösa det.

Facket

Redan från början var det självklart för Elina att gå med i facket.

– Det fick jag med mig hemifrån, min mamma sa alltid att det var jätteviktigt att vara med i facket, säger hon.

Hennes första chef var också fackligt engagerad och uppmuntrade Elina att gå en introduktionskurs och bli skyddsombud. När Elina bytte station för ett par år sedan blev hon även arbetsplatsombud.

– Jag tycker att det är viktigt att se till att det är en bra arbetsmiljö. Dessutom gillar jag utmaningar och att prova på nya saker, så det har varit kul att gå Transports kurser. Det är väldigt lärorikt att träffa andra medlemmar och höra hur de har det på sina arbetsplatser, säger Elina.

Hjälp

När hon har behövt hjälp har hon alltid kunnat ringa de anställda på Transports avdelning 26 i Norrbotten.

– Är jag osäker så ringer jag till dem. De har varit ett jättestort stöd och har ofta tipsat om hur jag kan lägga fram vad jag vill på ett bra sätt utan att det blir sura miner. Så jag är väldigt tacksam över att de finns, säger Elina.

I höst börjar en ny etapp i yrkeslivet. Bakom ratten. När Elina Matinlompolo inte jobbar blir det mycket fotboll. ”Båda barnen spelar, så det är mycket att rådda med försäljning av fika och sådant för att dra in pengar till laget. Jag tycker att det är kul för jag spelade själv fotboll tills jag var 15 år. Synd bara att de är med i fel lag.”
I höst börjar en ny etapp i yrkeslivet. Bakom ratten. När Elina Matinlompolo inte jobbar blir det mycket fotboll. ”Båda barnen spelar, så det är mycket att rådda med försäljning av fika och sådant för att dra in pengar till laget.” Foto: Susanne Lindholm

Efter 16 år på bensinstationen kände hon att jobbet inte gav så mycket längre och att det var dags att testa något nytt. Dessutom ville hon ha bättre arbetstider för att kunna vara mer med barnen. På bensinstationen började hon klockan 15 och slutade vid midnatt.

– Vi har alltid haft ob-omsorg för både jag och barnens pappa har jobbat obekväma tider. Men nu börjar barnen bli äldre och vill inte vara där. Så då kände jag både för min och barnens skull att jag ville hitta ett annat jobb där jag inte behöver jobba kväll. Jag har alltid tyckt att det verkar kul att köra lastbil, så jag sökte till förarutbildningen och kom in, säger hon.

Klar efter sommaren

Elina började skola om sig i början av december förra året och är klar efter sommaren.

– Det har varit jättekul. Det är väldigt mycket eget ansvar och jag trodde inte att jag skulle ha den disciplinen, men det hade jag tydligen, säger hon.

Vad vill du jobba med som lastbilschaufför?

– Jag har inte riktigt bestämt mig. Jag får nog prova lite olika för att se vad jag vill köra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    5 augusti, 2022

    Trevligt att se människor i olika åldrar som vill bli lastbilschaufförer i dagens läge.För egen del trivdes jag väldigt bra med att köra lastbil både som anställd och som egen åkare på den "gamla goda tiden", men jag skulle aldrig rekommendera någon att bli lastbilschaufför då det är alldeles för mycket krav med lagar och regler som även innebär att man som chaufför kan få betala böter när man utför sitt arbete.Som pensionär kan jag säga som så att det var roligare, bättre och mycket friare att vara lastbilschaufför "på den gamla och goda tiden" under åren ca 1985-2005 för att sedan bli allt sämre särskilt för oss som körde dragbil med sjöcontainers eller löstrailers.Åren efter 2005 var chaufförsjobbet mestadels en lång väntan tills jag kunde pensionera mig 2018 när jag var 52 år.Om du vill köra lastbil så se till att utbilda dig först när du är ung innan du börjar köra lastbil så att du kan byta arbete om jobbet som lastbilschaufför inte motsvarar dina förväntningar eller när du inte längre fysiskt klarar av att arbeta som lastbilschaufför för det är slitsamt för knäna att klättra i och ur hytten vid lokalkörningar och att lossa och lasta goda sker fortfarande manuellt av chauffören särskilt inom livsmedelstransporter till matbutiker som också sliter på kroppen.

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.