Djur körs utan trafiktillstånd

Yrkeschauffören Torbjörn Elowson fick alla sina hästar och minigrisar omhändertagna av myndigheterna. Han processar om själva ingripandet, men upprörs också över att polisen anlitat djurtransportörer utan trafiktillstånd. – Ett släp som kom hade till och med körförbud, säger Torbjörn.

Torbjörn Elowson bor i Öxabäck, några mil utanför Göteborg. Vid sidan av jobbet som bilbärgare tar han hand om djur, bland annat minigrisar som folk inte länge kan eller vill sköta om.

Myndigheterna och Torbjörn har olika syn på djurhållningen – och vem som egentligen ansvarar för den hemma på gården. Det är inget han sticker under stol med. Han har redan drivit flera tvister till domstol.

Men det som just nu stör Torbjörn mest är polisens agerande i samband med de senaste hämtningarna. De flesta djuren var redan bortforslade. Fast några eftersläntrare återstod – bland dem fyra minigrisar som hade flytt till skogs.

När transportören kom, inkallad av polisen och med polisen som handräckning, passade Torbjörn på att kolla registreringsnummer och trafiktillstånd. Ena gången var det företaget Djurambulansen i Skåne som ryckte ut med en skåpbil med blåljus på taket. Andra gången var släpet, en vanlig hästfinka, registrerat på ett eventföretag som heter Rävgården.

Inget av bolagen har trafiktillstånd, kunde Torbjörn Elowson konstatera:

– Om jag nu missköter mina djur är väl tanken att de ska få det bättre. Då ska också företagen som polisen anlitar ha de tillstånd som krävs, anser jag.

– Jag sa det till poliserna och fick till svar att ”det har du inte med att göra”. Det var först vid andra tillfället, när hästsläpet kom, som polisen lyssnade. En kvinnlig polis från Ulricehamn stoppade hämtningen när jag påpekat att släpet hade körförbud.

Vad gäller egentligen för djurtransporter? Vilka tillstånd krävs? Måste man ha trafiktillstånd?

När det gäller djurskydd är Jordbruksverket ansvarig tillsynsmyndighet. För att transportera djur krävs normalt att både företag och fordon är kontrollerade och godkända av Jordbruksverket.

Men krävs det också trafiktillstånd för den som yrkesmässigt kör djur?  Läser man på Jordbruksverkets egen hemsida är svaret enkelt. Där står ordagrant: ”Observera att den som transporterar andras djur mot betalning även måste inneha ett yrkestrafiktillstånd, vilket prövas av Transportstyrelsen.”

Vad säger då polisen i Västra Götaland? Varför anlitar man företag som sakar tillstånd? Geir Hogstad är ansvarig just för polishämtningarna när djurskyddet griper in:

– När polisen gör den här typen av hämtningar är man undantagna från reglerna om trafiktillstånd. Det finns en sorts nödparagraf i ett dokument från EU. Står det en förrymd häst mitt på vägen, kan vi inte invänta ett fordon med tillstånd innan det forslas bort.

Man kan kanske tycka att jämförelsen haltar. Torbjörn Elowsons grisar utgjorde knappast någon trafikfara och företagen som hämtar dem kör regelmässigt djur, också när läget inte är akut.

Hur ser Transportstyrelsen på saken – krävs det trafiktillstånd eller inte vid kommersiella djurtransporter?

Efter att Transportarbetaren har pratat med ett halvdussin handläggare står det klart att frågan inte är så enkel att besvara. Men följande tycks gälla:

• Djur räknas som gods. Djurtransportörer omfattas alltså av kravet på trafiktillstånd, när man yrkesmässigt kör andras djur på vägar och mot betalning.

• Men. Det finns en rad undantag. Några handlar om långsamma transporter som sker inom ramen för vanlig jordbruksverksamhet.

• Ett annat undantag gäller om transportören registrerat bilarna som utryckningsfordon. Björn Langton på Transportstyrelsen säger:

– Transporter som utförs med företagets utryckningsfordon är undantagna från kravet på trafiktillstånd. Men om det finns andra fordon som inte är registrerade på det viset, måste företaget ha trafiktillstånd.

Djurambulansen i Skåne har ett 20-tal fordon, där bara en del är registrerade och godkända för blåljus. Företaget saknar trafiktillstånd, bekräftar Transportstyrelsen.

Kör bolaget illegalt? Björn Langton säger:

– Det är inte vi som tolkar lagen, det gör domstolarna. Än så länge finns inget rättsfall i Sverige som kan ge vägledning.

Enligt uppgift har en anmälan skickats in mot Djurambulansen i Skåne. Den ansvarige på företaget, Mikael Gustavsson, är inte orolig:

– Vi har de tillstånd som krävs från Jordbruksverket. Nu får väl saken prövas i rätten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.