Debatt

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Utvecklingen är positiv eftersom det skapas jobb genom branschen, det förenklar för konsumenter att få ihop vardagen och i slutändan kan handeln bli än mer hållbar eftersom en stor del av branschen ställt om till gröna transporter. Samtidigt har medier det senaste året, med rätta, riktat fokus på branschproblem i allmänhet och chaufförernas villkor i synnerhet. Eller snarare brist på schysta villkor hos vissa företag.

När en lukrativ bransch får fart är det många som vill gena i svängarna till extra lönsamhet. Prisdumpning sker allt som oftast på bekostnad av något (eller någon) längre ner i kedjan. Men det är – och har aldrig varit – acceptabelt att göra lönsamhetsresan på individens bekostnad. Precis som i flera andra branscher, såsom byggbranschen och branscher med säsongsarbetare är därför en diskussion om ersättning och arbetsförhållanden i transportbranschen viktig.

Det måste gå att kombinera lönsamhet med schysta villkor även i vår bransch.

Best Transport har sedan länge kollektivavtal för våra egna chaufförer och vi har krävt att våra anslutna åkerier ska ha kollektivavtalsmässiga ersättningar för sina chaufförer. Vi såg därför verkligen allvarligt på uppgifterna i media i vintras om att det fanns chaufförer hos en del av våra anslutna åkerier som fått för låga löner och att enskilda chaufförer drabbats personligen av viten. Det var inte acceptabelt och behövde rättas till.

Vi pausade alla viten direkt och har gjort en extern utredning för att gå till botten med fakta och Best Transport ställer nu krav på kollektivavtal för alla nya underleverantörer. Flertalet åkerier som vi redan samarbetar med har under våren dessutom tecknat kollektivavtal. Målet är att alla de åkerier vi samarbetar med ska teckna kollektivavtal och som ett första steg ska alla åkerier med fler än fem fordon ha tecknat kollektivavtal inom ett år. Parallellt kommer Best Transport också vara en drivande kraft och aktivt verka för en konstruktiv dialog med facket och arbetsgivarorganisationen för att tillsammans utveckla kollektivavtalet där såväl last-mile bolagens behov av flexibilitet som chaufförers behov av trygga arbetsvillkor förhoppningsvis kan mötas.

Vi tror på den dialogen och hoppas att fler företag ska följa vårt beslut att ansluta sig till kollektivavtal, så att även övriga aktörer inom Last Mile verkar för social hållbarhet och schyssta villkor. Med fler anslutna företag i branschen skapas en gemensam spelplan med konkurrensneutrala villkor då det gäller löner och arbetsvillkor, vilket i sin tur minskar risken för prisdumpning. Transportsektorn skapar stort värde för både kunder och slutkonsumenter men prispress under rimlighetens gräns skadar hela sektorn.

Det är inte minst viktigt att kunna ta betalt för våra tjänster så att vi och resten av branschen ska kunna fortsätta göra investeringar i teknologi, elfordon och infrastruktur. Därför måste en hemleverans åtminstone få kosta som en kaffe på stan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.

Brett stöd i Tesla-konflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

Lastare vid SAS-plan på Arlanda. Foto9: Justina Öster

Nytt lönesystem i stora flygavtalet

Flyg. I Transport och Svenska Flygbranschens nya kollektivavtal öppnas det upp för lokalt förhandlade individuella löner. Det blir en ny utmaning för fackklubbarna att fördela potterna.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Ur led är tiden

Livet. ”Ur led är tiden”, vad menas egentligen med de orden? Från början myntade av William Shakespeare. Tiden är vad den är och går inte att ändra på vad vi än gör. Kanske är de där orden bara ett sätt att markera att något gått åt helvete och blivit en ”utmaning”.

Hårt regn

Orostider. Jag får en känsla, inte minst genom litteraturen, att kriget närmar sig alltmer. Två svenska krigsskildringar har jag läst den senaste tiden. Hårt regn av Micke Evhammar och Vägriddare av Pelle Filipsson.

AI – himmel eller helvete?

Ny teknik. Vi som har den, numera rätt tveksamma, förmånen att köra nya lastbilar – av alla märken, vet redan en del om artificiell intelligens, AI. Konstruktörer och ingenjörer grubblar ikapp om att bygga ”smarta” lastbilar. Men med mycket varierande resultat.

Vad är ministerns klimatlöften värda?

Debatt. Uppropet från över 600 företag och tre stora fackförbund fick klimatministern att utlova att Sveriges samtliga klimatmål står fast. Mer oroande är ett regeringens enmansutredare John Hassler faktiskt föreslår något helt annat.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Egon tar över i de offentliga rummen

Spaning. Känner ni till radioprogrammet Spanarna? En programledare och tre så kallade spanare försöker avläsa trender i vår vardag och kommer med visioner för framtiden. Här kommer min spaning.

Våga prata om psykisk ohälsa

Hälsa. Den psykiska ohälsan ökar för varje år i det svenska samhället. En skrämmande trend är att den också ökar bland unga människor. Min enkla förklaring till varför det förhåller sig så är att vi (homo sapiens) inte är gjorda för detta moderna samhälle.

Jag fick en vacker turkos cykel i stället

Pengar. Jag är uppvuxen i en by i Västmanland. Min tyska mamma var ensamstående och min biologiska far satte plikttroget in underhållet på hennes konto varje månad. Än i dag förstår jag inte hur hon fick ihop det jo… hon var ett ekonomiskt geni! Hon vände och vred på varenda krona. Hennes tid och ork gick åt för att få allt att funka.

Upp till kamp!

Ledare. Striden om arbetsmarknadsmodellen har blossat upp. Svenska fackförbund kräver kollektivavtal hos tech-företag och andra internationella aktörer som Tesla.

Stå upp för den svenska modellen!

Ordförandeord. Den svenska modellen utmanas på allvar av Elon Musk och hans företag Tesla. Det verkar som om företaget på riktigt tycker att man står över den i Norden gällande modellen med kollektivavtal, och parter som hanterar frågorna på arbetsmarknaden.

Korkat om mensskydd

Insändare. Hej! Jag såg att ni har en otroligt korkad artikel i nummer 6, där ni nedgraderar kvinnan till en könlös stackare som bara är en livmoderbärare. Vad är då en man i era ögon – en penisbärare?

Tack för ingenting, Arbetsmiljöverket!

Insändare. Nu slutar snart generaldirektören för Arbetsmiljöverket, Erna Zelmin, sitt uppdrag och antalet arbetsplatsolyckor ser i år ut att nå nya rekordnivåer. Vilket fokus har man då på Arbetsmiljöverket? Jo, att man ska ut och inspektera företag där de anställda har många digitala möten, för de kan bli trötta i hjärnan av alla möten och även drabbas av teknikstrulångest. Detta ska göras i ett EU-projekt. Herregud!

Det handlar om det fria ordet

Ledare. Fler och fler tidningar halverar sin utgivning, går över till digital utgivning eller läggs ner helt. Detta påverkar tidningsbuden och på flera ställen varslas det om uppsägningar.

Vilken roll och vilken koll ska medlarna ha?

Ordförandeord. Vilken roll, vilken koll och vilket uppdrag har egentligen Medlingsinstitutet? Vi har på kort tid tvingats varsla på både bevakningsavtalet och taxiavtalet. Möjligen kan det också bli tuffa tag inom flygsektorn där förhandlingarna pågår för fullt.

Ta tag i det som plågar taxi

Debatt. Taxibranschen har en viktig funktion när det gäller att erbjuda säkra och pålitliga transporter till människor. Trots denna viktiga roll har branschen ställts inför djupgående strukturella utmaningar som har haft negativa konsekvenser både för förare och taxibolag.