Debatt

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Utvecklingen är positiv eftersom det skapas jobb genom branschen, det förenklar för konsumenter att få ihop vardagen och i slutändan kan handeln bli än mer hållbar eftersom en stor del av branschen ställt om till gröna transporter. Samtidigt har medier det senaste året, med rätta, riktat fokus på branschproblem i allmänhet och chaufförernas villkor i synnerhet. Eller snarare brist på schysta villkor hos vissa företag.

När en lukrativ bransch får fart är det många som vill gena i svängarna till extra lönsamhet. Prisdumpning sker allt som oftast på bekostnad av något (eller någon) längre ner i kedjan. Men det är – och har aldrig varit – acceptabelt att göra lönsamhetsresan på individens bekostnad. Precis som i flera andra branscher, såsom byggbranschen och branscher med säsongsarbetare är därför en diskussion om ersättning och arbetsförhållanden i transportbranschen viktig.

Det måste gå att kombinera lönsamhet med schysta villkor även i vår bransch.

Best Transport har sedan länge kollektivavtal för våra egna chaufförer och vi har krävt att våra anslutna åkerier ska ha kollektivavtalsmässiga ersättningar för sina chaufförer. Vi såg därför verkligen allvarligt på uppgifterna i media i vintras om att det fanns chaufförer hos en del av våra anslutna åkerier som fått för låga löner och att enskilda chaufförer drabbats personligen av viten. Det var inte acceptabelt och behövde rättas till.

Vi pausade alla viten direkt och har gjort en extern utredning för att gå till botten med fakta och Best Transport ställer nu krav på kollektivavtal för alla nya underleverantörer. Flertalet åkerier som vi redan samarbetar med har under våren dessutom tecknat kollektivavtal. Målet är att alla de åkerier vi samarbetar med ska teckna kollektivavtal och som ett första steg ska alla åkerier med fler än fem fordon ha tecknat kollektivavtal inom ett år. Parallellt kommer Best Transport också vara en drivande kraft och aktivt verka för en konstruktiv dialog med facket och arbetsgivarorganisationen för att tillsammans utveckla kollektivavtalet där såväl last-mile bolagens behov av flexibilitet som chaufförers behov av trygga arbetsvillkor förhoppningsvis kan mötas.

Vi tror på den dialogen och hoppas att fler företag ska följa vårt beslut att ansluta sig till kollektivavtal, så att även övriga aktörer inom Last Mile verkar för social hållbarhet och schyssta villkor. Med fler anslutna företag i branschen skapas en gemensam spelplan med konkurrensneutrala villkor då det gäller löner och arbetsvillkor, vilket i sin tur minskar risken för prisdumpning. Transportsektorn skapar stort värde för både kunder och slutkonsumenter men prispress under rimlighetens gräns skadar hela sektorn.

Det är inte minst viktigt att kunna ta betalt för våra tjänster så att vi och resten av branschen ska kunna fortsätta göra investeringar i teknologi, elfordon och infrastruktur. Därför måste en hemleverans åtminstone få kosta som en kaffe på stan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Avslaget och uppgjort på LO:s kongress

Ordförandeord. Tack för det här året. Det har som alla vet varit ett märkligt år med pandemi, restriktioner både hit och dit. Precis när man trodde att det började lätta kom nästa omgång. Nu hoppas jag bara att 2022 ska bli ett år där vi kan ha verksamhet, på ett så vanligt sätt som möjligt.

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Låt civilanställda hjälpa trafikpolisen

Debatt. Ett fungerande transportsystem är avgörande för att människor och varor ska kunna transporteras över hela landet men även över landsgränser.

Avslaget och uppgjort på LO:s kongress

Ordförandeord. Tack för det här året. Det har som alla vet varit ett märkligt år med pandemi, restriktioner både hit och dit. Precis när man trodde att det började lätta kom nästa omgång. Nu hoppas jag bara att 2022 ska bli ett år där vi kan ha verksamhet, på ett så vanligt sätt som möjligt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bromsa ner – och tänk efter

Klimathotet. Det regnade på Grönland i höstas. 7 miljarder ton föll enligt tidningarna och det är första gången det över huvud taget sker. FN:s klimatpanel har gått igenom 14 000 miljörapporter och konstaterar att havsnivån kommer att stiga med mellan 0,5 och 1 meter i hela världen till nästa millennieskifte om inget görs.

Och barnen då?

Samhällsbärarna. ”Det dånar uti rättens krater / snart skall uppbrottets timma slå!” Kanske är det som det sjungs i Internationalen? Barnmorskorna vill i vart fall inte längre, chaufförsbristen är monumental med hundratusentals vakanser i Europa och brist på tusentals förare i Sverige.

Syndensberg – om att ge ut en egen bok

Böcker. Det sägs att varje människas liv är en roman, en sanning som yttrats så många gånger att den nästan blivit en floskel. Tur är det dock att inte alla människor skriver romaner för redan nu kommer det ut 15 000 boktitlar varje år i Sverige.

På spaning efter den väska som flytt

Ledare. Om knappt ett år håller Svenska Transportarbetareförbundet kongress. Det känns stort och viktigt. Väl medveten om att historien aldrig upprepar sig, människor alltid, tänkte jag lyfta något viktigt för mig. Handväskan. Eller rättare i dag, axelremsväskan.

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Klimatkonferensen Cop26

Framgång eller misslyckande

Rapport. I november möttes världsledare i Glasgow för toppkonferens om klimatet, Cop26. Ulf Jarnefjord, under många år regionalt skyddsombud på Transports Göteborgsavdelning, var på plats. Här skriver han själv om mötet – om fackligt samarbete, om miljöhot och svårigheter att nå resultat. Läs hela rapporten här:

LAS – om detta måste vi prata

Debatt. Lagen om anställningsskydd betyder också att vi vågar gå samman på arbetsplatserna och organisera oss fackligt. När man läser förslag till förändring av turordningen så vet vi att det kommer att drabba de som är sjuka lite för ofta, de som säger ifrån, de som chefen inte riktigt tycker ”passar in”.

Kissnödiga män och kvinnor

Även färdtjänstförare måste få kissa!

Insändare. Nu får det vara nog! En färdtjänstförare, vi kan kalla honom ”Gustavsson”, talar om för facket att han ringt Beställningscentralen (BC), hos Region Örebro Län, för att meddela att han behöver en paus för han var så kissnödig att det gjorde ont. Svar: Det går inte.

LAS-förändringarna bryter mot det fackliga löftet

Debatt. Att LAS-förändringarna var dömda att gå i stöpet säger sig självt, när man läser det fackliga löftet. Vad det beror på kan de lärda få tvista om. En sak är klar, alla förbund kan inte se förändringen som en förbättring.

Återupprätta respekten för kroppsarbetet

Debatt. I den historiska romanen "Varvsslammer" beskriver författaren Aino Trosell med stor värme arbetet på varven i Göteborg.

Vi borde tala om det

Ledare. Brunt är inte en färg som andra. I politiska sammanhang i Sverige har hetaste modefärgen hösten 2021 sedan länge ett helt annat symbolvärde. Står för rasism, exkludering, unken nationalromantik och blodsmystik.