ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Men vi är också närvarande i det internationella samarbetet och solidariteten med våra kollegor världen över. Som ett led i detta har jag nyligen kommit hem från Internationella Transportarbetarefederationens (ITF) kongress i Singapore. En internationell kongress är alltid långt bort för någon och den här gången var det för oss.

Tillsammans med 2 500 fackliga kamrater från hela världen har vi diskuterat åkeri, hamn, lager och terminal, kvinno- och ungdomsfrågor och så oerhört mycket mer. Jag kan säga att detta kommer jag att leva på länge. Drivkraften, styrkan och viljan att föra våra frågor framåt är så påtaglig och den inspirerar.

För svensk del nådde vi framgång i flera av de frågor som vi drev och skrev skarpa förslag om. En sådan är den om en särskild kommitté för lager och terminal inom ITF som kongressen också fattade beslut om att införa.

Den är oerhört viktig för att arbeta globalt med frågor som automatisering och den omställning som måste till på arbetsmarknaden. Det handlar om att vi ska kunna behålla jobben, inom våra avtalsområden, när tekniken tar över sådant som tidigare sköttes av människohand. Automatisering är inte av ondo. Det är inte heller en utveckling som vi kan stoppa hur skrämmande den än må vara. Faktum är ju att det finns vissa jobb som vi ska vara glada att maskiner nu utför, sådant som våra kamrater tidigare mist liv och lem för.

Självklart var åkerifrågan också en av huvudfrågorna under kongressen i Singapore, och ett av de företag som inte går att undvika i de sammanhangen för vår del är Ikea. Vi har under lång tid haft en dialog med företaget både på nationell och internationell nivå för att få det att kräva schysta villkor i sin transportkedja.

För ett par veckor sedan frös vi denna dialog eftersom inget hände, men kan nu ana en ljusning igen. Och varför skulle vi inte det? Vad skulle det möjligtvis kunna finnas för anledning till att Ikea inte skulle kräva att ett företag som norska Bring ska erbjuda sina chaufförer drägliga villkor när de kör i Sverige? Jag är oerhört glad att de nu verkar ha kommit till samma slutsats som vi i den frågan och jag väntar med spänning på att se det bli verklighet. Om Ikea mot förmodan inte kräver eller rekommenderar att deras leverantör ska ha kollektivavtal så måste vi givetvis vara beredda på att kämpa oss till dessa avtal.

Slutligen drev Sverige igenom ett stöd bland de 2 500 delegaterna från 140 länder för de 17 iranska lastbilschaufförer som efter en strejk för bättre villkor dömts till döden i sitt hemland. Jag talade själv för det svenska förslaget under kongressen och jag är stolt att vi står bakom våra kamrater i Iran. Facklig solidaritet över yrkesgrupper och över landsgränser är stark och Svenska Transportarbetareförbundet är en del av det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så skriver du bästa motionen

Inför kongressen. Påverka Transport genom att skriva motioner (förslag) till förbundets kongress 2022. Det här är vår guide.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stefan Löfven avgår

Politik. "Personligen tycker jag inte att det var väntat, om det är klokt får nog framtiden utvisa – vi vet ju inte vem det blir som efterträder Stefan ännu", kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth statsministerns beslut.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Att bygga ett hus tillsammans

Hattstugan. Vad gör man då den vuxna dottern är ledsen, har problem med en tidigare relation, är sliten efter flera års nattjobb som barnmorska och av att vara ensamstående med ett barn? Och hon har en enda stor önskan: att bygga ett eget hus? Jo vi bygger förstås ett!

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.