ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.

Vi hade förhandlat under ett par månader med en motpart som inte visade någon vilja alls att lösa frågan, trots att vi hade svart på vitt om både löneläget och branschens problem.

Taxi är en näring som präglas av osund konkurrens, överetablering och låga marginaler. Företagen har svårt att lägga vettiga anbud på körningar, när det allt som oftast är lägsta pris som gäller. Samtidigt som oseriösa åkare dumpar priset genom procentlöner – inte sällan kombinerat med olika former av bidrag och annat fusk gällande villkoren för de anställda och säkerheten för passagerarna.

Trots all denna fakta så tvingades vi ta hjälp av medlare innan vi löste problemet med ett nytt avtal. Det var helt enkelt medlarna som fick förklara för arbetsgivarna att de hade fel. Och i detta fall faktiskt saknade både vilja och kompetens att förhandla.

Vi fick de pengar vi begärde. Det märkliga är att medlarna ens behövdes. Samt att uppgörelsen tyvärr inte innehåller någonting gemensamt med vår motpart om arbetet framåt med branschens problem.

Detta nödvändiga arbete var vi i princip överens om när förhandlingarna strandade, men arbetsgivarsidan ramlade ner på ”sandlådenivå” i slutet av medlingen. De ville inte ha någon arbetsgrupp kring detta. Mycket beklagligt måste jag påpeka. Fast vår dörr till samarbete är dock fortsatt öppen så fort motparten ”tjurat” färdigt.

En annan fråga som är högaktuell är budbranschen. Här pratar jag både om våra förhandlingar med Foodora, som fortsätter, och om budföretag som Best och Budbee.

Vad det gäller Best och Budbee så utförs större delen av deras verksamhet för tillfället av underentreprenörer som inte har kollektivavtal. Best har nu lovat att se till att detta ändras, så det är väl dags att leverera nu då, Best? Och då pratar vi om leverans av villkor för de anställda – inte en hemkörning av paket till en kund, där föraren har orimligt dåliga villkor.

Budbranschen är också berörd av så kallade gig-företag som inte ens anställer sin personal. Buden jobbar i stället genom en app på telefonen som fördelar uppdragen, utan att gig-företagen tar något ansvar för dem som utför jobbet.

Här behövs krafttag inte bara av Transport. Både politiker och du som konsument måste ta ett ansvar. Det finns ingen fri frakt och det är alltid en chaufför som utför leveransen. Är inte denna förare värd kollektivavtalets villkor?

Budbee är ett bolag som varken vill teckna kollektivavtal för egen del eller gå med på att kräva det av sina underleverantörer. Att AMF, som ägs gemensamt av LO och Svenskt Näringsliv, går in i Budbee som delägare är ju om möjligt än mer beklämmande och märkligt. Här hoppas jag verkligen att LO hjälper Transport att sätta tryck i avtalsfrågan.

Avslutningsvis uppmanar jag er alla till fortsatt försiktighet och uthållighet i pandemin. Tillsammans reder vi ut detta på ett så bra sätt som möjligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Klarna skor sig på fattiga

Skuldfälla. De flesta känner nog till inkasso- och finansbolaget Klarna. Dess historia från några studenter på Handelshögskolan som fick en idé, till ett företag med miljardomsättning är inget annat än en framgångssaga.

Sveket

Corona. Problemet med att få covid-19 är inte att sjukdomen i sig alltid är så farlig. Problemet är att det inte går att veta vart den ska ta vägen. Ska det bara bli en snabbt övergående förkylning? Eller något betydligt värre, sjukhusinläggning, syrgas och kanske mer eller mindre bestående men.

Nog med blippande och bloppande!

Ny teknik. Att ”få” en ny lastbil är ofta ett lyft för en chaufför. Funktionerna är bättre än på den gamla, liksom oftast motorstyrkan och ljudnivån i hytten. Den är också ett tecken på åkarens förtroende och att man gjort ett bra jobb.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Otroligt mycket står på spel framöver

Ordförandeord. Vi närmar oss så sakta uppstarten på en ny valrörelse, en valrörelse som troligen blir den viktigaste på väldigt länge.

En dom som väcker frågor

Ledare. Transport har inte rätt att utesluta aktiva sverigedemokrater. Den nyheten har väl nått de flesta vid det här laget.

Var stolta över att ni är chaufförer, tjejer!

Debatt. Jag blir sååå skogstokig! Läste i Transportarbetaren om den stackars tjejen som kämpade som kranbilschaufför och blev så illa bemött av både kunder och en del så kallade kollegor.

Debatt: Sexuella trakasserier
utanför

De tar inte sitt ansvar

Debatt. Transportarbetaren har tidigare skrivit om Josephine, som tvingades sluta på sin arbetsplats sedan hon anmält sexuella trakasserier. Nu skriver hon själv om den utsatta situationen som bemanningsanställd, en utsatthet som Josephine delar med allt fler unga på arbetsmarknaden.

Oseriöst agerande

Debatt / Facket kommenterar. Josephine var utlånad till ett kundföretag som utför tredjepartslogistik inom Transports organisationsområde. Hennes visstidsanställning avslutades, trots att Performiq samtidigt annonserade ut lediga tjänster på samma företag.

Vår bild en helt annan

Debatt / Arbetsgivarens genmäle. Vi beklagar djupt Josephines upplevelse under sin tid hos oss. Vi vill betona att vi på inget sätt vill förringa det hon upplevt – ingen ska behöva känna sig otrygg på sin arbetsplats. Som företag så står Performiq inte bakom någon form av kränkande behandling.

Vidrigt att skylla på pandemin

Debatt / Slutreplik. Performiq, ni vägrar att ta konsekvenser av era handlingar, vilket jag kan förstå. Ett erkännande av sanningen skulle se riktigt illa ut för er. Med största sannolikhet skulle fler än jag ifrågasätta om ni ska få fortsätta bedriva er verksamhet.

E-handeln väcker skamkänslor

Ledare. I kvällsmörkret svärmar de som stressade getingar i bostadsområdet. Bilar strajpade med namn som Best, Budbee, Bring, Foodora. Ibland är det privatbilar som stannar och män – nästan alltid män – i gympaskor kutar ut med travar av pizzakartonger eller frigolitlådor med thaimat.

Oseriöst agerande

Debatt / Kommentar. Josephine var utlånad till ett kundföretag som utför tredjepartslogistik inom Transports organisationsområde. Hennes visstidsanställning avslutades, trots att Performiq samtidigt annonserade ut lediga tjänster på samma företag.

Ingen ska utnyttjas på svensk arbetsmarknad

Debatt. Under den senaste tiden har både myndigheter och media rapporterat om utländska arbetare som luras till Sverige av oseriösa arbetsgivare och som sedan tvingas att arbeta under fruktansvärda förhållanden.