ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det är inte över än…

Ordförandeord. Vi har påbörjat 2021 och fortfarande biter sig pandemin envist kvar i samhället. Förhoppningsvis tar vaccineringen fart och jag gillar att LO kräver att våra medlemmar ska prioriteras i vaccineringen, då väldigt få arbetare inom såväl Transport som övriga LO har möjlighet att jobba hemifrån.

Det är snarare så att vårt förbunds yrkesgrupper bär upp stommen till samhällets funktioner på olika sätt. Likadant är det bland många andra medlemmar i LO-förbunden. En eloge till alla er som ”gör jobbet” så att samhället fungerar.

Las-frågan

Gällande las-frågan så har vi nyligen haft en diskussion i LO-styrelsen. Vi kunde tillsammans konstatera att stadgekravet på inhämtande av yttrande från LO-styrelsen inte iakttogs på ett korrekt sätt, innan IF Metall och Kommunal anslöt sig till avtalet mellan PTK och Svenskt Näringsliv.

LO-styrelsen är nu fokuserad på hur förbunden ska kunna bli starkare tillsammans och hur LO kan stärkas i framtiden. Processen påbörjas omgående och jag hoppas att den på sikt leder till en bättre och tydligare sammanhållning. Det gäller både inför, under och efter viktiga beslut och förhandlingar. Så att vi aldrig hamnar i detta läge igen.

Man kan konstatera att ingen vinner på ett svagt och splittrat LO. Fast vår kritik mot delar av innehållet i las-överenskommelsen kvarstår, främst vad det gäller reglerna kring undantag från turordningen och processen runt ogiltigförklaring av uppsägning. Dessa frågor kommer vi fortsätta att driva, både mot lagstiftarna och i kommande avtalsförhandlingar.

Vi måste givetvis också fundera på hur vi som förbund ska ställa oss till samordningar inom LO i framtiden.

Taxi och flyget

För vår egen del är inte avtalsrörelsen klar – även om stora delar av förbundets medlemsgrupper fått nya avtal. Vi ligger fortfarande i förhandlingar om taxi och flyget. Här vägrar arbetsgivarna acceptera låglönesatsningen och vi börjar närma oss punkten där vi måste överväga stridsåtgärder och varsel.

Här kommer troligen lojaliteten inom förbundet, via sympatiåtgärder, att prövas. Liksom LO-samordningens värde. Vilka sympatier kan vi räkna med från andra förbund i kampen för en utsatt yrkesgrupp?

Taxiförhandlingarna är komplicerade. Vi har granskat löneuppgifterna som taxiföretagen rapporterar in till staten och Tillväxtverket, när de söker stöd för permitteringar.

De inrapporterade lönerna är betydligt högre än de lönesiffror som vår motpart lägger fram vid förhandlingsbordet. Det kan väl ändå inte vara så att företagen försöker lura till sig pengar från staten, genom felaktiga uppgifter?

Frågan är delikat. Som ansvarig förhandlare lockas jag av tanken att hamna i medling. De statliga medlarna måste rimligen reagera över skillnaderna mellan arbetsgivarnas siffror och den omfattande lönestatistik som vi nu har sammanställt.

Jag hoppas hur som helst på en bra en lösning vid förhandlingsbordet, men jag räds inte ett varsel och en konflikt på området.

Var rädda om er

Mitt stående råd i dessa covid-tider gäller fortfarande: Var rädda om er och följ myndigheternas råd och rekommendationer!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport i svensk-norsk manifestation för pendlare

Facket. Till stöd för gränspendlare genomförde LO Sverige och LO Norge en manifestation på måndagen. Folk från Transports avdelning i Uddevalla fanns på plats med fana på Gamla Svinesundsbron.

Transportarbetarens logga

Manifestation på bron mellan Sverige och Norge

Facket. Måndagen den 1 mars hålls en flaggmanifestation till stöd för pendlare som drabbats av den stängda riksgränsen. Folk från Transports avdelning i Uddevalla finns på plats på Gamla Svinesundsbron.

Transportarbetarens logga

Fler ska jobba mer på a-kassan

A-kassan. Transports a-kassa förstärker med tolv personer för att klara ökad arbetsbelastning. Och ska hjälpa den utsatta Alfa-kassan, vars medlemmar får vänta på ersättning i upp till fem månader.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Sveket

Corona. Problemet med att få covid-19 är inte att sjukdomen i sig alltid är så farlig. Problemet är att det inte går att veta vart den ska ta vägen. Ska det bara bli en snabbt övergående förkylning? Eller något betydligt värre, sjukhusinläggning, syrgas och kanske mer eller mindre bestående men.

Nog med blippande och bloppande!

Ny teknik. Att ”få” en ny lastbil är ofta ett lyft för en chaufför. Funktionerna är bättre än på den gamla, liksom oftast motorstyrkan och ljudnivån i hytten. Den är också ett tecken på åkarens förtroende och att man gjort ett bra jobb.

Virusets väg

Corona. Covid-19, Sars 2, corona … Okärt barn har många namn. En sak är säker, dess dödlighet är större än i många andra pandemier och jag har själv förlorat en bekant i sjukdomen. Men inte bara coronan dödar. Jag har mist ytterligare tre vänner inom ett år. Två dog i cancer och en av brusten pulsåder.

E-handeln väcker skamkänslor

Ledare. I kvällsmörkret svärmar de som stressade getingar i bostadsområdet. Bilar strajpade med namn som Best, Budbee, Bring, Foodora. Ibland är det privatbilar som stannar och män – nästan alltid män – i gympaskor kutar ut med travar av pizzakartonger eller frigolitlådor med thaimat.

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.

Ingen ska utnyttjas på svensk arbetsmarknad

Debatt. Under den senaste tiden har både myndigheter och media rapporterat om utländska arbetare som luras till Sverige av oseriösa arbetsgivare och som sedan tvingas att arbeta under fruktansvärda förhållanden.

Med facit i hand

Ledare. Världen är uppe i mer än två miljoner döda i covid-19 och närmare 100 miljoner konstaterade smittfall. ”Med facit i hand, borde inte Sverige ha agerat annorlunda?”

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.