ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det är inte över än…

Ordförandeord. Vi har påbörjat 2021 och fortfarande biter sig pandemin envist kvar i samhället. Förhoppningsvis tar vaccineringen fart och jag gillar att LO kräver att våra medlemmar ska prioriteras i vaccineringen, då väldigt få arbetare inom såväl Transport som övriga LO har möjlighet att jobba hemifrån.

Det är snarare så att vårt förbunds yrkesgrupper bär upp stommen till samhällets funktioner på olika sätt. Likadant är det bland många andra medlemmar i LO-förbunden. En eloge till alla er som ”gör jobbet” så att samhället fungerar.

Las-frågan

Gällande las-frågan så har vi nyligen haft en diskussion i LO-styrelsen. Vi kunde tillsammans konstatera att stadgekravet på inhämtande av yttrande från LO-styrelsen inte iakttogs på ett korrekt sätt, innan IF Metall och Kommunal anslöt sig till avtalet mellan PTK och Svenskt Näringsliv.

LO-styrelsen är nu fokuserad på hur förbunden ska kunna bli starkare tillsammans och hur LO kan stärkas i framtiden. Processen påbörjas omgående och jag hoppas att den på sikt leder till en bättre och tydligare sammanhållning. Det gäller både inför, under och efter viktiga beslut och förhandlingar. Så att vi aldrig hamnar i detta läge igen.

Man kan konstatera att ingen vinner på ett svagt och splittrat LO. Fast vår kritik mot delar av innehållet i las-överenskommelsen kvarstår, främst vad det gäller reglerna kring undantag från turordningen och processen runt ogiltigförklaring av uppsägning. Dessa frågor kommer vi fortsätta att driva, både mot lagstiftarna och i kommande avtalsförhandlingar.

Vi måste givetvis också fundera på hur vi som förbund ska ställa oss till samordningar inom LO i framtiden.

Taxi och flyget

För vår egen del är inte avtalsrörelsen klar – även om stora delar av förbundets medlemsgrupper fått nya avtal. Vi ligger fortfarande i förhandlingar om taxi och flyget. Här vägrar arbetsgivarna acceptera låglönesatsningen och vi börjar närma oss punkten där vi måste överväga stridsåtgärder och varsel.

Här kommer troligen lojaliteten inom förbundet, via sympatiåtgärder, att prövas. Liksom LO-samordningens värde. Vilka sympatier kan vi räkna med från andra förbund i kampen för en utsatt yrkesgrupp?

Taxiförhandlingarna är komplicerade. Vi har granskat löneuppgifterna som taxiföretagen rapporterar in till staten och Tillväxtverket, när de söker stöd för permitteringar.

De inrapporterade lönerna är betydligt högre än de lönesiffror som vår motpart lägger fram vid förhandlingsbordet. Det kan väl ändå inte vara så att företagen försöker lura till sig pengar från staten, genom felaktiga uppgifter?

Frågan är delikat. Som ansvarig förhandlare lockas jag av tanken att hamna i medling. De statliga medlarna måste rimligen reagera över skillnaderna mellan arbetsgivarnas siffror och den omfattande lönestatistik som vi nu har sammanställt.

Jag hoppas hur som helst på en bra en lösning vid förhandlingsbordet, men jag räds inte ett varsel och en konflikt på området.

Var rädda om er

Mitt stående råd i dessa covid-tider gäller fortfarande: Var rädda om er och följ myndigheternas råd och rekommendationer!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Konkurserna minskar kraftigt

Ekonomi. Det har vänt. Antalet konkurser inom transportbranschen har mer än halverats i april jämfört med samma månad förra året. Och nya företag startas nu i flera av de branscher som drabbats hårdast av pandemin, visar statistik från kreditupplysningsbolaget UC.

Collage första maj 1899, 1917 och 2014

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

David Ericsson. Foto Jan Lindkvist

Diktaturen som alla älskar?

Davids krönika. Vid mina ändlösa körningar upp och ner genom landet noterade jag att det var ovanligt många ekipage med sjöcontainers på vägarna strax efter påsk. Helsingborgs godsbangård var också full av containertåg.

Individuella löner styrs av godtycke

Debatt. Hur är det möjligt att fortsätta med individuella löner? Trots detta har man fortfarande individuell lönesättning inom offentlig verksamhet.

Bannlys ackord på samhällsbetalda resor

Insändare. Låt oss gå samman i hela landet, lägga ner jobbet, samla ihop oss utanför riksdagshuset och ställa politikerna mot väggen. Det är sjukt att köra gamla, sjuka och skolbarn på ackord! Att det bara får fortgå år efter år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto Jan Lindkvist

Diktaturen som alla älskar?

Politik. Vid mina ändlösa körningar upp och ner genom landet noterade jag att det var ovanligt många ekipage med sjöcontainers på vägarna strax efter påsk. Helsingborgs godsbangård var också full av containertåg.

Klarna skor sig på fattiga

Skuldfälla. De flesta känner nog till inkasso- och finansbolaget Klarna. Dess historia från några studenter på Handelshögskolan som fick en idé, till ett företag med miljardomsättning är inget annat än en framgångssaga.

Sveket

Corona. Problemet med att få covid-19 är inte att sjukdomen i sig alltid är så farlig. Problemet är att det inte går att veta vart den ska ta vägen. Ska det bara bli en snabbt övergående förkylning? Eller något betydligt värre, sjukhusinläggning, syrgas och kanske mer eller mindre bestående men.

Kasta sten i glashus…

Ledare. Posten, numera Postnord, har fått ta mycket skit genom åren. En del är säkert motiverat, men det finns ändå skäl att nyansera bilden.

Man får städa upp sin egen skit

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet tar alltid strid för sina medlemmar när striden måste tas. Vi som är medlemmar i förbundet har detta som en naturlig del av förbundets DNA, våra utbildningar präglas av detta och våra anställda och förtroendevalda fostras in i detta.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Otroligt mycket står på spel framöver

Ordförandeord. Vi närmar oss så sakta uppstarten på en ny valrörelse, en valrörelse som troligen blir den viktigaste på väldigt länge.

En dom som väcker frågor

Ledare. Transport har inte rätt att utesluta aktiva sverigedemokrater. Den nyheten har väl nått de flesta vid det här laget.

Var stolta över att ni är chaufförer, tjejer!

Debatt. Jag blir sååå skogstokig! Läste i Transportarbetaren om den stackars tjejen som kämpade som kranbilschaufför och blev så illa bemött av både kunder och en del så kallade kollegor.

Debatt: Sexuella trakasserier
utanför

De tar inte sitt ansvar

Debatt. Transportarbetaren har tidigare skrivit om Josephine, som tvingades sluta på sin arbetsplats sedan hon anmält sexuella trakasserier. Nu skriver hon själv om den utsatta situationen som bemanningsanställd, en utsatthet som Josephine delar med allt fler unga på arbetsmarknaden.

Oseriöst agerande

Debatt / Facket kommenterar. Josephine var utlånad till ett kundföretag som utför tredjepartslogistik inom Transports organisationsområde. Hennes visstidsanställning avslutades, trots att Performiq samtidigt annonserade ut lediga tjänster på samma företag.

Vår bild en helt annan

Debatt / Arbetsgivarens genmäle. Vi beklagar djupt Josephines upplevelse under sin tid hos oss. Vi vill betona att vi på inget sätt vill förringa det hon upplevt – ingen ska behöva känna sig otrygg på sin arbetsplats. Som företag så står Performiq inte bakom någon form av kränkande behandling.

Vidrigt att skylla på pandemin

Debatt / Slutreplik. Performiq, ni vägrar att ta konsekvenser av era handlingar, vilket jag kan förstå. Ett erkännande av sanningen skulle se riktigt illa ut för er. Med största sannolikhet skulle fler än jag ifrågasätta om ni ska få fortsätta bedriva er verksamhet.