”Karriärresan har jag redan gjort. Det är en annan resa jag gör nu och det känns bara kul”, säger Eric Johansson.
Close
”Karriärresan har jag redan gjort. Det är en annan resa jag gör nu och det känns bara kul”, säger Eric Johansson.
Close

”Det är en annan resa jag gör nu”

Mötet. Han bytte vd-rollen mot att sälja korv och bensin på macken. Eric Johansson stortrivs med sitt nya jobb.

Circle K i Vännäsby ligger vid Europaväg 12, som förbinder Umeå i öster med Mo i Rana i väster. Här finns sex pumpar för drivmedel, två för spolarvätska och en rejält tilltagen asfaltyta där långtradare och annan tung trafik har gott om plats att ta ut svängarna. I dag är det mest personbilar som stannar till.

Inne i butiken plingar det med jämna mellanrum när skjutdörrarna öppnas. Vid kaffemaskinen står en äldre dam och tittar villrådigt på displayen. Eric Johansson har nyss bytt behållare i bryggaren bredvid, torkar nu av några ytor och noterar damens tvekan. Under trivsamt småprat visar han var hon ska trycka.

– Just så, säger han. Nu är det bara att välja!

Snart rinner kaffet ner i pappmuggen. Båda skrattar.

Eric Johansson, som för ett par år sedan var verkställande direktör på ett snabbväxande företag i mångmiljonklassen, gillar den här typen av vardaglig kundkontakt. Men hur hamnade han här?

Lastbilschaufför

Ett av hans första jobb är som lastbilschaufför. I mitten av 1980-talet kör han ut drickor och öl från ett bryggeri i Umeå till restauranger och butiker från Kramfors i söder till Skellefteå i norr.

Det roligaste med jobbet är direktkontakten med kunderna, tycker Eric Johansson, som själv i många år varit stamkund på macken i byn.
Det roligaste med jobbet är direktkontakten med kunderna, tycker Eric Johansson, som själv i många år varit stamkund på macken i byn. Foto: Bertil Janson

– Det var fantastiskt roligt. Som 20-åring kom jag in i ett gäng med chaufförer som lärde mig otroligt mycket om arbete. Det formade mig egentligen för hela livet.

Han jobbade på bryggeriet i många år och blev säljare där, utbildade sig sedan till maskiningenjör. Efter en ny vända bakom ratten, nu som chaufför för Pågens, fick han jobb som teknisk säljare på ett mindre bolag i Västerbotten. Det växte snabbt, bytte namn till Norditek, och efter några händelserika år blev Eric Johansson vd och majoritetsägare.

Nu var det inte bara försäljning han hade på sitt bord. Han stod i kontakt med leverantörer, hanterade personalfrågor, skötte inköp och import av maskiner, planerade service och underhåll och mycket annat. Antalet anställda blev fler och omsättningen steg från 12 till 90 miljoner kronor.

– Ja, det var många bollar i luften. Men vi hade fantastiskt kul. På bryggeriet lärde jag mig hur viktigt det är att ha roligt på jobbet. Är det mycket att göra ska man köra stenhårt, då ska man slita arslet av sig, sedan kan man ha roligt emellanåt.

Kände sig färdig

Efter tio år som vd kände han sig färdig. Han bestämde sig för att sälja sin del av företaget. 2021 kom den rätta köparen. Hans plan var att fortsätta jobba i företaget, fast i en mindre framskjuten roll.

– Men det var svårt. Jag brukar jämföra med att sitta längst fram i bussen och styra och se till att allting går framåt. Att sedan sitta längst bak och bara åka med är inte samma sak. Jag mådde inte bra av det.

Ett par hjärtinfarkter blev en påminnelse om att han borde byta spår. Samma dag som han skickade in sin uppsägning såg han att Circle K i Vännäsby sökte folk. På macken i byn har han varit stamkund i åratal.

– Om jag inte ska jobba på Norditek, tänkte jag, vad ska jag göra då? Ja, jag har ju alltid gillat att ha direktkontakt med kunder och att jobba i team. Så jag tänkte att det kunde bli bra.

Eric Johansson hjälper en av kunderna vid kassan. Bakom honom fixar Liam Lundmark och Bengt Kongphop Strandberg med annat. Foto: Bertil Janson
Eric Johansson hjälper en av kunderna vid kassan. Bakom honom fixar Liam Lundmark och Bengt Kongphop Strandberg med annat. Foto: Bertil Janson

Stortrivs

Efter drygt ett år på macken stortrivs han med jobbet. Han och frun bor rätt nära, i ett nybyggt hus med utsikt över Vindelälven, så han kan snabbt rycka ut när behov finns. Ofta blir det två–tre pass i veckan, ibland fler.

Vd-rollen har nu bytts ut mot ”allt som behöver göras” inom bensinstationens väggar, tidvis utanför också. Han står i kassan, säljer korv, hyr ut släpvagnar, beställer varor och fyller på varor i butikshyllorna. Städning och lokalvård ingår också.

Att prata med och hjälpa kunder gillar han bäst. Kollegorna, merparten i 20-årsåldern, brukar fråga om han känner precis alla människor som kommer in. Och som 60-plussare som bott i trakten i hela sitt liv är han bekant med många.

– Jag tycker det är roligt att ha med människor att göra. Och just försäljning kan man se på på olika sätt. Jag tycker om när jag kan hjälpa till att hitta en lösning. Är kunden hungrig? Behöver han eller hon något annat? Att kunna tillgodose kundens behov, det är försäljning för mig.

Klart att en stabil Gourmet grill ska toppas med rostad lök. Foto: Bertil Janson
Klart att en stabil Gourmet grill ska toppas med rostad lök. Foto: Bertil Janson

Mindre stress

Den stora fördelen nu, jämfört med åren som företagsledare, är att han är ledig när han slutar. Vd-ansvaret upphörde aldrig, i stort sett dygnet runt var tankarna på företaget. Periodvis är det mycket att göra även på macken, men stressnivån är ”inte ens på samma skala”.

– Visst kan det vara stressigt när det är mycket folk och många som vill ha hjälp samtidigt. Men det är inte som att driva ett företag. Nu lämnar jag stressen bakom mig när jag är klar för dagen.

Han betonar att han gillar att jobba – och gärna hårt. Stunderna när kön växer kan han tycka är roliga och utmanande.

– Då får du steppa upp, se till att det går undan och att kunderna får sina grejer. För snart tar ju det slitet slut. Efteråt brukar det kännas väldigt bra när man har lyckats lösa det.

Korvarna är heta den här dagen också. Vanligaste beställningen är grillkorv med bröd, och en sådan snor han ihop och räcker över på ett kick. Emellanåt kommer kunder som ska hämta paket. Vid snuskylen står Liam Lundmark, 21 år, och fyller på nya dosor. Det var han som lärde upp Eric. Tonen mellan dem är rå men hjärtlig, och de skämtsamma gliringarna haglar. Men visst tycker han att det går bra för adepten.

– Han jobbar ganska mycket och erfarenheten kommer ju när man faktiskt står och jobbar. Gnistan att sälja hade han sedan tidigare, det märktes snabbt, säger Liam Lundmark.

Det är viktigt att ha kul på jobbet, tycker 60-plussaren Eric Johansson, här med sin 21-årige mentor Liam Lundmark. Foto: Bertil Janson
Det är viktigt att ha kul på jobbet, tycker 60-plussaren Eric Johansson, här med sin 21-årige mentor Liam Lundmark. Foto: Bertil Janson

Ung mentor

I början fick han och de andra ”ungdomarna” hjälpa till med det som nybörjaren tyckte var svårt – alla system, kassan, beställningsrutiner och annat. Att bli upplärd av en yngling som kunde vara hans barnbarn hade ”gamlingen” inget emot.

– Jag gillar att jobba med ungdomar. De ser saker på andra sätt än jag, det är otroligt utvecklande. Sedan tror jag att min erfarenhet har tillfört en del till gruppen också. De ser att jag jobbar på ett annat sätt, tar kontakt med folk och pratar med kunderna, sådant som de kanske tycker är lite jobbigt. Så vi kompletterar varandra bra.

Omgivningens reaktioner på den före detta vd:ns nya jobb har varit blandade. Vissa tycker att hans vägval är inspirerande, som en påminnelse om att allt är möjligt, medan andra har undrat hur det känns att ”kliva ner” till ett jobb de verkar betrakta som rätt simpelt. Det får Eric Johansson att reagera.

– Det här är inget enkelt jobb. Det krävs otroligt mycket, det är många rutiner som ska fungera. Och karriärresan har jag redan gjort, den behöver jag inte göra igen. Det är en annan resa jag gör nu och det känns bara kul.

Inte heltid

Bakom det nybyggda jättegaraget har Eric Johansson parkerat sin väghyvel. Foto: Bertil Janson
Bakom det nybyggda jättegaraget har Eric Johansson parkerat sin väghyvel. Foto: Bertil Janson

Han ser ingen anledning att söka andra jobb. Det är inte heltid, men han gillar att rycka ut på timmar och har mycket annat att dona med. Bland annat ska det nybyggda huset vid Vindelälven göras klart, komplett med nytt garage. I samband med husbygget köpte han en teleskoplastare. Den har han sedan använt i uppdrag på byggen och åt bönder som behöver hjälp med lastning och annat.

Det gigantiska garaget är ett kapitel för sig. En husbil, en lätt lastbil, en personbil, en traktor, en motorcykel och en skoter vittnar om ett genuint intresse för fordon och transporter av olika slag.  Fast den mest iögonfallande maskinen ryms inte där. Eric Johansson är nämligen stolt ägare av en väghyvel. Den står parkerad bakom garaget.

– Jag köpte den när jag fyllde 50. Den är också från 1963, alltså samma år som jag föddes.

Den stabila pjäsen på drygt tolv ton gör han inga jobb med, men den kommer väl till pass ibland, som när vägstumpen fram till nya huset skulle anläggas.

– Den har jag byggt delvis med väghyveln. Det är en Volvo BM VHK 115. Det är viktigt, säger han och ler.

Lugn tisdag

Utanför macken syns i dag inga fordon av den digniteten. Personbilar stannar för tankning, många betalar med kort, kör sedan därifrån. Inga köer att tala om vid kassan. Det är tisdag strax efter lunch, en rätt lugn stund mitt i veckan. Torsdag och fredag brukar det vara betydligt mer folk. Då trivs Eric Johansson bäst.

– Det ska ju vara någon utmaning i det man gör. När det är mycket folk är det kul att känna att man hinner med och att kunderna går glada härifrån.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tonny Strålvall:
    16 augusti, 2025

    Jättebra artikel, intressant att läsa om människors olika vägval i arbetslivet.

Lästips:

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.