Den våldsamma verkligheten

Tedde, Carolina och Simon har alla utsatts för våld i jobbet. Här är deras berättelser.

Tedde Tzoanidis:

En aprilnatt blir Tedde och hans kollega kallade till bussterminalen i Jakobsberg, utanför Stockholm. En djupt sovande och drogpåverkad man går inte att väcka.

Då båda ordningsvakterna går ombord och försöker skaka liv i mannen. När han inte reagerar tar de tag i hans armar och försöker lyfta ut honom. Fullt slagsmål utbryter.

– Det var blod över allt. I bussen, på honom, på oss. Han slogs och slogs och försökte skada oss.

Först när ytterligare två ordningsvakter anlänt lyckades de fyra få ut mannen från bussen och gripa honom.

Polisen griper mannen och senare döms han i tingsrätten för våld mot tjänsteman.

Under tumultet kände Tedde att det knäckte till i hans nacke flera gånger. Han blev sjukskriven i 14 dagar.

– Jag fick mig en tankeställare, men funderade aldrig på att sluta.

I det här fallet stöttade företaget honom, anmälde till Arbetsmiljöverket och försäkringsbolaget Afa. Tedde har också erbjudits stöd av en psykolog, men avböjt.

 

Carolina Nolasco:

En helgkväll i januari för ett par år sedan ser Carolina två berusade killar röka i en trappa på tunnelbanestation Slussen.

Hon och hennes kollega uppmanar dem att släcka ciggen. Diskussionen övergår i tumult när en av de två männen skulle avlägsnas från tunnelbanan. Den ena mannen knäcker kollegans näsa med ett knytnävsslag.

Carolina tvingas använda ganska kraftigt våld mot den andra berusade killen.

– Då känner jag ett hårt slag i sidan av huvudet. Slaget kom bakifrån och blodet forsar ner över ansiktet.

Mannen som kollegan håller fast har fått tag på hans batong och vevar vilt.

Carolina måste sy sju stygn och får en allvarlig hjärnskakning.

Männen döms för våld mot tjänsteman. Arbetsgivaren saknar fungerande rutiner för hur personalen skulle tas om hand efteråt, men anmälde händelsen till Arbetsmiljöverket.

– Om slaget tagit lite längre ner vid tinningen hade jag kanske inte levt i dag.

 

Simon Bartosz:

När Simon och en kollega patrullerar i gallerian vid Fridhemsplan i Stockholm möter de en aggressiv man som körs ut. När han återkommer för tredje gången bestämmer de sig för att omhänderta honom. Mannen försöker komma loss och knäcker då Simons vänstra hand.

Mannen lyckas slita sig och springer i väg. Ute på gatan får ordningsvakterna hjälp av en förbipasserande man som tacklar till den flyende mannen. Bråket fortsätter när Simon ska sätta handfängsel på den liggande mannen.

Polisen kommer till platsen, men kan inte identifiera mannen som har utländsk härkomst.

– De frågar mig om jag kan ”släppa det här”. En polisanmälan skulle förmodligen läggas ner.

Simon har stukat handleden och en broskbit har lossnat. Han har stora besvär i ett år och känner fortfarande av skadan då och då.

Hans dåvarande arbetsgivare hade inga rutiner när personalen utsätts för våld. Händelsen är inte anmäld till Arbetsmiljöverket. Däremot har Simon lämnat in en arbetsskadeanmälan till försäkringsbolaget Afa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.