Den våldsamma verkligheten

Tedde, Carolina och Simon har alla utsatts för våld i jobbet. Här är deras berättelser.

Tedde Tzoanidis:

En aprilnatt blir Tedde och hans kollega kallade till bussterminalen i Jakobsberg, utanför Stockholm. En djupt sovande och drogpåverkad man går inte att väcka.

Då båda ordningsvakterna går ombord och försöker skaka liv i mannen. När han inte reagerar tar de tag i hans armar och försöker lyfta ut honom. Fullt slagsmål utbryter.

– Det var blod över allt. I bussen, på honom, på oss. Han slogs och slogs och försökte skada oss.

Först när ytterligare två ordningsvakter anlänt lyckades de fyra få ut mannen från bussen och gripa honom.

Polisen griper mannen och senare döms han i tingsrätten för våld mot tjänsteman.

Under tumultet kände Tedde att det knäckte till i hans nacke flera gånger. Han blev sjukskriven i 14 dagar.

– Jag fick mig en tankeställare, men funderade aldrig på att sluta.

I det här fallet stöttade företaget honom, anmälde till Arbetsmiljöverket och försäkringsbolaget Afa. Tedde har också erbjudits stöd av en psykolog, men avböjt.

 

Carolina Nolasco:

En helgkväll i januari för ett par år sedan ser Carolina två berusade killar röka i en trappa på tunnelbanestation Slussen.

Hon och hennes kollega uppmanar dem att släcka ciggen. Diskussionen övergår i tumult när en av de två männen skulle avlägsnas från tunnelbanan. Den ena mannen knäcker kollegans näsa med ett knytnävsslag.

Carolina tvingas använda ganska kraftigt våld mot den andra berusade killen.

– Då känner jag ett hårt slag i sidan av huvudet. Slaget kom bakifrån och blodet forsar ner över ansiktet.

Mannen som kollegan håller fast har fått tag på hans batong och vevar vilt.

Carolina måste sy sju stygn och får en allvarlig hjärnskakning.

Männen döms för våld mot tjänsteman. Arbetsgivaren saknar fungerande rutiner för hur personalen skulle tas om hand efteråt, men anmälde händelsen till Arbetsmiljöverket.

– Om slaget tagit lite längre ner vid tinningen hade jag kanske inte levt i dag.

 

Simon Bartosz:

När Simon och en kollega patrullerar i gallerian vid Fridhemsplan i Stockholm möter de en aggressiv man som körs ut. När han återkommer för tredje gången bestämmer de sig för att omhänderta honom. Mannen försöker komma loss och knäcker då Simons vänstra hand.

Mannen lyckas slita sig och springer i väg. Ute på gatan får ordningsvakterna hjälp av en förbipasserande man som tacklar till den flyende mannen. Bråket fortsätter när Simon ska sätta handfängsel på den liggande mannen.

Polisen kommer till platsen, men kan inte identifiera mannen som har utländsk härkomst.

– De frågar mig om jag kan ”släppa det här”. En polisanmälan skulle förmodligen läggas ner.

Simon har stukat handleden och en broskbit har lossnat. Han har stora besvär i ett år och känner fortfarande av skadan då och då.

Hans dåvarande arbetsgivare hade inga rutiner när personalen utsätts för våld. Händelsen är inte anmäld till Arbetsmiljöverket. Däremot har Simon lämnat in en arbetsskadeanmälan till försäkringsbolaget Afa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.