Val 2018: Las

C och V motpoler i   synen på las

Enkät. Vi ställde tre frågor till riksdagspartierna om ”Kalles åkeri” och las:

1. Hur ser ni på parternas agerande på Kalles åkeri?

2. Anser ni att åkeriet i det beskrivna exemplet fritt kunna ska få bestämma vilka fyra av de anställda som ska sägas upp? Hur ska turordningsreglerna i så fall ändras?

3. Finns det andra regler i las än turordningen som ni vill ändra på? Exempelvis rätten till återanställning, uppsägningstider eller anställningsformer?

 

Socialdemokraterna

1. Både facket och arbetsgivaren håller sig till spelreglerna i den hypotetiska situation som beskrivs. De flesta exemplen av detta slag slutar med att parterna förhandlar sig fram till en lösning.

2. Nej, arbetsgivaren ska inte kunna bestämma vilka fyra som sägs upp. Vi socialdemokrater menar att normen på svensk arbetsmarknad ska vara fasta heltidsanställningar. Vi vill få slut på hyvling av det slag som förekommer på exempelvis Handels avtalsområde.

3. Vi vill ta bort anställningsformen allmän visstid och stoppa arbetsgivarnas missbruk av tillfälliga anställningar. Företrädesrätten vid återanställning ska inte gå att sätta ur spel när arbetsgivare hyr in personal från bemanningsföretag.

 

Vänsterpartiet

1. Fackets hållning är rimlig. Å ena sidan värnar man om de äldre förarna med lång anställningstid, å andra sidan är man tillmötesgående vad gäller arbetsgivarens vilja att behålla en av de sist anställda vars kompetens är viktig för företaget. Arbetsgivarens hållning är begriplig, utifrån dennes perspektiv. Sammantaget visar exemplet på den flexibilitet las ger utrymme för, vilket sällan framkommer i debatten.

2. Nej, arbetsgivaren får inte fritt bestämma vilka som ska gå. Det skulle göra arbetstagarna skyddslösa. Med en sådan lagstiftning skulle arbetsgivarnas makt stärkas ytterligare.
Vänsterpartiet vill ta bort tvåpersons-undantaget i las. Vi vill göra det av flera skäl. Ett är att förhandlingsrätten sätts ur spel. Vi vill att förhandlingsrätten ska gälla alla, även anställda på mindre företag.

3. Vänsterpartiet vill genomföra flera förändringar i las. För det första vill vi avskaffa allmän visstidsanställning. För det andra vill vi förhindra hyvling genom att ändra las så att regelverket gällande arbetsbrist blir tillämpligt om en arbetsgivare avser att omreglera den anställdes sysselsättningsgrad. För det tredje vill vi ändra lagen så att det uttryckligen framgår att det inte är tillåtet att hyra in arbetstagare från bemanningsföretag, när det finns tidigare anställda som har företrädesrätt till återanställning.

 

Miljöpartiet

1. Vi anser att det är upp till parterna att avgöra om de vill använda sig av en avtalsturlista. I exemplet sägs att en 55-årige förare behöver vidareutbilda sig. Miljöpartiet tycker att den som behöver kompetensutveckla sig mitt i arbetslivet, eller kanske skola om sig helt och byta bana för att undvika att slita ut sig, måste få bättre möjligheter att göra så.

2. Miljöpartiet anser generellt att las är väl utformad som det ser ut i dag och att turordningsreglerna fyller sitt syfte.

3. Vi har inte några andra förslag på förändringar av las.

 

Moderaterna

1. Parternas möjlighet att göra avsteg från turordningsreglerna på ett sätt som tar hänsyn till företagets kompetensbehov är viktig, men den får aldrig innebära att någon diskrimineras. Arbetsgivaren har en negativ attityd till äldre arbetstagare som är beklaglig. Sverige behöver ta tillvara på alla som vill och kan arbeta.

2. Nej, företaget ska inte kunna bestämma. Vi vill fortsatt att det ska finnas en turordning, men vi vill att turordningsreglerna ändras så att kompetens väger tyngre, samtidigt som möjligheterna till omställning förbättras. Detaljerna vill vi utforma tillsammans med parterna.

3. Vi vill begränsa tiden i anställning under en uppsägningstvist till ett år, i syfte att fler arbetsgivare ska våga anställa. Av samma anledning vill vi också förlänga tiden i provanställning från sex till tolv månader.

 

Centerpartiet

1. Fackets hållning är fullt rimlig, arbetsgivarens också.

2. Vi tycker att turordningsreglerna ska förändras så att kompetens värderas högre än anställningsår, samtidigt som vi vill ha bättre möjligheter till omställning. I ett första steg bör alla företag med upp till 50 anställda undantas från turordningsreglerna. Företaget i exemplet har 35 anställda och vi tycker således att det ska undantas från turordningsreglerna.

3. Vi ser ett stort behov av att dörren till jobb kan öppnas för fler och har därför föreslagit en arbetsmarknadskommission som ska ta ett samlat grepp kring lagstiftningen på arbetsmarknaden. Dagens regler leder till en stel arbetsmarknad där människor stannar kvar i anställningar som inte passar dem, och att företag får svårare att ställa om verksamheten.

 

Liberalerna

1. Liberalerna utgår från att arbetsgivaren, likt fackförbundet, agerar för företaget och de anställdas bästa. Vi vill stifta tydliga lagar så att arbetsgivaren kan behålla rätt personal samtidigt som chaufförerna har en trygg anställningsform. Det är väldigt bra att fackförbund, som i det här exemplet, ser till att personal får utbilda sig till rätt kompetens.

2. Arbetsrätten måste moderniseras och grundas på personlig kompetens snarare än anställningstid. Liberalerna föreslår att det undantag som finns i dag utökas till att omfatta som mest fem personer för alla företag under 49 anställda. Detta ska självklart fortfarande kunna förhandlas om mellan parterna.

3. Vi vill införa Inträdesjobb, en ny anställningsform för dem som står längst ifrån arbetsmarknaden. Det arbetsrättsliga skyddet motsvarar en provanställning och lönen är 70 procent av lägstalönen inom branschen. Även om lönen är låg är ett arbete bättre än att vara beroende av bidrag.

 

Kristdemokraterna

1. Arbetsgivaren måste vid undantag från turordningsreglerna motivera vilken/vilka som är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Arbetsgivaren kan dock inte välja bort personer. Dessutom skulle argumentet ”föryngring” kunna tyda på åldersdiskriminering, vilket är förbjudet enligt lag.

2. Vi anser att undantagen från turordningsreglerna ska utökas till fyra personer, oavsett företagets storlek. Men arbetsgivaren ska, liksom i dag, motivera vilka som är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. I det beskrivna exemplet skulle, även med fyra personer undantagna från las, således de tre äldre arbetstagarna haft kvar sin anställning.

3. Vi vill gemensamt i Alliansen att provanställningar ska kunna gälla i ett år. Vi vill också gemensamt införa den nya anställningsformen inträdesjobb, en förenklad anställning för nyanlända och unga upp till 23 år utan gymnasieexamen.

 

Sverigedemokraterna

1. Även inom Transportarbetareförbundet bör man förstå att man som politiker inte ska gå in på detaljnivå då det är något som parterna förhandlar om. Detta helt enligt den svenska modellen och den vill vi Sverigedemokrater värna om.

2. Vi vill utöka undantagen från två till fem, i företag med högst tio anställda, för att företagen ska kunna behålla nyckelkompetens precis som beskrivs i exemplet.

3. Sverigedemokraterna vill införa en helt ny anställningsform, lärlingsanställning. Den är att jämföra med det vi i dag kallar provanställning men ska kunna gälla i högst tre år. Syftet är att personen ska studera upp sina betyg samtidigt som denne lär sig ett yrke på en faktisk arbetsplats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Davids krönika. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Davids krönika. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.