Val 2018: Las

C och V motpoler i   synen på las

Enkät. Vi ställde tre frågor till riksdagspartierna om ”Kalles åkeri” och las:

1. Hur ser ni på parternas agerande på Kalles åkeri?

2. Anser ni att åkeriet i det beskrivna exemplet fritt kunna ska få bestämma vilka fyra av de anställda som ska sägas upp? Hur ska turordningsreglerna i så fall ändras?

3. Finns det andra regler i las än turordningen som ni vill ändra på? Exempelvis rätten till återanställning, uppsägningstider eller anställningsformer?

 

Socialdemokraterna

1. Både facket och arbetsgivaren håller sig till spelreglerna i den hypotetiska situation som beskrivs. De flesta exemplen av detta slag slutar med att parterna förhandlar sig fram till en lösning.

2. Nej, arbetsgivaren ska inte kunna bestämma vilka fyra som sägs upp. Vi socialdemokrater menar att normen på svensk arbetsmarknad ska vara fasta heltidsanställningar. Vi vill få slut på hyvling av det slag som förekommer på exempelvis Handels avtalsområde.

3. Vi vill ta bort anställningsformen allmän visstid och stoppa arbetsgivarnas missbruk av tillfälliga anställningar. Företrädesrätten vid återanställning ska inte gå att sätta ur spel när arbetsgivare hyr in personal från bemanningsföretag.

 

Vänsterpartiet

1. Fackets hållning är rimlig. Å ena sidan värnar man om de äldre förarna med lång anställningstid, å andra sidan är man tillmötesgående vad gäller arbetsgivarens vilja att behålla en av de sist anställda vars kompetens är viktig för företaget. Arbetsgivarens hållning är begriplig, utifrån dennes perspektiv. Sammantaget visar exemplet på den flexibilitet las ger utrymme för, vilket sällan framkommer i debatten.

2. Nej, arbetsgivaren får inte fritt bestämma vilka som ska gå. Det skulle göra arbetstagarna skyddslösa. Med en sådan lagstiftning skulle arbetsgivarnas makt stärkas ytterligare.
Vänsterpartiet vill ta bort tvåpersons-undantaget i las. Vi vill göra det av flera skäl. Ett är att förhandlingsrätten sätts ur spel. Vi vill att förhandlingsrätten ska gälla alla, även anställda på mindre företag.

3. Vänsterpartiet vill genomföra flera förändringar i las. För det första vill vi avskaffa allmän visstidsanställning. För det andra vill vi förhindra hyvling genom att ändra las så att regelverket gällande arbetsbrist blir tillämpligt om en arbetsgivare avser att omreglera den anställdes sysselsättningsgrad. För det tredje vill vi ändra lagen så att det uttryckligen framgår att det inte är tillåtet att hyra in arbetstagare från bemanningsföretag, när det finns tidigare anställda som har företrädesrätt till återanställning.

 

Miljöpartiet

1. Vi anser att det är upp till parterna att avgöra om de vill använda sig av en avtalsturlista. I exemplet sägs att en 55-årige förare behöver vidareutbilda sig. Miljöpartiet tycker att den som behöver kompetensutveckla sig mitt i arbetslivet, eller kanske skola om sig helt och byta bana för att undvika att slita ut sig, måste få bättre möjligheter att göra så.

2. Miljöpartiet anser generellt att las är väl utformad som det ser ut i dag och att turordningsreglerna fyller sitt syfte.

3. Vi har inte några andra förslag på förändringar av las.

 

Moderaterna

1. Parternas möjlighet att göra avsteg från turordningsreglerna på ett sätt som tar hänsyn till företagets kompetensbehov är viktig, men den får aldrig innebära att någon diskrimineras. Arbetsgivaren har en negativ attityd till äldre arbetstagare som är beklaglig. Sverige behöver ta tillvara på alla som vill och kan arbeta.

2. Nej, företaget ska inte kunna bestämma. Vi vill fortsatt att det ska finnas en turordning, men vi vill att turordningsreglerna ändras så att kompetens väger tyngre, samtidigt som möjligheterna till omställning förbättras. Detaljerna vill vi utforma tillsammans med parterna.

3. Vi vill begränsa tiden i anställning under en uppsägningstvist till ett år, i syfte att fler arbetsgivare ska våga anställa. Av samma anledning vill vi också förlänga tiden i provanställning från sex till tolv månader.

 

Centerpartiet

1. Fackets hållning är fullt rimlig, arbetsgivarens också.

2. Vi tycker att turordningsreglerna ska förändras så att kompetens värderas högre än anställningsår, samtidigt som vi vill ha bättre möjligheter till omställning. I ett första steg bör alla företag med upp till 50 anställda undantas från turordningsreglerna. Företaget i exemplet har 35 anställda och vi tycker således att det ska undantas från turordningsreglerna.

3. Vi ser ett stort behov av att dörren till jobb kan öppnas för fler och har därför föreslagit en arbetsmarknadskommission som ska ta ett samlat grepp kring lagstiftningen på arbetsmarknaden. Dagens regler leder till en stel arbetsmarknad där människor stannar kvar i anställningar som inte passar dem, och att företag får svårare att ställa om verksamheten.

 

Liberalerna

1. Liberalerna utgår från att arbetsgivaren, likt fackförbundet, agerar för företaget och de anställdas bästa. Vi vill stifta tydliga lagar så att arbetsgivaren kan behålla rätt personal samtidigt som chaufförerna har en trygg anställningsform. Det är väldigt bra att fackförbund, som i det här exemplet, ser till att personal får utbilda sig till rätt kompetens.

2. Arbetsrätten måste moderniseras och grundas på personlig kompetens snarare än anställningstid. Liberalerna föreslår att det undantag som finns i dag utökas till att omfatta som mest fem personer för alla företag under 49 anställda. Detta ska självklart fortfarande kunna förhandlas om mellan parterna.

3. Vi vill införa Inträdesjobb, en ny anställningsform för dem som står längst ifrån arbetsmarknaden. Det arbetsrättsliga skyddet motsvarar en provanställning och lönen är 70 procent av lägstalönen inom branschen. Även om lönen är låg är ett arbete bättre än att vara beroende av bidrag.

 

Kristdemokraterna

1. Arbetsgivaren måste vid undantag från turordningsreglerna motivera vilken/vilka som är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Arbetsgivaren kan dock inte välja bort personer. Dessutom skulle argumentet ”föryngring” kunna tyda på åldersdiskriminering, vilket är förbjudet enligt lag.

2. Vi anser att undantagen från turordningsreglerna ska utökas till fyra personer, oavsett företagets storlek. Men arbetsgivaren ska, liksom i dag, motivera vilka som är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. I det beskrivna exemplet skulle, även med fyra personer undantagna från las, således de tre äldre arbetstagarna haft kvar sin anställning.

3. Vi vill gemensamt i Alliansen att provanställningar ska kunna gälla i ett år. Vi vill också gemensamt införa den nya anställningsformen inträdesjobb, en förenklad anställning för nyanlända och unga upp till 23 år utan gymnasieexamen.

 

Sverigedemokraterna

1. Även inom Transportarbetareförbundet bör man förstå att man som politiker inte ska gå in på detaljnivå då det är något som parterna förhandlar om. Detta helt enligt den svenska modellen och den vill vi Sverigedemokrater värna om.

2. Vi vill utöka undantagen från två till fem, i företag med högst tio anställda, för att företagen ska kunna behålla nyckelkompetens precis som beskrivs i exemplet.

3. Sverigedemokraterna vill införa en helt ny anställningsform, lärlingsanställning. Den är att jämföra med det vi i dag kallar provanställning men ska kunna gälla i högst tre år. Syftet är att personen ska studera upp sina betyg samtidigt som denne lär sig ett yrke på en faktisk arbetsplats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbilschauffören "Johan Åkerman" och bemanningsanställda "Johanna Lagerberg". Illustration: Michael Schneider

Modernisering eller bara försämring?

Anställningsskydd. Så ska arbetsrätten förändras. Läs om nya las, som ska vara införd till nästa sommar.

Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Las & rätt
Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Nedförsbacke mot Rättvik, där några av Hedemora Miljös spol- och slambilar är stationerade.

Fulspel i Dalarna

Renhållning. Slambilar med kraftiga överlass. Trycktankar som inte besiktigats enligt reglerna. Dålig med skyddsutrustning. Efter att Peter Söderström påtalat grava brister fick han sparken från Hedemora Miljö.

I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Ny på jobbet – tänk på det här

Nyanställd. Ny arbetsplats i år? Det finns mycket att tänka på. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Kultur
Collage till Motordublar (film)

Motordubblar

Film. På engelska finns något som heter double feature. Två filmer som ses i följd. En riktigt bra double feature hänger ihop på något sätt. Filmerna för en slags dialog och ger varandra nya perspektiv. Här är tre motordubblar som passar lika fint ihop som popcorn och cola.