Krönika

Lönerna sänks – vinsterna ökar

Krönika. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden.

Hyresgästföreningen meddelar att förhandlingarna med bostadsbolagen i Stockholm har strandat. Bolagen krävde till en början en ökning av hyran med 9 (!) procent. I veckans reklamblad är det rea på smör som därmed kostar 49:90 kronor. Kaffet är också på realisation. 99 kronor för två paket. Hurra! Eller?

Inflationen ligger på drygt 9 procent och nästa år förväntas den bli 12–13 procent. Allt har blivit dyrare. Nästa år drar även avtalsrörelsen i gång på allvar. Det kommer att bli en historiskt svår avtalsrörelse. I egenskap av löneslav… eh, jag menar förstås arbetstagare, vill jag att lönerna höjs för att kompensera för den höga inflationen. ”Inga löneförhöjningar för då kommer det bli reallönesänkningar” säger förståsigpåarna men varför är det just våra löner som ska hållas nere?

Samtidigt som vi medlemmar i Transport påverkats negativt av inflationen har de 30 mest omsatta företagen på Stockholmsbörsen ökat sina vinstandelar. Dessa börsjättar har vidare öst pengar över sina vd:ar. Bäst betalt fick Astra Zenecas vd. Han blev 171 miljoner kronor rikare. Få människor i Sverige är börs-vd:ar men håll med om att det sticker i ögonen? Om man jobbar på ett företag som gör stora vinster, samtidigt som ens egen lön sänks, skaver det rejält.

”Hela min politiska gärning kommer att ägnas åt att bekämpa klassklyftor där ensamstående mödrar betalar skattesänkningar åt bättre ställda”, sa Göran Persson till Carl Bildt och växlade sedermera in sitt förtroendekapital till pengar. Men jag tänker banne mig fortsätta kämpa!

Jag leker med tanken att vi går ut i en storskalig strejk om vi inte får igenom våra krav. Om alla medlemmar i LO-facken lägger ner sitt arbete stannar Sverige. Jag drömmer om revolution. De 99 procenten mot den enda procenten.

 

Boktips: Girig-Sverige av Andreas Cervenka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daniele:
    9 januari, 2023

    Om bara svenskarna någon gång vågade säga ifrån ,stå upp för varandra och inte acceptera att regeringen och staten ständigt kör över oss ,skulle vi kanske kunankomma nånstans. Men att bara hålla tyst och muttra bittert i lunchrummet tar oss inte framåt ,på något sätt ....snälla människor,vakna!!!! Det är TILLSAMMANS man gör och skapar skillnad,herregud!!!

Lästips:

Alexandra Einerstam

Välfärd ska inte vara en lyxvara

Krönika. Nu har Tidöregeringen beslutat att försämra högkostnadsskyddet och mattan dras undan för dem som redan balanserar på ekonomins slaka lina.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Höjda garantier i nytt Foodora-avtal

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om nya villkor för cykel- och mopedbuden. Den garanterade lönen höjs kraftigt vissa tider på dygnet, samtidigt som provisionsmodellen görs om.

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Krönika. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Välfärd ska inte vara en lyxvara

Pengar. Nu har Tidöregeringen beslutat att försämra högkostnadsskyddet och mattan dras undan för dem som redan balanserar på ekonomins slaka lina.

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Pensioner. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Ta hand om varandra i sommar

Ledare. Midsommar. Dans runt blomsterprydd stång. Små grodorna och Vi äro musikanter. In och ut med maten allt efter hur vädergudarna behagar uppföra sig. Eller tillhör du gruppen som måste jobba midsommarhelgen?

Det är dags för en bojkott av Israel

Debatt. I 600 dagar har Gaza bombats sönder och samman. Utan respekt för civila offer bombas skolor, sjukhus, bostadsområden och tältläger. FN uppskattar att nära 60 000 palestinier har dödats i Gaza och på Västbanken, varav nära 20 000 barn, 224 biståndsarbetare från FN och 180 journalister.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

”Busskungen” levererar!

Orättvisor. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.