Lina Angrell och Robin Russberg
Close
Lina Angrell och Robin Russberg är personerna bakom Lastbilspodden.
Close
Kultur

Bästisarna som började podda

Poddradio. En sömnlös natt föddes idén. Drygt ett år efter första avsnittet rattar tusentals in på Lastbilspodden varje vecka. Över en fika möter bästisarna Lina och Robin olika personer för att prata lastbilar och livet på vägarna.

Två bärgningsbilar står parkerade i Backa industriområde, Göteborg. På en glasvägg invid ena långsidan i garaget sitter två tidningsuppslag upptejpade. På uppslagen ser man bilder på Lina Angrell och Robin Russberg. Bakom glaset finns ett litet rum med ett högre barbord och tillhörande stolar. Det är där de spelar in Lastbilspodden.

– Robins chef låter oss låna utrymmet här som studio, säger Lina.

Linas pappa var åkare och hon valde att gå fordonsgymnasiet. Där träffade hon Robin och de blev bästa vänner. Även Robins pappa är chaufför. Han berättar att om han och farsan inte hade något att göra kunde de åka ut och titta på lastbilar.

– Jag var knappt ett år första gången jag satt i en lastbilshytt, säger han.

I dag jobbar Robin med biltransport och Lina som trafikledare. Genom åren har de pratat om att ha ett gemensamt projekt. Kanske ett vägfik eller ett åkeri. Men det skulle kräva en större ekonomisk insats.

– En natt när jag låg sömnlös så kom det till mig: en podd om lastbilar! Jag sökte runt för att se om det redan fanns men hittade inget, berättar Lina.

Dagen efter ringde hon Robin, som inledningsvis var lite tveksam till idén. Men hon lyckades övertala honom.

– Jag hade inte lyssnat på en podd i hela mitt liv, säger han.

Podden spelas oftast in på söndagar, därefter klipper Lina ljudet inför släppet på onsdagar klockan nio.
Podden spelas oftast in på söndagar, därefter klipper Lina ljudet inför släppet på onsdagar klockan nio. Foto: Vendela Engström

Lina berättar att första avsnittet fick 800 lyssningar inom ett dygn. Nu, ett och ett halvt år efter första avsnittet, har de ungefär 5 700 unika lyssningar per vecka.

Dagen innan vi träffas har de intervjuat ”Gråbogänget”. Det är ett gäng vänner, och lastbilsförare, som ses varje tisdag för att äta pizza ihop.

De arrangerar även Gråbo Trophy, lastbilsträffen som hållits varje år sen 2003.

Ett nytt poddavsnitt släpps varje onsdag klockan nio. Då träffar Lina och Robin en person som berättar om sitt liv bakom ratten.

Hittills har de träffat allt från timmeråkare till tulltjänstemän och truckracerföraren Boije Ovebrink.

– Att vi är två bästisar som bjuder in en gäst på fika för att snacka lastbilar tror jag gör att inspelningen känns mer avslappnad, säger Robin.

Sen ett tag tillbaks är Volvo deras huvudsponsor. Lina tycker att samarbetet fungerar bra.

– Vi får vara vi, och de bestämmer inte vad vi ska prata om, säger hon.

Nu är det många som känner igen Robins silvriga biltransportsbil när han åker vägen söder ut mot Danmark. Han berättar att sist han tog färjan över tillbaka till Sverige kom en man fram till honom.

– Du kanske känner han från Lastbilspodden? Han kör också biltransport mellan Sverige och Danmark.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Linköping och Uppsala domkyrkor

Dom sticker upp

Landmärken. Genom seklen har de stora katedralerna hälsat resande på landsvägar och till sjöss. Högt över andra byggnader och synliga på mils avstånd – välbekanta och kanske lugnande för den som färdats genom mörka skogar eller stormiga hav. Eller bästa landmärket att tävla om att se först från bilen.

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Månadens medlem
Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Hallå där!

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Månadens medlem
Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Arbetsmiljö: Trakasserier
Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Kamrater som trivs på Trollskogens förskola. Storasyster Ahlaam och mamma Djir Jamiilo (i bakrunden) är med vid hämtning. Lillebror Ibrahim leker med kompisen Anas. Föräldrarna är mycket nöjda med förskolans verksamhet, men vill att de äldre barnen går i skolan i andra områden.

Granne med Paradiset

Röster. Tjärna Ängar väcker känslor. Bostadsområdet är landets nordligaste på Polisens lista över utsatta områden. Transportarbetaren åkte till Borlänge för att få en bild av verkligheten. Det blev många olika bilder. ”Se det från två håll” uppmanar en trygghetsvärd. Vi gör ett försök.

Röster från Tjärna Ängar
”Bilden av ett område i fritt fall stämmer inte”, säger Borlänges starke man, Jan Bohman (S).

”Tjärna Ängar har blivit ett begrepp”

Politik. Socialdemokraten Jan Bohman är Borlänges starke man. Han är kommunstyrelsens ordförande. Och har själv bott tre år på Tjärna Ängar.