ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Avtalsrörelsen har kommit i gång!

Ordförandeord. 2020 blir ett enormt spännande år. Jag känner både ödmjukhet inför den uppgift vi som förbund och jag som förbundsordförande står inför. Men också jävlar anamma inför det vi vet att arbetsgivarna arbetar för att förändra.

Först ut är vårt största avtal, transportavtalet, och där har vi nu träffat arbetsgivarna och växlat krav. Självklart är det så att båda parter ser till det som är bäst för branscherna. Utan starka branscher, inga vettiga villkor och på sikt heller inga jobb.

Men med det sagt är det ändå alltid medlemmen, människan, som står i fokus för oss. Det är min fasta övertygelse att någon som trivs på jobbet, som känner sig trygg och som tjänar en vettig lön, också är den som bidrar mest och därmed bidrar till tillväxt.

Utmaningar

På transportavtalet står vi inför många utmaningar. Vi har en åkerinäring som är hårt konkurrensutsatt av företag som utnyttjar arbetskraft från låglöneländer Vi har också transportköpare som inte tar sitt ansvar och dessutom efterkontroller som inte är på långt när så effektiva som de borde vara. Detta pressar villkoren för våra medlemmar.

Inom lager och terminal brottas vi med deltidsproblematik, övervakning och andra stora arbetsmiljöproblem.

När vi växlade krav med arbetsgivarna krävde vi bland annat:

  • Tre procents löneökning från ett knä på 26 100 kronor.
  • Höjd pension.
  • Rätt till heltid.
  • Rätt till företagshälsovård.

Arbetsgivarkrav

Bara för att ge er en känsla för vad vi faktiskt tampas mot kan jag berätta att ett av kraven som arbetsgivarsidan lyfte, i år liksom alla andra år, är strikt fredsplikt. Det betyder i klartext att de vill förbjuda sympatiåtgärder. De vill helt enkelt inte att vi ska kunna komma samman och hjälpa varandra att skapa bättre villkor för våra vänner inom andra avtalsområden, andra yrken, andra förbund. Det kravet har vi aldrig vikt oss för tidigare och kommer inte att vika oss för i år heller.

Tillsammans är vi starka!

Det kommer att vara en intensiv vår när vi nu går in i förhandlingar, och jag kommer att återkomma till de olika avtalsområdena när dessa närmar sig. Om du har frågor och funderingar kring hur en avtalsrörelse fungerar och vad de olika begreppen betyder så har vi en sida om avtal 2020 på vår hemsida. Gå in där och kika och ställ frågor i vårt frågeforum om det är något du undrar över. Det här är vår gemensamma avtalsrörelse.

Transport är våra medlemmar. Vår styrka är den styrka vi skapar tillsammans. Det är så vi bygger en folkrörelse för framtidstro.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.