Krönika

Att välja sina strider

Davids krönika. Transports kongress närmar sig med stormsteg och som chaufför, Transportmedlem och fri skribent har jag höjt på ögonbrynen ett antal gånger över det som hänt den senaste tiden.

Som att någon har dragit fram något om en diffus åsiktsregistrering som ska ha skett ute på arbetsplatser av förbundets organiserare. Riksmedier tog villigt upp fallet. Facket står ju sällan högt i kurs i den borgerligt dominerade pressen. Men en gäspning blev svaret från Datainspektionen när man undersökt ”skandalen” och en uppmaning: ”Gör inte om det!”

Någon annan (antagligen) har rotat rätt på representationskvitton i förbundskontoret, skuggat och lurpassat utanför dåvarande ordföranden Lasse Lindgrens tjänstebostad, kollat upp miltalen i tjänstebilen och så vidare. Och lämnat ut allt till medier.

”Aftonbladet behövs om sanningen ska fram!” Visst, absolut! De gjorde vad de skulle när de fick uppgifterna och granskade Transport. Fast just det här grävet med Lasse Lindgrens representation på 154 kronor om dagen, sedan en större middag med 23 personer räknats bort, kommer kanske inte ge stora journalistpriset.

Det gör nog inte heller uppgifterna om ”Semesterresan” ut i Europa som han gjorde varje år då han även haft en journalist med sig en gång. Att åka ut, åter möta verkligheten på Europavägarna och träffa fackliga representanter kan väl inte vara straffbart?

– Gud så barnsligt! sa min 84-åriga mor då jag berättade om hur de här ”skandalerna” uppdagats.

Vad som pågår och vad allt det här egentligen handlar om, blir jag inte riktigt klok på. Om det är en generationsklyfta eller om det är olika yrkesgrupper som står mot varandra inom förbundet?

Tidigare har jag varit med om hur blickar förblindats av osämja i en organisation. Ideologiskt kan jag dock inte se några större skillnader mellan de här grupperna. De jag träffar verkar stå eniga i de flesta fackliga frågor. Min erfarenhet är också att sådana här situationer brukar lösa sig med tiden och att alla blir mer eller mindre vänner till slut.

Att det kostade oss vår ordförande som avgick i ilska och besvikelse känns dock tungt. Särskilt då det förmodligen kommer visa sig att han inte brutit mot några stadgar.

Jag träffade honom kvällen före hans avgång på ett möte i Stockholms representantskap. I sitt tal sa han:

– Ingen vet vad som händer i morgon, men en sak ska ni tänka på. Att alltid hålla ihop!

De orden kommer jag att minnas och bära med mig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Yngve Lindkvists samhällsintresse växte sig starkt när han blev äldre och medveten om orättvisor.

”Jag har upplevt så mycket”

Fackligt. 20 år som lastbilschaufför, 20 år som ombudsman och över 20 år på PRO, där han fortfarande är mycket aktiv. Det är Yngve Lindkvists långa karriär i korthet.

Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson tar hjälp av informatörer runt om i landet. Foto: Robert Eriksson / Jönköpings-Posten

Ordning & reda bygger nätverk

Transport. Pandemin har åtminstone klingat av och nu ska Sverige och resten av EU få nya regler för den internationella åkeritrafiken. Transports Ordning och reda-verksamhet har rustat upp och byggts ut med ett nätverk över hela landet.

Lily Hallberg

På spaning efter den väska som flytt

Ledare. Om knappt ett år håller Svenska Transportarbetareförbundet kongress. Det känns stort och viktigt. Väl medveten om att historien aldrig upprepar sig, människor alltid, tänkte jag lyfta något viktigt för mig. Handväskan. Eller rättare i dag, axelremsväskan.

På spaning efter den väska som flytt

Ledare. Om knappt ett år håller Svenska Transportarbetareförbundet kongress. Det känns stort och viktigt. Väl medveten om att historien aldrig upprepar sig, människor alltid, tänkte jag lyfta något viktigt för mig. Handväskan. Eller rättare i dag, axelremsväskan.

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Klimatkonferensen Cop26

Framgång eller misslyckande

Rapport. I november möttes världsledare i Glasgow för toppkonferens om klimatet, Cop26. Ulf Jarnefjord, under många år regionalt skyddsombud på Transports Göteborgsavdelning, var på plats. Här skriver han själv om mötet – om fackligt samarbete, om miljöhot och svårigheter att nå resultat. Läs hela rapporten här:

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Och barnen då?

Samhällsbärarna. ”Det dånar uti rättens krater / snart skall uppbrottets timma slå!” Kanske är det som det sjungs i Internationalen? Barnmorskorna vill i vart fall inte längre, chaufförsbristen är monumental med hundratusentals vakanser i Europa och brist på tusentals förare i Sverige.

Syndensberg – om att ge ut en egen bok

Böcker. Det sägs att varje människas liv är en roman, en sanning som yttrats så många gånger att den nästan blivit en floskel. Tur är det dock att inte alla människor skriver romaner för redan nu kommer det ut 15 000 boktitlar varje år i Sverige.

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

LAS – om detta måste vi prata

Debatt. Lagen om anställningsskydd betyder också att vi vågar gå samman på arbetsplatserna och organisera oss fackligt. När man läser förslag till förändring av turordningen så vet vi att det kommer att drabba de som är sjuka lite för ofta, de som säger ifrån, de som chefen inte riktigt tycker ”passar in”.

Kissnödiga män och kvinnor

Även färdtjänstförare måste få kissa!

Insändare. Nu får det vara nog! En färdtjänstförare, vi kan kalla honom ”Gustavsson”, talar om för facket att han ringt Beställningscentralen (BC), hos Region Örebro Län, för att meddela att han behöver en paus för han var så kissnödig att det gjorde ont. Svar: Det går inte.

LAS-förändringarna bryter mot det fackliga löftet

Debatt. Att LAS-förändringarna var dömda att gå i stöpet säger sig självt, när man läser det fackliga löftet. Vad det beror på kan de lärda få tvista om. En sak är klar, alla förbund kan inte se förändringen som en förbättring.

Återupprätta respekten för kroppsarbetet

Debatt. I den historiska romanen "Varvsslammer" beskriver författaren Aino Trosell med stor värme arbetet på varven i Göteborg.

Vi borde tala om det

Ledare. Brunt är inte en färg som andra. I politiska sammanhang i Sverige har hetaste modefärgen hösten 2021 sedan länge ett helt annat symbolvärde. Står för rasism, exkludering, unken nationalromantik och blodsmystik.

Chaufförsbrist och ellastbilar

Ordförandeord. Häromdagen träffade jag en åkare som provar en helt elektrisk tung lastbil. Han var uppe i Stockholm för att träffa energiminister Anders Ygeman och klaga på den bristfälliga laddinfrastrukturen och bristen på el, i framför allt södra Sverige.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.