Ledare.
Sänkta löner till unga kommer att fixa 30 000 nya ungdomsjobb! Det har blivit en sanning. Ett mantra även inom LO. Jag tror inte på det. Jag tror inte att ännu lägre lönekostnader för arbetsgivare som tar in unga råder bot på den katastrofala massarbetslöshet som råder bland dagens 20–25-åringar.
Krönika.
"Att köra lastbil är inget yrke. Det är en sjukdom!” Många gånger har jag hört chaufförer och deras fruar eller män säga detta. Och det ligger en hel del i det. Även om en del av oss som kör försöker sluta, för att jobba på verkstäder eller med andra yrken nära hemmet, trillar vi ständigt dit igen.
Krönika.
”Skulle damerna kunna tänka sig att börja en timme tidigare i morgon bitti?” Det är brinnande världskrig. En tidning är modigare än alla andra i Sverige. En person är modigare än de flesta. Skriftställaren Torgny Segerstedt utmanar det nazistiska Tyskland. I sina artiklar talar han klarspråk om vad han tycker om den tyske härskaren och hans kumpaner och om deras framfart i Europa.
Ledare.
Det finns åtskilliga debattörer som menar att arbetstagarna i Sverige tagit ut för lite i löneökningar de senaste 15 åren. Ett bevis som anförs är att löneandelen av företagens produktionsresultat sjunkit kraftigt. Transportarbetaren har tittat på löneutvecklingen för förbundets lastbilsförare. Resultat är överraskande, åtminstone för mig.
Krönika.
Nu är 2012 till ända och jag festade ut året med besked. Trots att jag drack måttligt råkade jag spy i en snödriva. Kanske var det en renande process för att bli av med det gamla året och ge plats åt ett, förhoppningsvis, ljusare 2013.
Ledare.
Kvällstidningen Expressen har förlorat alla sina läsare. Det visar en opinionsundersökning som Transportarbetaren gjort. Resultat är sensationellt och innebär rimligen att Expressen läggs ner.
Krönika.
Han är en glad ingenjör som har tagit fram en vinstgivande algoritm: en robot som köper och säljer på penningmarknaden 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Bolaget går extremt bra. Så bra att kunderna inte tror honom när han berättar om bolagets resultat.
Ledare.
När den borgerliga alliansen vann valet 2006 införde man snabbt nya skatteregler som påstods uppmuntra till entreprenörskap och småföretagande. Resultat blev något annat.
Ledare.
Året som gick var händelserikt, särskilt om man ser till åkeribranschen. I mer än 15 år har Transport kritiserat och försökt bekämpa en utveckling där stora delar av näringen präglats av lönedumpning och destruktiv underbudskonkurrens.
Krönika.
Nu är det vinter och skidan den slinter och lastbilarna ute i backarna står. Med risk att anses främlingsfientlig, rasistiskt etcetera, konstaterar jag att en klar majoritet av de bilar som korkar igen motorvägarna har utländska registreringsskyltar.
Krönika.
Freden, vaccinet och potäterna, det var enligt Esaias Tegnér vad som bidrog till den kraftiga befolkningsökningen i Sverige under 1800-talet. Det klämkäcka uttalandet har senare använts som en förklaring till hur välståndet skapades i Sverige.
Krönika.
Jag har varit i USA en gång, i New York en tidig höstvecka. Trots att det är en rätt lång resa vet jag inte riktigt varför jag åkte dit, för jag hade knappt några pengar.
Ledare.
Efter ännu ett larm och ännu ett krispaket med fantasiklingande namn har flygjätten SAS vinglat in mot landningsbanan och nödlandat. På fötterna. Fast rejält stukad.
Krönika.
För femton år sedan fyllde Transportarbetareförbundet 100 år. Det firades med en utställning på Arbetets Museum i Norrköping. Huset som klyver vattnet med sin strykjärnsform. Man hade valt att lyfta fram fyra yrkesgrupper; chaufförerna, hamnarbetarna, väktarna och tidningsbuden.
Krönika.
Transportkongressens besked till bemanningsbolagen: att de måste skärpa sig annars kommer man att vidta ”kraftfulla åtgärder”, är en god tanke. Lite mer komplicerat blir det om man, som i Vänsterpartiets kongress, beslutar att helt förbjuda dem. Partiledaren Jonas Sjöstedt har också börjat sväva på målet.