ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Arbetsgivarna agerar respektlöst

Ordförandeord. Avtalsrörelsen pågår för fullt, och med stor sannolikhet har det hänt en hel del från det att denna krönika skrevs till att Transportarbetaren ligger i din brevlåda.

I skrivande stund är vi mitt uppe i en brinnande och högintensiv avtalsrörelse. För tillfället för vi förhandlingar inom transportavtalet, miljöavtalet och bevakning. Utöver detta så är i princip alla övriga avtal på gång att börja förhandlas inom den närmaste framtiden.

Vi möts av en arbetsgivarorganisation som är oerhört samordnad runt industrins märke och som utöver det egentligen inte vill utveckla eller stärka kollektivavtalen i någon större omfattning. Intrycket man får är snarare tvärtom. Det mesta gällande löner, arbetstider och arbetsmiljö vill man flytta från fackligt inflytande till någon form av individbaserad verksamhet, där arbetsgivaren ska kunna göra upp med den anställde om det mesta, enskilt.

Vi möts också av en ganska arrogant attityd när det handlar om den så kallade prolongeringen. Den innebar ju att alla avtal flyttats fram sju månader efter utbrottet av covid-19 i våras. Detta komplicerar givetvis förhandlingarna utifrån att vissa branscher drabbats hårt av nedgången medan andra gått igenom krisen mer eller mindre oberörda.

En sak är säker, några mer prolongeringar blir det inte tal om i framtiden. Inte så länge jag kan påverka det. Med några få undantag är arbetsgivarnas nonchalanta och respektlösa agerande mot sin personal, som sliter och har slitit hårt under krisen, i det närmaste chockerande. Företagen kammar glatt hem vinster i kristider utan att för en sekund tänka på de anställda som ligger bakom dessa vinster.

Det finns dock företag som agerar annorlunda och som övriga borde ta lärdom av. DHL är ett av världens största transportföretag. Nyligen delade koncernen ut en så kallad ”covidbonus” på cirka 3 000 kronor till alla anställda inom bolaget, i hela världen.

Detta är ett agerande som flera företag borde överväga att följa, tycker jag. Det är för mig helt orimligt att inte företagen har mer heder och samvete i denna fråga.

Mitt resonemang kring avtalsrörelsen kan låta negativt men för min del är det tändvätska och inspiration. Arbetsgivarnas agerande gör att vi driver frågorna om löner, arbetstider och arbetsmiljö ännu hårdare.

Är det något man kan konstatera så är det att en stark fackförening behövs mer än någonsin.

För övrigt så vill jag under den rådande situationen avsluta med att uppmana er till fortsatt försiktighet och att vara rädda om er. Tillsammans reder vi ut även tuffa tider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Molin:
    24 november, 2020

    Arbetsgivarsidan har stora problem att få tag på kompetent personal till lager, terminaler och framför allt chaufförer. Gods- och paketmängd har inte minskat under pandemin, utan snarare ökat. Vi la våra förhandlingar, som vi skulle ha haft i våras på is, för att vi förstod att branschen behöver andrum och tid att analysera effekterna av restriktioner och stängda gränser. Vi i Transport och hela fackföreningsrörelsen tog sitt ansvar.
    När vi nu står med facit i hand och ser en bransch som klarar krisen utmärkt, förväntar sig arbetsgivarsidan att vi ska stå med mössan i hand och tacka för smulorna som erbjuds. Det är inget annat än respektlöst mot fackföreningsrörelsen och arbetstagarna som väntat på ett nytt avtal och som självklart ställt upp i en svår tid.
    Jag skulle bara vilja påminna arbetsgivarsidans delegation om att vi nu står utan fredsplikt och att en växande irritation över oviljan att gå oss till mötes i våra krav frodas ute på våra arbetsplatser.
    Stridsviljan bland medlemmarna blir allt starkare och det är ni som göder den.
    Jag hoppas att ni snart inser vad ni har att förlora på er hårdnackade inställning och att ni återkommer till förhandlingsbordet med förnuft och reson. Vi har hela tiden varit öppna för konstruktiva samtal och är det fortfarande. Men tålamodet i Transportarbetareförbundets delegation och hos arbetare ute i landet börjar tryta och vi behöver få något som tyder på att det finns en genuin vilja att komma framåt.

    Björn Molin, terminalarbetare och representant i delegationen för transportavtalet.

  2. Andreas:
    24 november, 2020

    Hej! Jobbar för Carrier Transport AB som underleverantör åt DHL. Den bonus du nämner verkar vara endast för DHLs direkt anställda. Att arbetsgivare inte är samarbetsvilliga trots att dom rent generellt är "skyldiga" oss pengar är oacceptabelt. Vi har hållt företagen flytande igenom krisen och förtjänar samarbetsvilja åtminstone!

Lästips:

Diagram reallönesänkning. Grafik: Christina Ahlund

Så mycket mindre är din lön värd

Ekonomi. Lönerna urholkas av kraftiga prishöjningar. Om ett halvår löper flera av Transports stora kollektivavtal ut. Tankbilschauffören Özgür Günez tycker att facket ska ställa höga krav i nästa avtalsrörelse. Inte minst för att det kan locka nya medlemmar.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vad var det som gick fel?

Ordförandeord. I dagens samhälle upphör man aldrig att förvånas, svängningarna går ibland så fort att det är mer än svårt att hinna med.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Vi är alla människor

Debatt. För inte så länge sen så råkade ett matbud ut för att personer kastade sten på hen vid Triangeln i Malmö och matbudet fick uppsöka sjukhus för sina skador. När vi träffar matbud i Malmö så berättar de att hot, våld, rån och kränkningar från allmänheten blivit en del av deras arbetsvardag.

Den politiska debatten – för en chaufför

Debatt. Vi löntagare säljer vår tid, vi äger inget åkeri eller bevakningsföretag, vi är i direkt beroendeställning till chefen och chefens kunder. Chefen och kunderna slutar aldrig att hitta nya sätt att tjäna en krona mer, och vi löntagare måste hela tiden anpassa oss.

Sikte på hållbar framtid

Debatt. På VTD pågår för närvarande en omläggning med anledning av vikande tidnings- och paketvolymer i kombination med stigande priser på el och drivmedel. Parallellt med detta görs flera satsningar för att hitta vägar framåt som på sikt kan ersätta den negativa utvecklingen i våra befintliga affärer, och för att satsa på vår viktigaste resurs; personalen.

Att bo är i högsta grad en klassfråga

Krönika Marknadshyror skrämmer skiten ur mig. För vår lilla trea i en förort till Stockholm betalar vi, i skrivande stund, 9 574 svenska riksdaler i månadshyra. När vi flyttade in 2009 var det en så kallad nyproduktion.

Förarbristen

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Vad var det som gick fel?

Ordförandeord. I dagens samhälle upphör man aldrig att förvånas, svängningarna går ibland så fort att det är mer än svårt att hinna med.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Papporna, sönerna, våldet

Segregation. Valrörelsen är tack och lov över. Ett slags mästerskap i floskler från högern och med idéer som ingen någonsin kommer, eller ens vill, genomföra. Mycket handlade om ”Orten” alltså de ”särskilt utsatta” områdena i Sverige. För dem förespråkade de blåbruna partierna alltifrån språktester för tvååringar till militära insatser mot gängbrottsligheten.

Sommaren är ljuvlig, men…

Längtan. Sommaren och semestern är ljuvlig! Fastän jag tidigare jobbat sextio till åttio timmar i veckan, har jag under alla år tagit ut fem veckors sommarsemester. Att få uppleva ljumma kvällar i solnedgång, göra resor till goda vänner på Gotland och andra ställen i landet, få sova på morgonen och sola på varma klippor.

SD och historien

Politik. Jag har en del kollegor inom åkeribranschen som är Sverigedemokrater. De flesta är bra folk och de ställer upp för mig på jobbet, likväl som jag ställer upp för dem. Utan att vara det minsta SD:are kan jag förstå att man kan ta till sig en del av SD:s budskap: att stoppa gängvåldet och att all invandring inte är helt nödvändig (fast de protesterar aldrig mot arbetskraftsinvandrarnas slavlöner). Men det finns problem som sträcker sig långt bakåt i tiden med SD:s retorik och även med deras världsbild.

Hoppet är det sista som överger

Ledare. Svenska folket har röstat och klart är att det parti som framstår som valets vinnare är Sverigedemokraterna. Framför allt är det utanför storstäderna de har haft stor framgång.

Outsourcing som käftsmäll

Krönika. "jag är också människa / jag behöver mat på bordet / ett jobb att gå till / värdighet / jag är inte osynlig" Ovanstående ord är inledningen på Jenny Wrangborgs dikt "Jag är människa" och det är den jag tänker på när jag läser ett pressmeddelande från mitt bevakningsföretag.

Val 2022
Partiloggor

Vad vill riksdagspartierna?

Partienkät. Den 11 september är det dags att gå och rösta. Är du osäker på vad? Transportarbetaren har tagit pulsen på riksdagspartierna i frågor om till exempel a-kasseersättning, karensavdrag, upphandlingar och marknadshyror.

John Antonsson. Foto: Christina Ahlund

Partienkäten – en kompass som pekar dig i rätt riktning

John Antonsson. För fyra år sedan gjorde Transportarbetaren också en valenkät med liknande frågor. Då varnade vi för att man inte kan ta partiernas svar som ett facit. I dag finns det inga block som varar för evigt…

Vilket samhälle vill du ha?

Ledare. Nu har Transports kongress nyligen avslutats och kongressombuden valt en ny förbundsledning. Det har diskuterats, kompromissats och beslutats om en massa olika motioner. Redaktionen var så klart på plats och du kan läsa mer om kongressen här på webben.

Hektisk höst

Ordförandeord. Sommaren går mot sitt definitiva slut och kvällarna blir allt mörkare och kallare. Är vårt samhälle på väg i samma riktning? Ja, nog finns det fog för viss oro, men samtidigt är det ju i såna lägen som ens kamplust väcks lite extra.