”Alla var så blåögda!”

Två decennier av fackligt elände. Så sammanfattar Transports ordförande Sveriges tid i EU. Den förre Metallbasen Göran Johnsson ser också problem i unionen, men han anser ändå att det svenska medlemskapet varit bra för industriarbetarna. Arbetsrättsexperten Kerstin Ahlberg tycker att facket var blåögt som trodde att den svenska modellen skulle stå pall i mötet med EU:s regelverk.

Säg ordet arbetsrätt i samma mening som EU och många tänker på Lavalfallet, eller Vaxholmskonflikten som det också kallas. Det var när det lettiska byggföretaget Laval un Partneri anlitades av Vaxholms kommun för att bygga om en skola 2004 som det blev rejält bråk.

Företaget tecknade kollektivavtal i Lettland vilket gav arbetarna lägre löner och sämre villkor än om de hade omfattats av svenska avtal. Byggnads ansåg att svenska kollektivavtal skulle gälla och försatte arbetsplatsen i blockad. EG-domstolen (numera EU-domstolen) dömde senare till arbetsgivarens fördel: Fackets aktion stred mot EG-fördraget.

– Alla var så blåögda, säger arbetsrättsexperten Kerstin Ahlberg. Hon har gjort en historisk studie av hur man resonerade när Sverige genomförde EU:s utstationeringsdirektiv som Lavalmålet handlade om.

– Man trodde på något vis att den svenska modellen inte skulle påverkas av att vara med i EU. Nejsidan varnade ju för allt möjligt elände och det var överdrivet åt det hållet, men som helhet stod fackföreningsrörelsen oskuldsfullt rosenkindad inför konflikten.

Övertygelsen om att den svenska modellen skulle stå pall och segra i Lavalkonflikten var naiv men förståelig, säger Kerstin Ahlberg. Det politiska klimatet i Europa var annorlunda i början av 1990-talet, förklarar hon, och Sverige lyftes lite här och var fram som en förebild. Inte så konstigt om man trodde att EU skulle utvecklas åt det svenska hållet.

– Byggnads och Sveriges Byggindustrier sa att de skulle kunna teckna kollektivavtal med alla och att det inte behövdes några regler. De trodde verkligen att vi kunde köra som vanligt. Men kunde man inte förutse att det skulle bli lite mer konkurrens? För det är ju ett av problemen nu, att de inte kan sluta avtal med alla.

Laval har blivit en symbol för den svenska samförståndsmodellen som inte har en chans mot EU:s regelverk – som baseras på ekonomiska intressen och fri rörlighet. Transports ordförande Lars Lindgren sammanfattar medlemskapet i unionen som ”20 år av fackligt elände”. Och visst kan man ha förståelse för det perspektivet, säger Kerstin Ahlberg.

– Transport är i en besvärlig situation där parternas avtalsfrihet har inskränkts bit för bit av praxis i EU-domstolen. Efter 2004 när EU utvidgades har det också blivit svårare för medlemsländerna att komma överens eftersom skillnaden mellan dem blev större. Kan man inte tillsammans förhandla fram nya regler blir det bara EU-domstolen som vidareutvecklar arbetsrätten – och på senare år har den tryckt mer på marknadsvärdena. Före utvidgningen utvecklade den i stället ofta arbetstagarnas rättigheter.

Den ekonomiska krisen har också gett EU-kommissionen tillfälle att driva en politik som försöker styra olika medlemsländers förhandlingssystem och lönebildningssystem, säger Kerstin Ahlberg.

– EU får visserligen inte anta regler om det, men man kan ju utöva politiskt tryck. I länder som Grekland och Portugal, som har varit beroende av finansiellt stöd, har kommissionen drivit igenom nedmontering av förhandlingssystem. Och det är oroande för en som gillar den svenska modellen där det är starka fackföreningar som är med och reglerar lönerna.

Men det finns ett verktyg att ta till för att försöka mota den oschysta konkurrensen i grind: allmängiltigförklarade kollektivavtal. Det innebär att kollektivavtalen upphöjs till lag och därmed gäller alla, inte bara dem som skrivit på.

Frågan om allmängiltigförklarade kollektivavtal splittrar fackföreningsrörelsen. Somliga är rädda för att ett sådant system skulle urholka fackets roll. Andra, däribland Transport, tror att det skulle kunna vara en effektiv metod för att komma till rätta med oschysta konkurrensvillkor på svensk arbetsmarknad.

– Jag säger inte att man ska införa allmängiltiga kollektivavtal, säger Kerstin Ahlberg, men jag tycker det är väldigt klokt att Transport och även arbetsgivarna i transportbranschen har försökt sätta sig in i hur väldigt olika allmängiltigsystem kan fungera – i stället för att bara reflexmässigt slå ifrån sig. För det är uppenbart att utstationeringslagen (se fakta) inte funkar för någon i Sverige.

Det finns olika sätt att genomföra allmängiltigförklarade kollektivavtal, säger Kerstin Ahlberg. Man kan ha ett system där i princip vartenda kollektivavtal på marknaden automatiskt blir allmängiltigt. Eller så kan man välja att bara allmängiltigförklara i de situationer där det bedöms som nödvändigt för att komma till rätta med problem i vissa branscher.

– I Norge till exempel allmängiltigförklarar man bara vissa bestämmelser om lön och arbetstid som ju är det centrala när dumpningen kommer, säger Kerstin Ahlberg. Och de allmängiltigförklarar bara under avtalets löptid.

Kerstin Ahlberg tror inte att ett allmängiltigsystem behöver försvaga facket. Hon nämner flera länder, däribland Finland, som haft systemet en längre tid och där fackets ställning inte har påverkats. För någon måste ju se till så att avtalen följs, säger hon, och där är facket även fortsättningsvis bäst lämpat.

– Om anslutningsgraden minskar så som många är rädda för, ja då minskar ju också fackets roll och då faller det på den enskilde arbetstagaren att driva sina egna ärenden. Det tror jag skulle vara ett skäl till att anslutningsgraden ändå inte behöver sjunka. Hur många kan själv driva en lönefordran i domstol mot en trilskande arbetsgivare?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).