Reno Nordens anläggning i Älvsjö.
Close
Soprent på sopgubbar vid Reno Nordens anläggning i Älvsjö.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Motstridiga besked i infekterad sopkonflikt

Renhållning. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth är i Almedalen och har precis nåtts av uppgifter om att ett 50-tal miljöarbetare i Stockholm hotas av skadestånd, och i förlängningen sparken. – Som fackförbund med gällande fredsplikt kan vi aldrig ställa oss bakom en olovlig stridsåtgärd, men vi kommer givetvis att företräda våra medlemmar gentemot företaget.

Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund, företräder Reno Norden. Han hävdar att uppgifterna om avsked av ett 50-tal sopgubbar är ett missförstånd:

– I morgon skickar vi in en stämning till Arbetsdomstolen där vi begär skadestånd av miljöarbetarna för olovlig stridsåtgärd. Vi begär också att de återgår i arbete. Gör de det har de jobben kvar. Reno Nordens vd kommer att gå ut med sms till alla anställda i kväll och informera om detta.

– Men det är ju så att om de anställda väljer att inte återgå till arbetet, så riskerar de förstås sina anställningar.

I våras tecknade Transport ett nytt treårigt avtal för landets renhållningsarbetare. Parallellt har det pågått en segdragen tvist om sophämtningen i Stockholm, där flera bolag överklagat en stor upphandling.

Under processen har sopgubbarna fått besked om att Reno Norden kommer att genomföra kraftiga lönesänkningar när de nya kontrakten börjar gälla den 1 oktober. Företaget har också tvingat fram en nyckelinventering där tanken är att kartlägga miljöarbetarnas unika kunskap om hämtställen, soprum och lås.

Nyckelinventeringen blev droppen som fick sopgubbarna att lägga ner arbetet i protest. Den vilda aktionen inleddes i går, onsdag.

Tommy Wreeth
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth är bekymrad efter beskedet om Reno Nordens motdrag. Företaget har deklarerat att miljöarbetarna kommer att krävas på skadestånd. Beskedet som gavs uppfattades också av de anställda som att alla som strejkat vilt ovillkorligen kommer att avskedas – så fort Arbetsdomstolen slagit fast att stridsåtgärden var olovlig. Det gjorde att sopgubbarna tömde sina skåp och lämnade arbetsplatsen tidigare i dag.

Förbundsordförande Tommy Wreeth är konfunderad över alla motstridiga uppgifter.

– Det som händer nu är beklagligt. Utan att ha alla fakta på bordet tycker jag att tvisten borde kunna ha lösts vid förhandlingsbordet.

– Företaget säger alltså att miljöarbetarnas har jobben kvar, om de återgår i arbete. Fast hela den underliggande konflikten finns ju kvar. Med hot om lönesänkningar och krav på att lämna ifrån sig kunskap om nycklar och soprum. Jag åker till Stockholm i kväll och vi ska så snabbt som möjligt ta ställning till hur Transport ska agera i fortsättningen. Redan i morgon bitti har vi bokat in ett möte med LO-TCO Rättsskydd.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.