Close
Ett gäng kvinnor har gått förarutbildning i Kiev, Ukraina, och gör sig beredda att ta sig in i en hittills mansdominerad transportbransch.
Close

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

Lina Samborska har gått utbildningen till lastbilsförare. Foto Reskill Ukraine

– Jag är väldigt, väldigt tacksam över att jag fått möjlighet att delta i projektet och över all erfarenhet och kunskap vi fått under utbildningen. Jag planerar att fortsätta och ta CE-kort för att kunna köra stora ekipage med släp, säger Lina Samborska.

Hon har fortfarande inte riktigt kunnat ta in att hon gått chaufförsutbildningen och ska börja jobba inom ett helt nytt arbetsområde. Lina Samborska har tidigare haft ledande befattningar inom tandvård och brandsäkerhet så att hon skulle landa i transportbranschen hade hon aldrig kunnat föreställa sig. Före kriget. Men hon är trygg i att hon kommer att klara av det.

Svensk förening

Lina Samborska var med i första kullen som gick utbildningen och utexaminerades med C-kort. Den leds av en svensk ideell förening, Beredskapslyftet, och görs inom ramen för ”Reskilling Ukraine” (omskola Ukraina). Syftet är att stödja kvinnor som valt att stanna kvar i landet efter Rysslands fullskaliga invasion, motverka arbetslösheten i dess spår och erbjuda utbildning inom områden där det råder brist på arbetskraft.

Transportsektorn utkristalliserade sig tidigt och tydligt som ett sådant, och den 1 april i år påbörjade 36 nya elever sin förarutbildning i Kiev. Om några veckor är det också dags för ytterligare 18 kvinnor att komma till internatet för den teoretiska och praktiska utbildningen, berättar Eva Tatarova som är programansvarig på Reskilling Ukraine.

– Fram till slutet av 2024 planerar vi att utbilda sammanlagt över 300 kvinnliga lastbilschaufförer och förare i bussar som tar över 16 passagerare, säger hon.

500 ansökningar

Eva Tatarova tror att positiv feedback från de redan utbildade yrkesförarna har spritt sig över landet.

– Än så länge har vi fått över 500 ansökningar, så platserna räcker inte till. Det inspirerar oss och vi känner att vi rör oss i rätt riktning, säger hon.

Projektet bidrar till att bryta gamla könsrollsmönster så att fler kvinnor kan ta sig in i en traditionellt mansdominerad bransch, förklarar hon. För kvinnliga chaufförer är fortfarande ovanliga i Ukraina, men Eva Tatarova upplever ett nyvaknat intresse för kvinnliga förare bland landets arbetsgivare.

Lina Samborska jobbade tidigare som arbetsledare inom tandvård och brandskydd. Foto: Reskilling Ukraine

– En annan aspekt är att vi har många internflyktingar, däribland kvinnor, och de får nu en god chans att återgå till arbetsmarknaden, oavsett var de nu befinner sig. Vi prioriterar internflyktingar och kvinnliga försvarare. Projektet handlar om att mobilisera resurser och ta nya steg mot en ukrainsk seger.

Nyutexaminerade Lina Samborska tycker att utbildningen gett henne mycket mer än ett lastbilskort. Hon har kommit till nya platser och lärt känna nya människor.

– Det var otroligt, jag vet inte hur jag ska uttrycka mina känslor! Än så länge har jag inte fått arbete som lastbilsförare, men jag har sökt några chaufförsjobb och väntar på svar. Samtidigt har jag inte övergett min dröm om att jobba inom området humanitär minröjning. Jag vill fortfarande vara en del av krigssfären och krigets efterspel i vårt land. Och jag tror jag kommer att nå det målet, säger hon.

Föräldrahem raderat

Lina Samborska har bott i Kiev-regionen under de senaste fem åren. Ursprungligen kommer hon från Kherson-regionen, men hennes föräldrahem är nu jämnat med marken. Ändå hoppas hon att någon dag kunna återvända dit, att regionen ska vara återställd, i alla fall att hennes barn ska kunna besöka hennes födelseort.

– Jag är skild, har en vuxen son och hans flickvän som är som min dotter. Bägge två lever utomlands och min älskade befinner sig nu vid fronten och försvarar vårt land. Jag saknar honom väldigt, väldigt mycket.

Kriget har vänt upp och ner på Lina Samborskas liv. Hon tänker inte på det. Hon lever det, beskriver hon.

– Jag är skild från mina barn och jag förlorade min far under kriget. Hans hjärta kunde inte hantera situationen efter ockupationen och min mor förlorade sitt hem. Jag har fortfarande inte tagit bort telefonnumren i mobilen till människor som inte längre är kvar i den här världen. De är i en annan.

Hoppas på seger

Lina Samborska kan inte förstå hur det är möjligt att kriget, som hon kallar folkmord, kan pågå.

– I vårt århundrade i centrala Europa, men jag gör vad jag kan och hjälper till så mycket jag kan. Jag är redo att delta i försvaret av vårt land, har genomgått militärutbildning och bygger hela tiden på mina kunskaper så att jag, om det behövs, kan stå upp för mitt land.

Vad hoppas hon på?

– Ibland kan hoppet falna, på grund av trötthet. Men jag hoppas verkligen att vi ska segra och att Ukraina efter det ska bli ett coolt land, att turismen ska utvecklas. Vi kommer helt klart att städa upp och bygga upp vårt land igen. Kanske blir det inte vi utan våra ättlingar, men jag hoppas verkligen att vårt land ska bli oberoende, europeiskt och blomstra, säger Lina Samborska.

Det inledande utbildnings-initiativet stöttades av flera svenska storföretag och ett svenskt statligt bidrag på 9 miljoner kronor bidrar också till att fortsätta och utöka förarutbildningen, var Dagens Industri först med att rapportera. De första utbildningsplatserna i Kiev annonserades ut i november 2023.

Fotnot: Intervjuerna har gjorts på engelska via e-post.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön. Foto: Tadeusz Rawa

Ukrainare stoppas av polska åkerier

Åkeri. Sedan den 6 november har polska åkare blockerat de tre viktigaste polsk-ukrainska gränsövergångarna. Polska åkare är rasande för att ukrainska åkerier får fritt tillträde till EU och erbjuder lägre fraktpriser.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Granskning: Stora brister på yrkesvux lastbilsutbildningar

Utbildning. Dålig eller ingen träning på att köra lastbilsmonterad kran, truck och hjullastare. Ingen mörkerkörning. Listan på brister är lång när Skolinspektionen krävt åtgärder på 25 av 28 granskade lastbilsförarutbildningar inom yrkesvux.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.