Du har valt att läsa om: Bensinmack & bilvård

Avtalsrörelsen

Lika mycket till OKQ8-anställda

Bensin. Ännu ett avtal slöts i dag, onsdag. Lönerna för dem som jobbar på OKQ8:s mackar höjs lika mycket som på andra bensinmackar. Avtalet är treårigt.

”Anmärkningsvärt att lista taxi som bristyrke”

Arbetsmarknad. Lastbilschaufförer och taxiförare behövs det mer av, det säger Arbetsförmedlingen i rapporten Här finns jobben. – Det är klart att arbetsgivarna vill ha fler taxiförare när de avtalslösa växlarna många gånger bara betalar lön på provision, säger Transports Emil Burman.

Avtalsrörelsen

Tre nya avtal klara – med lönelyft på 6,5 procent

Nya villkor. Lönerna är klara för reklamutdelare, bilvårdspersonal och en mindre grupp terminalarbetare som jobbar under ett eget avtal, tecknat med Almega. För alla tre grupperna gäller treåriga uppgörelser med lönelyft på totalt 6,5 procent.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för mackarna – fast några återstår

Bensin. Lönerna är klara för majoriteten av landets mackanställda. Uppgörelsen är treårig och ger totalt 1 727 mer i månaden i den högsta löneklassen. – Vi fick också igenom ett visst skydd när arbetsgivaren "hyvlar" tjänster, säger Transports förhandlare Magnus Larsson.

Kongress 2017

Transportarbetarens fristående roll ska utredas

Tidning. Transport behöver inga interna granskare. Revisorer har vi redan, tyckte Uppsalaavdelningen, som ville ha förbundets ordförande som ytterst ansvarig för Transportarbetaren. Fel, vi tål granskning, ansåg flera skånska ombud. Efter votering beslutade kongressen att tidningens fristående ställning ska utredas.

Illustration av arbete.

Därför trivs vi

Vad gör att du mår bra på jobbet? Tänk friskfaktorer, i stället för riskfaktor! Kan vi tala om friska arbetsplatser? Eller kanske hellre hållbara företag med medarbetare som håller – över tid? Det finns inget quick fix. Att skapa bra arbetsmiljö och ”blomstrande medarbetare i blomstrande företag” är ett ständigt pågående arbete, förklarar Per Lindberg.

Smitningar stort problem för många mackägare

Smitnota. Förra året smet 43 000 kunder från tankningsnotan på landets 1 200 privatägda mackar. I snitt hade de tankat för 580 kronor. Totalt var förlusten 25 miljoner kronor.

Inga polska villkor på Circle K:s bensintransporter

Inget avtal. Bensinbolaget Circle K har sagt upp samarbetet med bränsletransportören Samat, som dumpade lönerna för dem som körde. Transport har sedan Samat fick uppdraget legat på för att de polska chaufförerna skulle få svenska villkor när de jobbar i Sverige.

”Svenska fack står inför ett vägval”

Krönika. Allmängiltiga kollektivavtal eller låglönemarknad? Jag är helt övertygad om att fackföreningsrörelsen står inför ett avgörande vägval: Vi måste våga erkänna att vi inte längre kan eller får säkra generellt verkande kollektivavtal på den svenska arbetsmarknaden. Och vi måste ta konsekvensen av den insikten.

”Ibland tvingas man till civil olydnad”

Krönika Landets justitieminister Morgan Johansson har föreslagit att fackföreningar som känner till var papperslösa personer arbetar ska anmäla dessa till polisen för utvisning. Låt mig vara klar på en punkt: Det kommer aldrig bli fackets uppgift att vara en angivarorganisation!