Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Gör om, gör rätt. Det var en vanlig kommentar inom Transports Örebroavdelning då underlaget för upphandling av färdtjänst, skolskjutsar och sjuktransporter för 2025–2030 diskuterades. Bland andra var många förare mycket kritiska till att Region Örebros ansvariga inte lyssnade på facket gällande kollektivavtal och arbetsmiljö.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om mer eller mindre ökända taxibolag som återkommer som vinnare i upphandlingar, senast i aprilnumret av tidningen.

I höstas hamnade åter upphandlingen i Region Örebro i fokus då servicetrafik för sammanlagt 1,3 miljarder kronor skulle tilldelas. I mitten av mars blev tilldelningen av avtal i upphandlingen offentlig.

Bara lite drygt en månad senare återkallas hela tilldelningsbeslutet som gäller avtalen.

Politikernas motivering är att ”det finns behov av att gå igenom kvalificering och utvärdering av samtliga fordonspaket för att säkerställa att tilldelning har skett på korrekta grunder” med kollektivtrafiknämndens ordförande Nina Höijers (S) ord.

Ärendet med tilldelningar ska nu upp på nämndens nästa möte.

Omstritt taxiföretag

De som tidigare vunnit tillstånden för servicetrafiken är AB Trendtaxi, Cab in Hand AB, Cabonline mitt AB, Taxi Hallsberg samt Västanhede trafik.

Trendtaxi har tidigare varit starkt ifrågasatt. Bolaget saknar trafiktillstånd. Det drogs in då ägarna bedömdes som olämpliga att bedriva taxiverksamhet, ett beslut som gäller fram till år 2027.

I andra regioner, bland annat Värmland, har avsaknaden av trafiktillstånd inneburit att bolaget inte längre blivit aktuella vid upphandling av samhällsbetald trafik.

Men Region Örebros hållning har varit att det räcker med att underleverantörerna har trafiktillstånd. Beslutet togs av politikerna i regionens kollektivtrafiknämnd.

I Sörmland och Värmland stoppades serviceresorna men inte i Örebro län. Anledningen var att Trendtaxis underleverantörer har trafiktillstånd och det skälet håller regionen fast vid även vid den här upphandlingen.

Kollektivtrafiknämndens ordförande, Nina Höijer (S), har hela tiden framhållit att regionen följer lagen: Det företag som lägger lägsta budet vinner så länge man uppfyller de krav som myndigheten ställer vid upphandlingen.

Samtidigt underströk hon att det inte gick att utesluta att hela processen måste göras om och att det är vanligt i sammanhanget; ny information kan göra att tilldelningen omprövas.

Antalet överklagade tilldelningar ökar i samtliga rättsliga instanser, men i nio av tio fall får trafikbolagen helt eller delvis rätt i domstol.

Men i Region Örebro har alltså tilldelningen återkallats och ansvariga i regionen kommer att gå igenom och utvärdera samtliga aktuella taxibolags fordonspaket. Sedan kommer ett nytt tilldelningsbeslut att tas och offentliggöras. När är oklart.

Kollektivtrafiknämnden i Region Örebro har sitt nästa möte fredagen den 26 april. En av punkterna på dagordningen är då tilldelningen av avtal för servicetrafik.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.