Close
Regeringens utredare vill avskaffa reformerna och återgå till strängare regler i sjukförsäkringen.
Close

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

LO-basen framför sin kritik i ett pressmeddelande efter att utredaren Per Johansson i dag, den 2 april, överlämnade utredningen till socialförsäkringsminister Anna Tenje (M).

Under åren 2021 och 2022 lättade den rödgröna regeringen, efter hård kritik, upp flera regler i sjukförsäkringen. Tanken bakom lagändringarna var att äldre sjuka, som slitit ut sig under ett långt arbetsliv inte skulle bli utförsäkrade och förlora sin försörjning eller tvingas ta ut pension i förtid. De nya reglerna innebär också att sjuka personer i dag får längre tid på sig för återhämtning och att komma tillbaka i jobb.

Det vill utredaren ändra på genom att återgå till en striktare bedömning av arbetsförmågan för att få sjukpenning efter ett halvår (180 dagar).  Utredaren vill alltså häva dagens bestämmelse att sjuka ska kunna få fortsatt sjukpenning, även efter 180 dagar,  om det mesta pekar på att personen kan återgå till sitt gamla jobb inom rimlig tid (det vill säga senast efter ett år, dag 365, i sjukskrivningen eller, om det finns särskilda skäl, dag 550).

Hårdare bedömning

Utredaren föreslår också att äldres rätt till sjukpenning ska bedömas hårdare igen. I dag behöver personer som är nära pensionsåldern, men inte är friska nog att gå tillbaka till sin gamla arbetsgivare inte söka jobb inom helt nya yrkesområden. Utredningen föreslår dock att de äldres arbetsförmåga åter ska prövas mot jobb på hela arbetsmarknaden.

Enligt dagens regler (från februari 2022)  slipper sjuka personer, som är 63 år och äldre, alltså omställningen till nya arbeten. Bedöms de vara för sjuka för att återgå i jobb hos sin tidigare arbetsgivare kan de få fortsatt sjukpenning.

När det gäller vikarier och behovsanställda vill utredaren även ta bort dagens mer förmånliga regler.

På en punkt föreslår i alla fall utredaren att nuvarande regler ska kvarstå,  det gäller möjligheten att få sjukersättning (tidigare förtidspension) när man är 61 år eller äldre.

Den bortre tidsgränsen

Utredaren Per Johansson lyfter också den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen, som han anser värd att prövas på nytt. Tidsgränsen i den så kallade rehabiliteringskedjan infördes av Alliansregeringen 2008 och innebar att sjukpenningen drogs in efter 2,5 års sjukskrivning (914 dagar). Syftet var att öka drivkraften och viljan bland sjuka att börja jobba igen. Men en rapport från Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) tydde på att gränsen inte hade någon större effekt och den avskaffades 2016.

Till Sveriges Radio säger Per Johansson dock att om den bortre tidsgränsen införs igen så behöver kraven på både arbetsgivare och sjukvård öka, så att sjuka får stöd tidigare i sjukskrivningen.

Efter de tidigare lagändringarna  ska en sjuk persons arbetsförmåga inte längre mätas mot ett så kallat ”normalt förekommande arbete” på arbetsmarknaden utan mot en speciell, anvisad yrkesgrupp. Men vinner utredarens förslag gehör så kan den gamla ordningen återuppstå, med anvisningar till sjuka att de ska kunna ta ett arbete där de exempelvis inte behöver lyfta tungt eller stå upp.

Av kritiker kallade ”hitte-på-jobb” som är svåra att finna.

Återställare till gamla systemet

Den rödgröna regeringen tillsatte den nu slutförda utredning före maktskiftet. Syftet var bland annat att granska om lagändringarna gav resultat, det vill säga ifall sjuka personer fullföljer sin rehabilitering och kan börja jobba igen i större utsträckning än tidigare. När den nya regeringen tog över på hösten 2022 bytte de ut den tidigare utredaren, som arbetat på fackens juridiska byrå, LO-TCO Rättskydd.

Statistikprofessor Per Johansson tog i stället vid och inriktningen på granskningen ändrades. Regeringen pekade på  att fler fått sjukpenning under lång tid och att kostnaderna för sjukförsäkringen ökat. Visade utredningen att sjukfallen blivit ”omotiverat långa” skulle utredaren lämna förslag på lagändringar, vilket han nu gjort.

Utredaren Per Johansson säger till Sveriges Radio att förslagen i princip innebär en ”återställare” till det gamla systemet, före de rödgrönas förändringar. Som skäl anger han att att utredningen visar att de nya reglerna inte lett till att fler sjuka har börjat arbeta igen. Hans bedömning, med stöd av utredningen, är att många av dem som får fortsatt sjukpenning efter ett halvår (180 dagar) skulle kunna arbeta.

– Att vara i jobb är bättre än att vara sjukskriven, att vara sjukskriven är ingenting som är positivt, säger Per Johansson.

”Ovärdig modell”

Facket har under utredningstiden lyft farhågor om en mer restriktiv sjukförsäkring, och pekat på att mer stress och press att börja jobba fort knappast bidrar till att människor tillfrisknar snabbare. LO:s ordförande Susanna Gideonsson efterlyser ett klargörande från regeringen om att ”de inte tänker gå vidare med utredningens förslag”.

– Vi minns alla berättelser om cancersjuka som blev utan ersättning och hur sjukas arbetsförmåga bedömdes mot jobb som inte fanns. Det var en ovärdig modell med outhärdliga mänskliga konsekvenser, säger hon.

Tvärtemot utredaren hänvisar Susanna Gideonsson till andra utvärderingar och analyser som visar på goda effekter av de förändrade reglerna.

– Försäkringskassan har sett att fler sjukskrivna går tillbaka till sina arbetsgivare med dagens regler. Riksrevisionen har också en pågående granskning som utredningen väljer att inte vänta in, säger Susanna Gideonsson. Hon tillägger:

– Sjuka ska inte tvingas ut i arbete eller fattigdom.

Utredningens förslag ska nu beredas på Socialdepartementet och skickas ut på remiss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Angela:
    29 april, 2024

    "utredarna" i denna undersökning motiverar förslaget med att inte fler kommer i arbete med nuvarande regler men det finns, vad jag förstår, ingen bevisning av motsatsen presenterad i utredningen. Att utredningen granskats av "experter" i slutskedet inger inte någon trygghet i rättssäkerhet med tanke på slutresultatet i "utredningen". Jag anser inte att det är något som har utretts utan att man bara försöker hitta på en anledning till att ta tillbaka de tidigare kritiserade reglerna. De kom ju till efter en utredning som var mer omfattande än denna futtiga skrift. Där fanns riktiga, genomtänkta motiveringar till förslagen. Här misstänker jag att "experterna" som kopplas in på slutet har lett slutresultatet i en viss önskad riktning, åtminstonde utifrån det som sades under presskonferensen vid överlämnandet i riksdagen.

  2. S-O Nyman Piteå:
    2 april, 2024

    För jävligt! Jag har haft stroke o har fortfarande hjärntrötthet, är handikappande i vänster arm...hoppas förslaget läggs ner.

Lästips:

Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Transportarbetarens logga

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Transportarbetarens logga

Orättvisor i karensavdrag synade

Arbetsmarknad. I januari skrotade regeringen utredningen om karensavdrag. Efter skarp kritik har en översyn gjorts. I rapporten som nu är klar föreslås ökat skydd mot inkomstbortfall för vissa yrkesgrupper.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.