”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

I början av april presenterades en statlig utredning om socialförsäkringen, som Transportarbetaren skrivit om. Uppdraget var att utvärdera den reform med mildare regler för sjukskrivningar, som den rödgröna regeringen införde under 2021 och 2022. Den nya Tidö-regeringen oroade sig över att de långa sjukskrivningarna ökade. Och bestämde under utredningens gång att utredaren skulle ge förslag på lagändringar, om det visade sig att sjukfallen åter blivit ”omotiverat långa”.

Det anser utredaren Per Johansson att de blivit och föreslår bland annat att det återigen ska bli svårare för sjuka att få förlängd sjukpenning efter ett halvår (dag 180). Klarar du då inte att återgå till din tidigare arbetsgivare kan du av Försäkringskassan komma att prövas mot alla så kallat ”normalt förekommande” arbeten på hela arbetsmarknaden.

Det vill säga söka jobb som du bedöms klara på annat håll, utan preciserat yrkesområde.

Sjuka tvingas ut i jobb

Transportarbetareförbundets försäkringsombudsman Pia Edvall. Foto Justina Öster
Transports försäkringsombudsman Pia Edvall. Foto: Justina Öster

Transportarbetareförbundets centrala ombudsman Pia Edvall med ansvar för försäkringar välkomnar inte en återgång till det tidigare systemet. Sex månader räcker inte, anser hon.

– Sjuka behöver ofta mer tid för att rehabiliteringen ska hinna komma i gång och de ska kunna komma tillbaka till jobbet. Särskilt om det handlar om utbrändhet och allvarliga sjukdomar. Drivs de här förslagen igenom kommer de som fortfarande är sjuka att tvingas ut på arbetsmarknaden i stället, säger hon.

Under presskonferensen, när utredningen lämnades över till äldre- socialförsäkringsminister Anna Tenje (M), sa utredaren Per Johansson att utredningen inte kunnat visa på några positiva hälsoeffekter av att människor får vara sjukskrivna längre. Däremot har kostnaderna för sjukförsäkringen ökat. Men den utvecklingen var delvis väntad, anser Pia Edvall.

– Vitsen med reformen var ju att sjuka inte skulle tvingas ut och söka jobb eller gå i pension i förtid. Att sjukskrivningarna drar ut på tiden kan också ha andra orsaker. Som att rehabiliteringen inte fungerar på alla ställen, att arbetsgivare inte tar sitt rehab-ansvar och att vården inte fungerar. Man får leta förklaringar på annat håll, säger hon.

Skärpta regler kan motverka sitt syfte, skapa mer ohälsa och bli dyrare för samhället på sikt, tror Pia Edvall.

– Många kommer att fara illa om de inte hinner bli färdigrehabiliterade. Det såg vi tidigare. Dessutom är det slöseri med samhällets resurser. Människors erfarenhet och yrkeskunskaper tas inte till vara om de ska börja jobba med helt andra saker.

Fler tvister

Medlemmar i facket kan ofta få hjälp och stöd för att komma tillbaka till sina jobb. För andra, som står själva, är det inte så lätt om arbetsgivaren inte tar sitt ansvar, påpekar Pia Edvall. Utredarens förslag ska nu skickas ut på remiss, men blir det verklighet antar hon att det kommer att bli fler tvister mellan fack och arbetsgivare.

– Men jag hoppas att regeringen tar sitt förnuft till fånga och inte går vidare med de här förslagen, säger Pia Edvall.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rose_Mari Moden:
    4 april, 2024

    Försämra inte för sjuka

Lästips:

Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Branko Petrovic är lastbilschaufför. Men efter att ha blivit skadad två gånger på jobbet är han fast i lägenheten större delen av dygnet. Foto John Antonsson

Branko halkade på jobbet – livet blev ett helvete

Arbetsmiljö. Branko Petrovic halkade när han skulle koppla en trailer 2018. Sedan dess har han brottats både med smärta och Försäkringskassan. Han vet inte om han får mer sjukpenning efter den sista oktober.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.