6 F-förbunden bryter med Transport

– Ojuste tillvägagångssätt men ingen katastrof. Nu satsar vi på samarbetet inom LO. Så kommenterar Transports förbundsordförande Lars Lindgren att de övriga fem LO-förbunden i 6F-samarbetet nu valt att gå vidare, utan Transport.

För tre år sedan, i september 2009, gick Byggnads, Elektrikerna, Fastighets, Målarna, Seko och Transport, samman och bildade 6F Fackförbund i samverkan. Ett av syftena var att skapa en motvikt till de mäktiga industrifacken inom LO, bland annat IF Metall. Det nya maktblocket skapade en del kritik inom Landsorganisationen och oro i arbetsgivarlägret.

Sedan dess har det knakat en del i fogarna mellan Transport och de andra 6F-förbunden. Men när de fem i mitten av september sa tack och hej till Transport kom det ändå som en överraskning. De övriga valde helt enkelt att underteckna ett fortsatt avtal om samarbete, utan Transport. Det nuvarande avtalet löper formellt ut vid årsskiftet.

De fem samverkande förbunden, som fortfarande kallar sig 6 F, fortsätter nu sitt utbyte inom det nybildade administrativa bolaget, FASAB. Målarna och Elektrikerna står närmast på tur att flytta in förbundens gemensamma hus vid Hagagatan i Stockholm, dit de övriga tre redan flyttat sina förbundskontor.

6 F-förbundens a-kasseavdelningar följer inte med utan får nya lokaler vid Barnhusgatan i Stockholm. Vad som ska hända med tidningarna, hur de ska samarbeta och var de ska husera utreds inom 6 F. I LO pågår parallellt en större utredning om ett gemensamt tidningshus för alla LO-tidningar.

Det var just klyvningen mellan organisationerna och respektive a-kassor och förbundstidningar, som fick Transport att dra i bromsen. Förbundet hoppade av vidare konsult-utredningar om gemensam administration, IT-hantering, tidningsproduktion med mera. 6F-förbunden förklarar att det var Transports beslut att stå utanför det gemensamma bolaget som ledde till uteslutningen. Däremot kan man tänka sig fortsatt samarbete med Transportarbetareförbundet i annan form.

Lars Lindgren motiverar Transports inställning:

– Vi vill behålla vår a-kassa och vår tidning inom fyra väggar och inte lokalisera ut dem till olika adresser. Då tappar förbundet sin identitet. Till skillnad från många andra fackförbund har vi en ovanligt platt organisation med korta vägar mellan ledning och medlemmar och mellan ledning och anställda. Så vill vi att det ska förbli.

Lindgren trycker också på att Transport, vid sidan av Handels, är det enda förbund inom LO-familjen som nu ökar sitt medlemsantal.

– En orsak till det är att vi satsar hårt på organisering ute på arbetsplatserna. Det är en del av vår identitet och den måste vi hålla fast vid om vi ska fortsätta få fler medlemmar.

Innan de övriga 6 F-förbunden fastnade för lokalerna vid Hagagatan diskuterades andra adresser, där också a-kassa och tidning fått plats. Om det blivit någon av de lokalerna hade Transport kunnat flytta med, förklarar Lars Lindgren.

Han är besviken över de övriga 6 F-förbundens agerande, att de inte tog upp en diskussion med Transport om saken, innan de beslutade att ”säga upp” samarbetet. Det kunde ha funnits öppningar för att gå vidare, anför förbundsordföranden.

I backspegeln anser han att samarbetet inte blev riktigt som Transport önskat sig, varken när det gällde att delta mer i samhällsdebatten eller att samarbeta i avtalsrörelsen. I förra avtalsrundan skar det sig rejält. 6F-förbunden hade kommit överens om att säga nej till frågan ifall ett nytt industriavtalsförslag låg i linje med LO-samordningen. När beslutet sedan skulle tas inom LO var det bara Transport som gick emot, förklarar Lindgren.

Han upplever också att de andra 6F:arna är mest inriktade på att samordna verksamheter för att spara pengar. De formulerar det som en vilja att frigöra mer resurser, som kommer medlemmarna bättre till del.

– Naturligtvis är vi minst lika inriktade som de övriga på att vända och vrida på varenda medlemskrona och skapa en effektiv verksamhet. Men de olika förbunden gick in i samarbetet med helt olika förutsättningar och tankar kring vad det skulle leda till.

– Vi hade redan genomfört en stor omorganisation med en gemensam ekonomiavdelning i Nyköping och så vidare, så vi behövde inte slimma verksamheten hårdare. Något tillskott till vår utredningsavdelning behöver vi inte heller.

Finns det anledning till självkritik?

– Det finns det alltid, det är aldrig ens fel när två träter. Vi borde ha analyserat och gjort klart för oss mycket tydligare vad vi ville ha ut av samarbetet, innan vi steg in i det.

Lars Lindgren vill ändå inte gräva ner sig i skyttegravarna. Han säger att Transport nu kommer att lägga mycket kraft på samarbetet inom LO i stället.

Lindgren berömmer den nya LO-ledningen, som han tycker tar sig an uppgiften att ena förbunden på ett mycket bra sätt. Han ser det som ett måste efter haveriet i förra avtalsrörelsen. Då lämnade tre av industrifacken LO-samordningen och den gemensamma fronten mot arbetsgivarna sprack. Orsaken var industrins nej till kravet på en jämställdhetspott.

– Att skapa enighet bland oss är LO:s viktigaste uppgift. Det är bara arbetsgivarna som vinner på att vi inte kan hålla sams.

Lars Lindgren vill inte kommentera uppgifterna om att LO tagit hjälp av en extern konsult eller samtalsledare för att förbättra relationerna inom samorganisationen. Men han säger att de tre möten som hållits hittills varit positiva:

– Viktigast är att varje förbund får förklara sina ståndpunkter i angelägna avtalsfrågor och att de andra lyssnar. Det skapar en helt annan grund och förståelse för varandras krav när vi sedan går ut i kommande avtalsrörelse.

Lindgren passar på att rosa den nyvalda LO-ledningen ytterligare, för att man gett sig in i och driver viktiga frågor i näringslivsdebatten.

– Det lämnade den förra ledningen åt de olika förbunden att klara själva, anser han.

Fastighets förbundsordförande Hans Öhlund har inte gått att nå för en kommentar. Sekos ordförande Janne Rudén förklarar att det var svårt att fortsätta 6 F-samarbetet, när Transport valde att stå utanför det gemensamma huset och bolaget. De flitiga diskussionerna och kontakterna försvåras när Transport inte är på samma ställe, anser han.

Har konflikterna i förra avtalsrörelsen spelat in:

– Nej, nej, det har de inte alls gjort, invänder Rudén.

Han håller inte med om beskrivningen att Transport ibland uppfattas som lite buffligt och ”macho”.

– Inte är väl Transport mer macho än Elektrikerna, ha ha. Vi har ju alla våra olika kulturer och processer för att komma fram till och förankra olika förslag. Ju mer vi samarbetar och lär känna varandra inom 6F, desto mer lika blir de processerna. Förmodligen kommer vi också att närma oss mer när det gäller kulturen.

Janne Rudén ser igen ”identitetsrisk” i att separera förbundskontor, a-kassa och tidningar. Men han uppfattar tidningen som en viktig bärare av ett förbunds identitet.

– Det finns inte på kartan att slå ihop och göra en tidning av alla olika inom 6 F. I alla fall inte än. Just nu pågår LO:s utredning om ett gemensamt tidningshus och vad som händer om tre år vet inte jag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Krogvakt skottskadad – polisen utreder hämndmotiv

Bevakning. I söndags kväll blev en ordningsvakt beskjuten i Västerås. Skottet träffade i axeln och vakten fördes till sjukhus. Enligt uppgifter till Aftonbladet har ordningsvakten jobbat i en krogdörr och avvisat kriminella personer. Polisen vill inte kommentera vilka motiv som kan finnas bakom dådet.

Örebro och Nynäshamn går vidare i kampen om ny testväg med el

Åkeri. E 20 söder om Örebro och väg 73 från Nynäshamn. Det är två pilotsträckor som Trafikverket valt ut för fortsatta försök med elvägar. Tanken är att bygga två, tre mil långa provsträckor – antingen med lufttrådar eller elskenor i marken.

Allt fler underkänns vid Trafikverkets taxiförarprov

Taxi. Färre än var tredje elev får godkänt på Trafikverkets körprov för taxiförarlegitimation. Lika dåligt går det på teoridelen som handlar om gällande lagstiftning. Bara en tredjedel klarar testet.

Slut med våld på jobbet – enligt ILO

Världen. Våld och trakasserier på jobbet ska bekämpas i 187 av världens länder. FN:s arbetslivsorgan konstaterar att våldet kan vara ett brott mot de mänskliga rättigheterna – och antog under sitt 100-årsfirande en konvention som länderna ska skriva under.

Ylva Johansson

”Varje dödsolycka ska noga utredas”

Arbetsolyckor. Arbetsmiljöverket ska gå på djupet och ingående granska varje dödsolycka som sker på jobbet. Fokus ska ligga på de värst drabbade branscherna där transport ligger högt. – Slutsatserna ska leda till konkreta rekommendationer, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff.

Klart med avtal för flygtrafik i norr

Flyg. Nu är det klart med de tre operatörer som ska säkra flygtrafiken på sju flyglinjer i norr de närmaste åren. Ett positivt besked för flera flygplatser som drabbades av Nextjets konkurs förra året.

Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

Begränsningar i strejkrätten införs i augusti

Facket. Den 1 augusti införs den nya omdebatterade lagen som gör det svårare att använda strejkvapnet mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Beslutet klubbades i riksdagen i går.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.