Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.
Close
Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.
Close

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

– Det krävs moteld. Mot en höger som ser skattesänkningar som lösningen och hela tiden kommer med löften om att skapa tillväxt, säger Vilgot Österlund.

– Men att piska hårdare fungerar inte, arbetslösa till exempel behöver knappast ännu sämre förutsättningar. Med en arbetslöshet på 8–9 procent kan jag i sammanhanget störa mig på att det talas så mycket om utrikesfödda utan gymnasieutbildning – och glömmer att många redan varit i arbete tidigare.

Uppmärksammad

Vilgot har räknat på det, har siffrorna och kan bearbeta data att använda i debatten. Och kan skriva. Den aktuella rapporten om finanspolitikens ramverk – ”budgetreglerna”– som han skrivit tillsammans med Arena idés chefsekonom Elinor Odeberg, har väckt uppmärksamhet. Här krossas föreställningen om att fler får arbete genom avdrag och lättnader i systemet, som jobbskatteavdrag.

– Vi har fått rätt många reaktioner, som det blir när någon säger att skatterna ska höjas. Vissa tycker att det är horribelt. Men samtidigt har man ju börjat prata om det mer generellt i dag, om vilka konsekvenser den politik som förts fått för välfärden och socialförsäkringssystemen, säger Vilgot.

Han sitter i stora mötesrummet hos Arenagruppen i ett patricierhus vid Norra Bantorget i Stockholm. Här har han jobbat i exakt två år i augusti.

– Det är väldigt roligt, jag får utlopp för mitt samhällsintresse på ett annat vis än tidigare och det är en stimulerande miljö.

Vilgot Österlund arbetar sedan två år som utredare hos tankesmedjan Arena idé. Foto: Lilly Hallberg
Vilgot Österlund arbetar sedan två år som utredare hos tankesmedjan Arena idé. Foto: Lilly Hallberg

Skattesänkningar

Om något gjort honom förvånad i samband med de senaste årens rapportarbete är det omfattningen av skattesänkningarna på arbete under 2000-talet: 250 miljarder kronor.

En kollega kommer in för att försäkra sig om att Vilgot följer med och springer på lunchen. Det ska han. Någon halvtimme senare kommer chefredaktören för Dagens Arena in och frågar samma sak. Det verkar pågå något slags springsatsning i huset. Annars är egentligen Vilgots sport vattenskidor, han gick idrottsgymnasium och tävlade framgångsrikt. Nu blir det bara som nöje ibland.

Sett till yrkesliv har Vilgot Österlund efter sin examen främst jobbat som dataanalytiker, bland annat på Socialstyrelsen under pandemiåren. ”Det kändes som ett samhällsviktigt jobb.”

Han började studera statsvetenskap i Umeå men bytte inriktning:

Statistik användbart

– Jag trodde inte att jag var så sifferintresserad tidigare, men som tur var ingick nationalekonomi och statistik på programmet. Jag valde statistiken för att få ett verktyg som är användbart, säger Vilgot.

– Man kan ta vilket ämne som helst och statistik går att använda. Här kan jag hoppa mellan föräldraförsäkring, investeringar och skattepolitik och det passar mig.

Om det är ett krav att tillhöra vänstern i bred bemärkelse för att kunna jobba för Arena idé? Nja, inte nödvändigtvis.

– För de rapporter jag arbetat med är det nog svårt annars, men för andra rapporter som forskare gjort tror jag inte att det är nödvändigt.

”Jag valde statistiken för att få ett verktyg som är användbart i många sammanhang”, säger Vilgot. Foto: Lilly Hallberg
”Jag valde statistiken för att få ett verktyg som är användbart i många sammanhang”, säger Vilgot. Foto: Lilly Hallberg

Med i lokala S-föreningen

Vilgot Österlund är medlem i S-föreningen i hemförorten Kärrtorp, är aktiv men har inga förtroendeuppdrag. Föreningen har bra sammansättning åldersmässigt, tycker Vilgot, som själv fyller 30 år i höst. Men han skulle gärna se fler arbetare representerade i den socialdemokratiska föreningen, som nu till större del består av akademiker: ”alltid bättre med bredare perspektiv”.

Under studietiden i Umeå gick han med i facket, Transportarbetareförbundet. Vilgot körde taxi, ofta fredagar och lördagar.

– Ibland var det skolresor och sjukresor också, körningar till Lycksele eller 25 mil som till Storuman. Jag trivdes med jobbet.

Även tidigare jobbade han inom ett yrke som Transport organiserar, på en bensinstation i Nyköping där han är uppvuxen.

– Men då hade jag ännu inte riktigt förstått nyttan av facket, säger Vilgot, som i dag är med i Unionen.

Skrivit för Katalys

Skrivit har Vilgot Österlund också gjort tidigare, bland annat för det oberoende fackliga idéinstitutet Katalys.

Rapporten Avdragskalaset, skriven tillsammans med fristående utredaren Rikard Allvin, är kanske det som är mest känt av det han publicerat hittills. Här levererades en hel del sanningar om alliansregeringens skatteavdrag, som fungerar som omfördelning – åt fel håll: Bidragen till enskilda går främst till höginkomsttagare som bor i landets rikaste kommuner. Det handlar om hushållsnära tjänster, som städning, och rotavdrag men även om ränteavdrag och – till dem som äger sitt boende – avdrag för grön teknik.

Poängen är att kalaset måste få ett slut. Rot- och rutavdrag bör avskaffas omgående och pengarna överföras till hemtjänst, äldreomsorg och klimatanpassning. Ränteavdraget bör trappas ned successivt och få ett lågt satt tak.

Via Katalys blev Vilgot tipsad om tjänsten på Arena idé och tog chansen till nytt jobb.

Om han använder AI mycket? För programmering blir det ofta. Sällan till skrivandet, någon gång för hjälp med en formulering. Fast det verkar vara sällan. I rapporterna är det klarspråk, så att säga.

Eftersatt infrastruktur

Det finanspolitiska ramverket: en skuggöversyn. Rapport från Arena idé

Slutsatsen i Det finanspolitiska ramverket: en skuggöversyn är att det behövs ett nytt ramverk, med utrymme för investeringar och underhåll bland annat av infrastruktur, som vägar och järnvägar, som varit eftersatt. De senaste årtiondena har fokus i hög grad legat på att få ner statsskulden. Samtidigt som statsskulden minskat har en investerings- och underhållsskuld byggts upp.

För att klara välfärden krävs en omläggning av beskattning på arbete, enligt rapportförfattarna Odeberg och Österlund. Som vill att skatteintäkterna höjs med 150 miljarder om året. Och i stället bland annat föreslår höjd arbetsgivaravgift och lika skatt på all inkomst oavsett om det handlar om pension, förvärvsarbete eller a-kassa.

Nöjd yrkesgrupp

Enligt en för länge sedan publicerad artikel i en annan fackförbundstidning, för journalister, stod att läsa att statistiker och matematiker var mest nöjda både med yrkesvalet och livet i stort (journalister var i botten, för övrigt). Om det stämmer? Ja, för egen del, tror Vilgot. Han är nöjd. Och verkar vara glad – och snäll, i ordets bästa betydelse.

Kan du inte skriva en bok typ ”Makroekonomi och statistik för transportarbetare, humanister och andra utomstående”?

– Ja, det kanske inte är en dum idé, haha. Men jag har annars kläckt en idé om hembygdsskatt.

I Vilgots fall skulle det innebära att en del av skatten går tillbaka till Nyköping, som ”betalade allt under hela min uppväxt”.

– I dag går ju skattepengarna helt till Stockholms stad, säger han.

Drömprojekt

Ett drömprojekt är något liknande Svenskt Näringslivs sajt ekonomifakta.se, som med arbetsgivarorganisationens egna ord ger ”fakta om jobben, företagandet och tillväxten”. Det på ett till synes neutralt vis, utan politiska ställningstaganden.

– Jag läser allt de skriver, efter ett tag ser man ändå att det finns en högerlutning.

Vilgot Österlunds tanke är att driva något liknande som skulle fungera som ett slags fackligt-politiskt vänsteralternativ, med mindre fokus på sådant som rotavdrag och mer på exempelvis ordentligt finansierad välfärd:

– Jag tror att det skulle behövas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Einar jobbar på avdelningen som tar hand om tomfat. Foto: John Antonsson

Riff, risker och rättvisa

Mötet. Från kängpunk och dödsmetall till skyddsombud på KGA logistiks dryckesterminal i Örebro – Einar Magnusson har gått från manglande i replokaler till att kämpa för en bättre arbetsmiljö.

Frida Fuentes. Foto: Privat

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.

Månadens medlem
I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bakom skannern. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.