ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Vi vill värna den svenska modellen

Ordförandeord. Kanske har ni hört att man på EU-nivå diskuterar att lagstifta om europeiska minimilöner? Vid första anblicken kan detta te sig som ett vettigt förslag för att de som har allra lägst inkomster också ska kunna leva på sin lön.

Men, förslaget är faktiskt ett hot mot den svenska kollektivavtalsmodellen, och vi har gjort gemensam sak med Svenskt Näringsliv för att sätta stopp för idén.

Den svenska modellen, där vi inom facket förhandlar fram avtal med motparten, har visat sig vara oerhört framgångsrik. Den har skapat trygghet och bättre villkor för de anställda, men också borgat för flexibilitet och konkurrenskraft för Sverige. Den svenska modellen innebär också att vi kan hålla politiker borta från vår lönebildning.

Dessutom är jag fullständigt övertygad om att EU-förslaget är dåligt för fler länder än Sverige. Varför skulle länder där man redan har minimilöner gå med på ett förslag som höjer dessa? I stället kommer de att sänkas för att länder med de lägsta lönerna ska mäkta med att betala, om det ens är möjligt. Vi vill värna om vår svenska arbetsmarknadsmodell och vi är beredda att gå långt för att göra det.

Det är bara drygt en månad kvar av 2019 och sedan befinner vi oss i början av ett år som präglas av just avtalsrörelse. Det är en tid då ungefär tre miljoner människors löner och villkor sätts i förhandlingar i just den svenska modellen. Det är inte utan ödmjukhet, och oerhörd stolthet, som jag bär det yttersta ansvaret för Transports avtalsrörelse. Vi har kommit långt i vårt arbete med att formulera konkreta krav, men också med att titta på utvecklingen både affärsmässigt och politiskt i de flesta av våra branscher. Det handlar ju inte bara om att vi ska få till bra avtal nästa år, utan också om att bädda för bra avtal i tider av förändring under de avtalsrörelser som kommer.

För mig är det viktigt att vi går in i nästa års avtalsrörelse och är förberedda, konkreta och framtidsinriktade. Vi ska alltid se till att skapa högre löner. Men vårt uppdrag är bredare än så. I vissa branscher kommer vår utmaning inte bara att vara att försöka skapa bättre villkor, utan att faktiskt också se till att de inte urholkas. Så allvarlig är situationen inom till exempel lager och terminal. Där ser vi hur friheten för de anställda, kanske framför allt drivet av Amazons unkna företagskultur, begränsas allt mer. Arbetsmiljön blir genom det allt mer utsatt och villkoren måste försvaras med näbbar och klor.

Så här långt är jag nöjd med vad vi har kommit fram till inom ramen för LO-samordningen. Vi har satt kravet på löneökningar till 3 procent. Detta från ett ”knä” på 26 100 kronor vilket innebär att det är den lägsta lön som ökningen ska räknas från, oavsett hur mycket under det du tjänar.

I övrigt i samordningen har vi enats om att det är dags att kräva pensionsinbetalningar från första dagen du jobbar. Inte som i dag då inbetalningarna sker först efter att du fyllt 25. Ska vi jobba längre måste också mer pengar in i pensionssystemet! Nästa år är viktigt, och ju fler medlemmar vi är desto tyngre blir vi i förhandlingarna med arbetsgivarna.

Ett sätt att bidra för dig som medlem är att gå ut och värva en kollega på din arbetsplats i dag.

Tillsammans är vi starka och då kan vi också vara en folkrörelse för framtidstro.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Transportarbetarens logga

Förslag för rättvisare konkurrens på vägarna

Åkeri. Regeringen vill ha kompletterande regler för kör- och vilotider i yrkestrafiken. Förslaget är nu ute på remiss hos bland annat Svenska Transportarbetareförbundet.

Tommy Wreeth

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Virusets väg

Corona. Covid-19, Sars 2, corona … Okärt barn har många namn. En sak är säker, dess dödlighet är större än i många andra pandemier och jag har själv förlorat en bekant i sjukdomen.

Chauffören – en luffare?

Frihet. Många tror nog att luffarna som drog efter vägarna för över hundra år sedan och tiggde mat i gårdarna, gjorde det för att de antingen var arbetslösa eller arbetsskygga. Jag tror att sanningen är mer komplicerad än så. Arbeten har nog alltid behövt göras men frågan är till vilket pris.

Att läsa med öronen!

Läsning. När jag och en kamrat kom in på en dansk pizzeria utanför Köpenhamn, påpekade pizzabagaren förskräckt att vi måste ha ansiktsmask. Kollegan hade redan en medan jag raskt fick en tilldelad.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Bered dig på ett liv som fattigpensionär

Ledare. Är du strax över 20 år och lastbilschaufför? Då kan du på ålderdomen se fram mot ungefär 11 400 kronor i pension från staten, förutsatt att du pallar att köra till fyllda 65 år.

Arbetsgivarna agerar respektlöst

Ordförandeord. Avtalsrörelsen pågår för fullt, och med stor sannolikhet har det hänt en hel del från det att denna krönika skrevs till att Transportarbetaren ligger i din brevlåda.

För dagbok på jobbet

Insändare. För ni dagbok i ert arbete? Om inte, varför? Min far var noga med att se till att jag förde dagbok, när jag började köra för elva år sedan.

Pungsparka tillbaka i las-debatten!

Debatt. Om parterna på allvar ska behålla balansen på svensk arbetsmarknad så borde vi väl rätteligen inte enbart diskutera hur arbetsgivaren lättare skall kunna säga upp personal genom att luckra upp lagen om anställningsskydd (las).

Hyllningsrop med lukt av hyckleri

Ledare. På senare tid har hyllningskören över den svenska modellen och kollektivavtalen nått stormstyrka. Det finns snart ingen tongivande debattör, ledarskribent eller företrädare för näringslivet, facket eller rikspolitiken som inte uttalat sitt stöd för tanken att det är arbetsmarknadens parter som själva ska göra upp om spelreglerna på arbetsmarknaden.

Vad är trygghet för en arbetare?

Ordförandeord. Under senare tid har jag allt oftare funderat på vad som är trygghet för en arbetare. Hur jag än vänder och vrider på frågan så landar jag i att det rör sig om en trygg anställning och en vettig arbetsmiljö.

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.