ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Vi vill värna den svenska modellen

Ordförandeord. Kanske har ni hört att man på EU-nivå diskuterar att lagstifta om europeiska minimilöner? Vid första anblicken kan detta te sig som ett vettigt förslag för att de som har allra lägst inkomster också ska kunna leva på sin lön.

Men, förslaget är faktiskt ett hot mot den svenska kollektivavtalsmodellen, och vi har gjort gemensam sak med Svenskt Näringsliv för att sätta stopp för idén.

Den svenska modellen, där vi inom facket förhandlar fram avtal med motparten, har visat sig vara oerhört framgångsrik. Den har skapat trygghet och bättre villkor för de anställda, men också borgat för flexibilitet och konkurrenskraft för Sverige. Den svenska modellen innebär också att vi kan hålla politiker borta från vår lönebildning.

Dessutom är jag fullständigt övertygad om att EU-förslaget är dåligt för fler länder än Sverige. Varför skulle länder där man redan har minimilöner gå med på ett förslag som höjer dessa? I stället kommer de att sänkas för att länder med de lägsta lönerna ska mäkta med att betala, om det ens är möjligt. Vi vill värna om vår svenska arbetsmarknadsmodell och vi är beredda att gå långt för att göra det.

Det är bara drygt en månad kvar av 2019 och sedan befinner vi oss i början av ett år som präglas av just avtalsrörelse. Det är en tid då ungefär tre miljoner människors löner och villkor sätts i förhandlingar i just den svenska modellen. Det är inte utan ödmjukhet, och oerhörd stolthet, som jag bär det yttersta ansvaret för Transports avtalsrörelse. Vi har kommit långt i vårt arbete med att formulera konkreta krav, men också med att titta på utvecklingen både affärsmässigt och politiskt i de flesta av våra branscher. Det handlar ju inte bara om att vi ska få till bra avtal nästa år, utan också om att bädda för bra avtal i tider av förändring under de avtalsrörelser som kommer.

För mig är det viktigt att vi går in i nästa års avtalsrörelse och är förberedda, konkreta och framtidsinriktade. Vi ska alltid se till att skapa högre löner. Men vårt uppdrag är bredare än så. I vissa branscher kommer vår utmaning inte bara att vara att försöka skapa bättre villkor, utan att faktiskt också se till att de inte urholkas. Så allvarlig är situationen inom till exempel lager och terminal. Där ser vi hur friheten för de anställda, kanske framför allt drivet av Amazons unkna företagskultur, begränsas allt mer. Arbetsmiljön blir genom det allt mer utsatt och villkoren måste försvaras med näbbar och klor.

Så här långt är jag nöjd med vad vi har kommit fram till inom ramen för LO-samordningen. Vi har satt kravet på löneökningar till 3 procent. Detta från ett ”knä” på 26 100 kronor vilket innebär att det är den lägsta lön som ökningen ska räknas från, oavsett hur mycket under det du tjänar.

I övrigt i samordningen har vi enats om att det är dags att kräva pensionsinbetalningar från första dagen du jobbar. Inte som i dag då inbetalningarna sker först efter att du fyllt 25. Ska vi jobba längre måste också mer pengar in i pensionssystemet! Nästa år är viktigt, och ju fler medlemmar vi är desto tyngre blir vi i förhandlingarna med arbetsgivarna.

Ett sätt att bidra för dig som medlem är att gå ut och värva en kollega på din arbetsplats i dag.

Tillsammans är vi starka och då kan vi också vara en folkrörelse för framtidstro.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Tommy Wreeth

Otroligt mycket står på spel framöver

Ordförandeord. Vi närmar oss så sakta uppstarten på en ny valrörelse, en valrörelse som troligen blir den viktigaste på väldigt länge.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Klarna skor sig på fattiga

Skuldfälla. De flesta känner nog till inkasso- och finansbolaget Klarna. Dess historia från några studenter på Handelshögskolan som fick en idé, till ett företag med miljardomsättning är inget annat än en framgångssaga.

Sveket

Corona. Problemet med att få covid-19 är inte att sjukdomen i sig alltid är så farlig. Problemet är att det inte går att veta vart den ska ta vägen. Ska det bara bli en snabbt övergående förkylning? Eller något betydligt värre, sjukhusinläggning, syrgas och kanske mer eller mindre bestående men.

Nog med blippande och bloppande!

Ny teknik. Att ”få” en ny lastbil är ofta ett lyft för en chaufför. Funktionerna är bättre än på den gamla, liksom oftast motorstyrkan och ljudnivån i hytten. Den är också ett tecken på åkarens förtroende och att man gjort ett bra jobb.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Otroligt mycket står på spel framöver

Ordförandeord. Vi närmar oss så sakta uppstarten på en ny valrörelse, en valrörelse som troligen blir den viktigaste på väldigt länge.

En dom som väcker frågor

Ledare. Transport har inte rätt att utesluta aktiva sverigedemokrater. Den nyheten har väl nått de flesta vid det här laget.

Var stolta över att ni är chaufförer, tjejer!

Debatt. Jag blir sååå skogstokig! Läste i Transportarbetaren om den stackars tjejen som kämpade som kranbilschaufför och blev så illa bemött av både kunder och en del så kallade kollegor.

Debatt: Sexuella trakasserier
utanför

De tar inte sitt ansvar

Debatt. Transportarbetaren har tidigare skrivit om Josephine, som tvingades sluta på sin arbetsplats sedan hon anmält sexuella trakasserier. Nu skriver hon själv om den utsatta situationen som bemanningsanställd, en utsatthet som Josephine delar med allt fler unga på arbetsmarknaden.

Oseriöst agerande

Debatt / Facket kommenterar. Josephine var utlånad till ett kundföretag som utför tredjepartslogistik inom Transports organisationsområde. Hennes visstidsanställning avslutades, trots att Performiq samtidigt annonserade ut lediga tjänster på samma företag.

Vår bild en helt annan

Debatt / Arbetsgivarens genmäle. Vi beklagar djupt Josephines upplevelse under sin tid hos oss. Vi vill betona att vi på inget sätt vill förringa det hon upplevt – ingen ska behöva känna sig otrygg på sin arbetsplats. Som företag så står Performiq inte bakom någon form av kränkande behandling.

Vidrigt att skylla på pandemin

Debatt / Slutreplik. Performiq, ni vägrar att ta konsekvenser av era handlingar, vilket jag kan förstå. Ett erkännande av sanningen skulle se riktigt illa ut för er. Med största sannolikhet skulle fler än jag ifrågasätta om ni ska få fortsätta bedriva er verksamhet.

E-handeln väcker skamkänslor

Ledare. I kvällsmörkret svärmar de som stressade getingar i bostadsområdet. Bilar strajpade med namn som Best, Budbee, Bring, Foodora. Ibland är det privatbilar som stannar och män – nästan alltid män – i gympaskor kutar ut med travar av pizzakartonger eller frigolitlådor med thaimat.

Oseriöst agerande

Debatt / Kommentar. Josephine var utlånad till ett kundföretag som utför tredjepartslogistik inom Transports organisationsområde. Hennes visstidsanställning avslutades, trots att Performiq samtidigt annonserade ut lediga tjänster på samma företag.

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.