Vi stöttade varandra med allt vi hade

Krönika. Årets avtalsrörelse ser ut att bli krånglig för förbundet. Mycket på grund av att facken inom industrin tecknade treåriga avtal med 6,8 procents löneökningar.

LO-styrelsen la traditionsenligt fast ett så kallat reservationsbud utifrån industrifackens uppgörelse. Detta bud kom att hamna på en löneökningsnivå på 1 740 kronor på de avtalsområden där arbetstagarna tjänar under 25 000 kronor i månaden. Det innebär att nästan alla Transports avtal hamnar där.

Dessvärre delar Svenskt Näringsliv inte LO:s beräkningsgrund. För arbetsgivarna är det 6,8 procent som gäller, inget annat. Kräver man ett krontalpåslag över detta måste man lämna vad Svenskt Näringsliv kallar ”kurant motvaluta” i form av avräkningar från avtalen. Så som exempelvis flexiblare arbetstidsregler.

I våra avtal finns ingen ”kurant motvaluta”. Det som våra företrädare kämpat för att få in i avtalen kommer vi inte att sälja ut. Man ska också komma ihåg att om alla löner på arbetsmarknaden höjs med samma procenttal så innebär det inte att löneskillnaderna blir konstanta under de närmaste tre åren. I stället ökar orättvisorna. Glöm inte det när det pratas om märken i avtalsrörelsen!

Vi vet att löneglidning kommer att ske under dessa tre år. Faktum är att det redan har börjat. Inom den petrokemiska industrin har industrifacken redan sett till att få ut lite mer än märket. Än värre blir det när man ser till den löneglidning som tjänstemännen kommer att få sig till del. Förlorarna blir som vanligt privat tjänstesektor och de kvinnligt dominerade avtalsområdena.

Nu till något helt annat. Jag var för en tid sedan inbjuden till en ”tura” (en båtresa till den danska sidan av Öresund) av Transports avdelning i Helsingborg. Som brukligt är när avdelningen kallar så ”turade” vi tre gånger denna eftermiddag.

Avdelningen hade bjudit in ett antal medlemmar som man ville hedra. Det handlade om att överlämna Transports guldnål, något som föräras dem som har haft fackliga uppdrag inom förbundet i mer än tjugo år. Vidare delades förbundets silvernål ut till de som varit medlemmar i mer än trettio år. Slutligen fanns det fem medlemmar som varit det i mer än femtio år. Dessa fem fick ta emot ett diplom och ett vackert glaskonstverk med förbundets logotyp inristat.

Jag hade äran att fästa nålarna på rockslagen och överlämna diplomen. Jag känner de här medlemmarna, eftersom jag kommer från Helsingborgsavdelningen, och det slog mig att dessa gubbar, så långt jag kunde dra mig till minnes, inte behövt min hjälp en enda gång då jag arbetade som lokalombudsman.

Vid kaffet började vi prata om detta. En av gubbarna berättade att han hade arbetat sedan han var tolv år gammal. Han hade varit medlem i facket under hela sitt arbetsliv.

Mannen halade fram sin medlemsbok. Där kunde man se hur kontingenten (medlemsavgiften) betalts månad för månad, år efter år. Han bekräftade att han aldrig behövt påkalla hjälp från facket. Sedan sa han: ”Jag har betalt min kontingent varje månad, med glädje och med stolthet. Jag har sett hur jävliga arbetsgivare behandlat många av mina kamrater. Jag har själv varit utsatt för arbetsgivarens vrede. Det var många av oss som blev både sparkade och uppsagda. I dessa stunder av oro och hopplöshet så samlades vi och stöttade varandra med allt vi hade.”

Så fortsatte han sin berättelse om ett långt arbetsliv, där facket var den naturliga sammanhållande länken mellan gubbarna. Vi satt som förtrollade och lyssnade och det var som om tiden nästan stod still. Det fick bli en tura till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.