Krönika

Vi medlemmar i Transport är La Résistance

Krönika. Nu ska jag berätta en hemlighet: under de 20 år som jag jobbat till och från som väktare (mest till) har jag aldrig varit fackligt aktiv, ej heller har jag gått någon facklig kurs.

Vad jag däremot har varit är politiskt aktiv inom Socialdemokraterna och via det engagemanget har jag bland annat varit förtroendevald, jag har gått en massa politiska kurser och jag har till och med varit ombudsman (ombudskvinna?) för S-kvinnor i Stockholm. Jag lämnade partipolitiken av flera orsaker men en orsak jag ska nämna här är att jag var en kärleksfull kritiker (ett begrepp som för övrigt myntades av Anna Lindh). S har aldrig varit särdeles bra på att lyssna än mindre måna om dessa kritiker.

När jag var som mest politisk träffade jag Åsa (min nuvarande fru) som var (och är) fackligt engagerad inom Seko. Jag brukade skämtsamt säga att vårt äktenskap är som den facklig-politiska samverkan när den är som bäst. Om ni visste hur mycket hon har tjatat på mig om att gå en facklig kurs.

Det var inte förrän efter det senaste valet jag återigen blev medlem i S och det var inte förrän jag läste Tidöavtalet i sin helhet som jag på riktigt blev rädd och därför bestämde mig för att gå min första, fackliga kurs – Startpunkten. Inom loppet av tre månader gick jag i tur och ordning Startpunkten, Avtalspunkten och Vi i Transport. Jag gjorde det för att kunskap är makt (ja, jag vet att uttrycket är slitet men det har minst 400 år på nacken).

Just nu försöker högern, med Sverigedemokraterna i spetsen, starkt begränsa möjligheterna till folkbildning just för att kunskap är makt. För tänk om möjligheterna till bildning för arbetare försvinner helt? Vad lätt det kommer att vara för de brunblåa att sprida lögner, fördomar och faktaresistens. De kommer att försöka lura oss, de kommer framför allt att försämra arbetsvillkoren för oss. Därför vill jag uppmana alla som läser detta att gå en facklig kurs. Bilda er! Ty vi medlemmar i Transportarbetareförbundet är motståndsrörelsen, vi är La Résistance!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Karlsson:
    11 maj, 2023

    Kanonbra, fler behöver gå kurser. Ofta så kan vi arbetare mer om lagar och regler efter flera kurser.

Lästips:

Festival – och mobilisering inför slaget om välfärden

Facket. På lördagen möttes vänstern i bred bemärkelse på Socialistiskt Forum, traditionsenligt i ABF-huset i Stockholm. Bakom ett av bokborden stod transportare och spred Mobiliseringbladet.

Whilma Åbergh Salmio var nästan klar med sin utbildning när Yrkesakademin avvecklade utbildningen. Foto: Privat

Whilma drabbad av Yrkesakademins kollaps

Utbildning. Whilma Åbergh Salmio var i slutfasen av sin utbildning till maskinförare. Då kom mardrömsbeskedet. Yrkesakademin låg i rekonstruktion och la ner hennes utbildning.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Hundratals elever utslängda från Yrkesakademin

Utbildning. Yrkesakademin är i ekonomisk kris. Det har lett till att 700 personer som gick arbetsmarknadsutbildningar på Arbetsförmedlingen blivit av med sina studieplatser. Dessutom har många som utbildas på komvux också drabbats.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Ur led är tiden

Livet. ”Ur led är tiden”, vad menas egentligen med de orden? Från början myntade av William Shakespeare. Tiden är vad den är och går inte att ändra på vad vi än gör. Kanske är de där orden bara ett sätt att markera att något gått åt helvete och blivit en ”utmaning”.

Hårt regn

Orostider. Jag får en känsla, inte minst genom litteraturen, att kriget närmar sig alltmer. Två svenska krigsskildringar har jag läst den senaste tiden. Hårt regn av Micke Evhammar och Vägriddare av Pelle Filipsson.

AI – himmel eller helvete?

Ny teknik. Vi som har den, numera rätt tveksamma, förmånen att köra nya lastbilar – av alla märken, vet redan en del om artificiell intelligens, AI. Konstruktörer och ingenjörer grubblar ikapp om att bygga ”smarta” lastbilar. Men med mycket varierande resultat.

Vad är ministerns klimatlöften värda?

Debatt. Uppropet från över 600 företag och tre stora fackförbund fick klimatministern att utlova att Sveriges samtliga klimatmål står fast. Mer oroande är ett regeringens enmansutredare John Hassler faktiskt föreslår något helt annat.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Egon tar över i de offentliga rummen

Spaning. Känner ni till radioprogrammet Spanarna? En programledare och tre så kallade spanare försöker avläsa trender i vår vardag och kommer med visioner för framtiden. Här kommer min spaning.

Våga prata om psykisk ohälsa

Hälsa. Den psykiska ohälsan ökar för varje år i det svenska samhället. En skrämmande trend är att den också ökar bland unga människor. Min enkla förklaring till varför det förhåller sig så är att vi (homo sapiens) inte är gjorda för detta moderna samhälle.

Jag fick en vacker turkos cykel i stället

Pengar. Jag är uppvuxen i en by i Västmanland. Min tyska mamma var ensamstående och min biologiska far satte plikttroget in underhållet på hennes konto varje månad. Än i dag förstår jag inte hur hon fick ihop det jo… hon var ett ekonomiskt geni! Hon vände och vred på varenda krona. Hennes tid och ork gick åt för att få allt att funka.

Upp till kamp!

Ledare. Striden om arbetsmarknadsmodellen har blossat upp. Svenska fackförbund kräver kollektivavtal hos tech-företag och andra internationella aktörer som Tesla.

Stå upp för den svenska modellen!

Ordförandeord. Den svenska modellen utmanas på allvar av Elon Musk och hans företag Tesla. Det verkar som om företaget på riktigt tycker att man står över den i Norden gällande modellen med kollektivavtal, och parter som hanterar frågorna på arbetsmarknaden.

Korkat om mensskydd

Insändare. Hej! Jag såg att ni har en otroligt korkad artikel i nummer 6, där ni nedgraderar kvinnan till en könlös stackare som bara är en livmoderbärare. Vad är då en man i era ögon – en penisbärare?

Tack för ingenting, Arbetsmiljöverket!

Insändare. Nu slutar snart generaldirektören för Arbetsmiljöverket, Erna Zelmin, sitt uppdrag och antalet arbetsplatsolyckor ser i år ut att nå nya rekordnivåer. Vilket fokus har man då på Arbetsmiljöverket? Jo, att man ska ut och inspektera företag där de anställda har många digitala möten, för de kan bli trötta i hjärnan av alla möten och även drabbas av teknikstrulångest. Detta ska göras i ett EU-projekt. Herregud!

Det handlar om det fria ordet

Ledare. Fler och fler tidningar halverar sin utgivning, går över till digital utgivning eller läggs ner helt. Detta påverkar tidningsbuden och på flera ställen varslas det om uppsägningar.

Vilken roll och vilken koll ska medlarna ha?

Ordförandeord. Vilken roll, vilken koll och vilket uppdrag har egentligen Medlingsinstitutet? Vi har på kort tid tvingats varsla på både bevakningsavtalet och taxiavtalet. Möjligen kan det också bli tuffa tag inom flygsektorn där förhandlingarna pågår för fullt.

Ta tag i det som plågar taxi

Debatt. Taxibranschen har en viktig funktion när det gäller att erbjuda säkra och pålitliga transporter till människor. Trots denna viktiga roll har branschen ställts inför djupgående strukturella utmaningar som har haft negativa konsekvenser både för förare och taxibolag.