Arvidsjaurs flygplats
Close
Arvidsjaurs flygplats ser ut att bli utan reguljärflyg i fyra månader. Markpersonalen har jobben kvar och passar på att underhålla maskinparken.
Close

”Vi är avskurna från omvärlden utan flyg”

Flyg. – Ett jävla elände. Och mest av allt är det Transportstyrelsens fel! Nextjet borde inte fått fortsätta flyga. Bolaget var ju nära att bli av med tillståndet redan i höstas.

Martin Nilsson, Arvidsjaurs flygplats.
Martin Nilsson, Transports man på Arvidsjaurs flygplats.  Foto: Jan Lindkvist

Martin Nilsson stirrar ut mot den tomma landningsbanan på Arvidsjaurs flygplats. Det är overkligt tyst. Inga bagagevagnar som ilar över plattan. Inget avlägset buller från en flygmaskin på ingång.

När Transportarbetaren kommer har det gått mindre än en vecka efter konkursbeskedet. I fyra månader blir nu Arvidsjaur utan reguljärflyg.

– Fyra månader då vi är avskurna från omvärlden. Ministern, han Eneroth, säger att folk ska få åka buss och taxi i väntan på en lösning. Men hur ska det gå till? Vem ska få fram bussar? Hur ska resenärerna boka?

Martin Nilsson är facklig förtroendeman för Transport och ingår i markstyrkan på 14 personer på Arvidsjaurs kommunala flygplats.

– Konkursen kom som en total överraskning, säger han. Ett flygplan hade precis landat och vår tekniker frågade om allt var okej. Då visade piloten upp mobilen. I ett sms stod det. Att Nextjet gått i konkurs.

Anders Stenlund, ramparbetare i Arvidsjaur.
Anders Stenlund, ramparbetare i Arvidsjaur. Foto: Jan Lindkvist

Arvidsjaur är en liten ort som på några decennier blivit centrum för de stora bilföretagens testverksamhet. Tusentals tekniker och ingenjörer kommer med flyg. Under den gångna vintern har Nextjet haft tre dagliga avgångar. Totalt har flygplatsen haft omkring 60 000 resenärer.

Konkursen påverkar inte bara passagerarna. Nextjet har stora skulder till flygplatsbolagen. För Arvidsjaurs del handlar det om runt 1,5 miljoner kronor i fordran. Plus uteblivna intäkter.

Men också hotell och lokala taxi- och bussföretag finns bland förlorarna. Vid förseningar och inställda flyg – och de har varit många – har Nextjet anlitat taxi för att skjutsa bagage eller passagerare. Värst drabbat av taxibolagen är Vilhelmina taxi, som ligger ute med 460 000 kronor.

Nextjet har haft egna tekniker i Arvidsjaur. Som jobbar som egenföretagare. Även de förlorar pengar.

Arvidsjaur kommer i bästa fall att ha flygtrafiken i gång igen i mitten av september, efter att staten gjort en ny upphandling. I väntan på det jobbar markpersonalen vidare.

– Både kommunen och vår arbetsgivare är bra, säger Martin Nilsson. Vi jobbar på med underhållsarbete och gör sådant som kan vara svårt att hinna med annars.

– Folk passar på att ta ut lite extra semester och föräldraledighet också. Det är även snack om att vi ska göra andra kommunala jobb eller lånas ut till andra flygplatser.

Han tar täten ut i verkstaden. Efter en kort fikapaus är ett halvdussin anställda i gång med att serva de tunga fordonen.

– Det känns konstigt. En flygplats utan flyg. Det är väl som att ha en järnvägsstation utan tåg, säger Anders Stenlund som precis bytt ett bränslefilter.

Martin Nilsson konstaterar att på en liten flygplats är alla ”multijobbare”, med minst tio olika kepsar på skallen. Ena stunden lastar de bagage eller kör plogbil, för att i nästa vara av-isare eller bemanna räddningsbilen.

Ungefär 15 mil söderut från Arvidsjaur ligger Lycksele, som också har egen flygplats.

– Konkursen drabbar även oss, fast inte lika hårt som i Arvidsjaur, säger Carl-Bertil Essebro, arbetsplatsombud för Transport.

Flyg till Norrlands inland är inte alltid en lönsam affär. För att upprätthålla kommunikationerna har staten gått in med bidrag, via upphandlingar. Bolag som åtar sig att flyga får stöd, men också så kallad trafikplikt.

Helikopterhangar, Lycksele flygplats.
Lycksele är bas för ambulansflyget. Hangaren är för trång för den nya helikoptern. En ny hangar invigs i juli. Foto: Jan Lindkvist

Lycksele, Vilhelmina och Hemavan är tre orter där staten upphandlat flygtrafik, med Nextjet som vinnare. På de orterna medger EU:s upphandlingsregler att Trafikverket nu gör en snabb ”nödupphandling”.

Två dagar efter konkursen meddelade infrastrukturminister Tomas Eneroth att målet är få i gång trafiken så snart som möjligt.

– Beskedet var tydligt och klart. Regeringen har förstått allvaret i situationen. Fast vi vet inte vad ”snart” innebär, säger Lennart Näslund, vd i det kommunala bolag som driver Lycksele flygplats.

Omsättningen ligger kring 23 miljoner kronor. 1,9 miljoner är Nextjet skyldigt flygplatsen. Pengar som Lennart Näslund inte tror att han får se röken av.

Han är bekymrad, mest för resenärerna. Och för det lokala näringslivet som är beroende av kommunikationer till Stockholm.

– Vi får redan signaler från företagen att det blivit problem. Alternativet nu är att ta bil till Umeå och flyga därifrån. Men det betyder fyra timmar längre resa. Då blir det svårt att resa över dagen till Stockholm.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.
Carl-Bertil Essebro, på Lycksele flygplats, hoppas att flyget är i gång igen inom några veckor.  Foto: Jan Lindkvist

Carl-Bertil Essebro har jobbat som ramparbetare på flygplatsen sedan 1994. Han berättar att Nextjet sålt rabatterade ”buntbiljetter” till företag på orten. En firma hade köpt 100 biljetter strax innan smällen kom.

– Det är förlorade pengar. Surt. Situationen är väldigt tråkig. Vi tänker främst på resenärerna. Många av dem är stammisar som vi lärt känna genom åren, säger han.

Lycksele har runt tio anställda på rampen. Precis som i Arvidsjaur är alla mångsysslare. Carl-Bertil Essebro går runt och visar kluriga snickerier och en äkta samekåta som personalen knåpat ihop när det blivit tid över.

En bit från terminalen bygger landstinget en större hangar åt den splitter nya ambulanshelikoptern som är stationerad i Lycksele. Den gamla hangaren var för liten – både på längden och tvären.

Breddproblemet löstes temporärt med en sinnrik ”lucka”. Med den öppen går det att baxa in helikoptern, utan att rotorbladen tar i.

– Den nya hangaren ska vara klar i juli, förklarar Essebro. Det är kul att Lycksele vann dragkampen om ambulansflyget. Annars ville ju
politikerna helst lägga allt i centralorten Umeå, ute vid kusten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Braathens går i konkurs – Airbusflygningar ställs in

Flyg. (UPPDATERAD 2025-10-01) Flygbolaget Braathens plan var att successivt fasa ut sina Airbusplan och dra ner på kabinpersonalen. Försöken att få in mer kapital under utfasningen misslyckades dock och nu ansöker Braathens international airways och Braathens crew om konkurs. Totalt berörs cirka 200 anställda.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.