Kamila Gorka säljer både vindrutetorkare, bensin, godis, korv och sprit. Hon trivs med jobbet och kollegorna. ”Vi är som en stor familj här på företaget”, säger hon. Till vänster fixar kollegan Monica Moś till cigaretthyllan.
Special: Polen

Unga lockas av mackjobb

Bensinstation. Att jobba på mack är populärt, framför allt bland yngre, säger Kamila Gorka, som jobbar på TS Transports egen bensinstation. Fast snart kan det vara slut. Macken bär sig inte.

Flexibla arbetstider. Går att kombinera med barn eller studier. Mycket kontakt med människor. Det är några av argumenten som Kamila Gorka lyfter fram när Transportarbetaren frågar om mackjobbets dragningskraft.

Plus lönen.

– Den är hyfsad. Generellt ligger inkomsten i branschen på 2 500–4 000 zloty (6 000–9 700 kronor). Här på den privata sidan får vi lite mer än anställda på landets två stora bensinstationskedjor, säger hon.

Inredningen går i svart, precis som TS Transports kontor. Sortimentet är lite mer sparsmakat än i en svensk OKQ8-station. Men det finns de vanliga biltillbehören, chips, kaffe, dricka, korvgrill och en hylla bakom kassan med vin och sprit.

Transportarbetarens utsända reportrar berättar om mackdöden i Sverige. Om rån, bilister som smiter från notan och att personalen ofta är hänvisad till deltidsjobb.

Kamila Gorka skakar på huvudet, hon känner inte igen sig:

– I Polen blir stationerna snarast fler. Deltider förekommer, men uppfattas inte som något problem. Inte rån och hot heller. Det är sällsynt, även om det finns nattlucka på vissa ställen.

Ett annat svenskt fenomen är höga bränsleskatter som gjort att marginalen är extremt liten på sålda drivmedel. Det är på

TS Transport har en egen bensinstation på åkeriområdet och bygger också nya lokaler.
TS Transport har en egen bensinstation på åkeriområdet och bygger också nya lokaler. Foto: Justina Öster

snabbmaten stationerna kan tjäna pengar.

– Vi har samma tendens här. Så vi behöver sälja andra produkter också, säger Marcin Skibinski, som är ingift i åkarfamiljen bakom TS Transport och ansvarar för mackdelen.

Fast det räcker ändå inte, förklarar han. Av 2,4 miljoner liter sålt bränsle hamnar en miljon liter i de egna lastbilarna.

– Så vi överväger faktiskt att lägga ner, förtydligar han.

Vi sneglar lite förundrat på whisky- och vodkaflaskorna i hyllan. Det känns svårkombinerat med bilism. Särskilt som Polen har samma promillegränser för rattfylla som Sverige.

– Vi säljer inte mycket alkohol. Fast på stationerna ute vid motorvägarna är det stor efterfrågan, säger Kamila Gorka.

Hon bor i Gdansk, 34 kilometer från Gdynia, med man och en styvdotter. I tolv år har hon jobbat på bensinstation, varav tio på åkeriets anläggning.

I Sverige gick mackarnas omsättning ner kraftigt i början av coronapandemin.

– Vi kände av en liten nedgång, säger Kamila Gorka. Vi fick strikta regler om desinficering och munskydd. På försommaren blev attityden till corona lite mer avslappnad. Men nu är vi lite oroliga för turistsäsongen, då halva Polen kommer hit till kusten.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.