Elväg, skenor
Close
Elvägar pekas ut som morgondagens lösning för hållbara transporter. På bilden: Laddning från en skena i vägen vid Trafikverkets testbana på väg 893 mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde.
Close
Almedalen 2017

Transportfrågor i fokus under politikerveckan

Hållbarhet. Framtidens transporter, fordon och bränslen är ett av de hetaste ämnena under den pågående Almedalsveckan i Visby. Eldrift – och framför allt elvägar – pekas ut som morgondagens lösning.

– El kommer att vara energikällan för transporterna, det är det inget snack om, sa Jan Nylander, projektledare för elvägen utanför Sandviken på ett seminarium under onsdagen.

I år har Transport inget eget seminarium under Almedalsveckan, men förbundet deltar i flera paneldebatter. En av dem hålls senare i eftermiddag och handlar om den pågående konflikten i Göteborgs hamn.

Striden, som utkämpas mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundet, berördes också på ett seminarium som handlade om beställaransvar för transportköpare. Där agerade infrastrukturminister Anna Johansson utfrågare.

Hon ville veta vilket ansvar stora företag som Stora Enso, LKAB, Boliden och möbeltillverkaren Kinnarps tar när de köper transporttjänster.

Anna Johansson inledde med en lägesbeskrivning:

– Hållbara transporter vilar på tre ben. Klimatet är ett. Transportsektorn står för en stor del av utsläppen av klimatgaser. Samtidigt behöver vi transporterna. Inget samhälle fungerar utan dem.

– Social hållbarhet är också viktigt. Delar av åkerisektorn utmärker sig genom väldigt dåliga arbetsvillkor. Man hittar på olika kreativa upplägg för att komma undan skatter och avgifter.

Det tredje benet, menade Anna Johansson, är ekonomisk hållbarhet. I praktiken en effektiv transportsektor som gör att svensk industri blir konkurrenskraftig.

Hållbara transporter

När ordet gick över till industrins representanter bedyrade samtliga att man lägger mycket krut på seriösa, hållbara transporter. Flera anförde att man för över så mycket gods som möjligt på järnväg.

Fast här behövs en uppryckning från tågoperatörerna, ansåg Lena Ek, styrelseordförande på skogsjätten Södra.

– Våra transporterna ska vara helt fossilfria år 2030. Även skogsmaskinerna. I dag går elva, tolv procent av vårt gods på tåg. Vi skulle kunna dubblera det, men då måste terminalerna kunna ta emot långa lastbilar.

Lena Ek talade sig varm för längre och tyngre fordon, och fick medhåll av infrastrukturministern. Fast Anna Johansson höjde ett varningens finger för en avreglering som skulle tillåta ekipage med två påkopplade traditionella trailrar. Det skulle kunna förvärra problemen men lönedumpning i dragbilssektorn, anförde hon.

Johan Granberg, logistikchef på Polarbröd, förklarade att företaget försöker använda järnväg så mycket det går. Kruxet, hävdade han, är tidsfaktorn.

– För några år sedan var snitthastigheten på järnväg 50 kilometer i timmen mellan vår fabrik i Älvsbyn och Malmö. Härom veckan var den nere i 10 kilometer i timmen.

Hållbara transporter är i högsta grad en klimatfråga. Lena Ek, Södra, påpekade att Sverige kommer att behöva flytande fossilfria bränslen. Hon kritiserade EU som nu jobbar med en rad förslag som kan hämma utvecklingen av biodrivmedel.

Ek beskrev sedan utvecklingen i Göteborgs hamn:

– Det är en tragedi! Vi tappar gods och riskerar dessutom att förlora rederier som tidigare gjort direktanlöp på Göteborg. I stället väljer de Hamburg.

Elvägar

På ett seminarium om utsläppsfria vägtransporter hyllades försöken som görs med elvägar. Vägavsnittet med luftledningar utanför Sandviken har varit i gång i ett år och erfarenheterna är goda. Projektledningen hoppas nu att staten skjuter till mer pengar så att man kan bygga en teststräcka som blir åtminstone tre, fyra mil lång.

Elfordon väcker många frågor. Batteridrift fungerar hjälpligt för personbilar, men kapaciteten räcker inte för tunga fordon. Mer än någon enstaka mil.

Mats Alaküla, professor vid Lunds universitet, deltog i paneldebatten. Han belyste också miljökonsekvenserna vid dagens elproduktion.

– I Sverige är det en miljövinst att köra på el. I Kina och Indien blir det faktiskt skitigare med eldrift än traditionella bränslen. Det beror på att så mycket el framställs via kol. Men utvecklingen går hela tiden mot renare el.

– Sverige är väl rustat för elfordon. Vi är bra på elektroteknik, bra på fordonsteknik och bra på elvägsteknik. När vi väl bygger ut systemet måste det bli rätt. För det är en teknik som ska fungera i åtminstone 100 år framåt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.