Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Jörgen Rosendahl är terminalarbetare och truckförare på DFDS Logistics i Göteborg, han är också skyddsombud. Jörgen Rosendahl och kollegorna som jobbar som terminalarbetare har klarat sig från allvarliga olyckor med truckar.

– Peppar peppar, ta i trä. Jag har jobbat här i 16 år och vi har klarat oss från allvarliga olyckor. Vi har haft två stycken som kört in i pelare. Det är allt, säger han.

Vad gör ni för att undvika olyckor?

– Vi har skyddsronder en gång i veckan. Då går vi runt i hela terminalen förebyggande. Vi är ett helt gäng. Bland annat jag som skyddsombud, företagsledningen och terminalchefer. Vi tittar bland annat på hur vi ska köra och lasta och lossa i hela terminalen. Ibland sker mindre olyckor. Ofta handlar det om att någon klämt fingrarna i en dörr, säger Jörgen Rosendahl.

– Det är ofta rent slarv som ligger bakom det. Däremot är det många på jobbet som har ont i axlarna och ryggen.

Jörgen Rosendahl tror att det beror på många år bakom ratten i trucken. Men vad han vet har ingen kollega fått det erkänt som arbetsskada och fått ersättning från någon försäkring:

– Trucken har inte stötdämpare och det blir direktstudsningar. Du har ett säte som ska ta smällen, men det blir mycket smällar i alla fall och jag ser det som ett arbetsmiljöproblem.

Att trucken är ett högriskfordon är ingenting nytt i transportbranschen. Facket och arbetsgivarnas gemensamma arbetsmiljöorganisation, Tya (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) har under lång tid haft ett särskilt fokus på problemen.

Maria Themptander är projektledare på Tya och jobbar med truckfrågor.

– Vi genomförde en undersökning för ett antal år sedan. Då försökte vi få fram information om vad som ligger bakom olyckorna, men vi hittade inte några entydiga svar om orsakerna som ligger bakom, säger hon.

Fokus ligger i stället på att utbildning genomförs för de som ska jobba med truck och behöver utbildningsintyg.

– Det är viktigt att få lära sig att använda trucken på rätt sätt genom praktiska övningar under utbildningen, bli riskmedveten och att lära sig att använda den trucktyp man ska jobba med.

– Många utbildare gör ett jättebra jobb! Men dessvärre finns det även de som inte har samma mål, att utbildningsdeltagarna ska uppnå kunskaps- och färdighetsmålen i ”Riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter – TLP10”, säger Maria Themptander.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig vill ha lagstadgade krav på truckutbildningens utformning och på fortbildning.

– Statistiken visar att vi till och med går åt fel håll. Vissa arbetsgivare gör allt de kan och jobbar förebyggande. Andra tar genvägar och tänker att ”det löser vi sen”.

– Det finns goda exempel på arbetsplatser med god arbetsmiljö som är ett resultat av gott samarbete med behörigt utsett skyddsombud.

Men varför är det farligt?

– Alla arbetsplatser med tunga fordon och oskyddade människor är farliga. Det räcker att någon är på fel plats och blir klämd.

– Sedan tror jag också att man har för hög stressnivå på arbetsplatserna och när det kombineras med hårda fordon blir det farligt, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    9 augusti, 2022

    Alla som har arbetat i transportbranschen vet att det är ett högt tempo i denna branschen där det stressas för att hinna med allt mer på allt kortare tid och då blir det tyvärr olyckor.Sänk arbetstakten och inse att de som arbetar är människor inte maskiner.Ansvaret för att sänka tempot överallt i transportbranschen är de som bestämmer över priser och ledtider.Jag är inte det minsta imponerad över hur det ser ut i transportbranschen, det borde vara enkelt att komma tillrätta med det höga tempot om man bara vill och inser att det inte är hållbart att människor riskera att skada sig eller dö på arbetet genom olyckor på grund av ett högt och omänskligt tempo för att företagen skall tjäna lite mer på de anställdas bekostnad med liv och lem.För egen del stressade jag mig igenom större delen av mitt arbetsliv till jag pensionerade mig 2018 när jag var 52 år.Med facit i hand var det inte värt all denna stressen som gjorde att jag missbrukade alkohol från och till under 10-12 år för att koppla av när jag var ledig som till slut även innebar sjukskrivning på grund av alkoholmissbruket då det tog överhanden över vardagen och jag drack alkohol alla dagar i veckan från morgon till kväll och mitt i natten.Nu är jag nykter sedan 1,5 år och njuter av livet som pensionär utan att stressa eller jäkta.Det höga tempot i transportbranschen kan skada människor på många olika sätt både fysiskt och psykiskt.

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Ingen ska behöva dö på jobbet

Ledare. Lastbilschaufförer är yrket med flest dödsfall. Det visar en sammanställning som Arbetsmiljöverket gjort över åren 2011 – 2020. 66, sextiosex, lastbilsförare miste livet under de åren. Det är fruktansvärt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.