Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Jörgen Rosendahl är terminalarbetare och truckförare på DFDS Logistics i Göteborg, han är också skyddsombud. Jörgen Rosendahl och kollegorna som jobbar som terminalarbetare har klarat sig från allvarliga olyckor med truckar.

– Peppar peppar, ta i trä. Jag har jobbat här i 16 år och vi har klarat oss från allvarliga olyckor. Vi har haft två stycken som kört in i pelare. Det är allt, säger han.

Vad gör ni för att undvika olyckor?

– Vi har skyddsronder en gång i veckan. Då går vi runt i hela terminalen förebyggande. Vi är ett helt gäng. Bland annat jag som skyddsombud, företagsledningen och terminalchefer. Vi tittar bland annat på hur vi ska köra och lasta och lossa i hela terminalen. Ibland sker mindre olyckor. Ofta handlar det om att någon klämt fingrarna i en dörr, säger Jörgen Rosendahl.

– Det är ofta rent slarv som ligger bakom det. Däremot är det många på jobbet som har ont i axlarna och ryggen.

Jörgen Rosendahl tror att det beror på många år bakom ratten i trucken. Men vad han vet har ingen kollega fått det erkänt som arbetsskada och fått ersättning från någon försäkring:

– Trucken har inte stötdämpare och det blir direktstudsningar. Du har ett säte som ska ta smällen, men det blir mycket smällar i alla fall och jag ser det som ett arbetsmiljöproblem.

Att trucken är ett högriskfordon är ingenting nytt i transportbranschen. Facket och arbetsgivarnas gemensamma arbetsmiljöorganisation, Tya (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) har under lång tid haft ett särskilt fokus på problemen.

Maria Themptander är projektledare på Tya och jobbar med truckfrågor.

– Vi genomförde en undersökning för ett antal år sedan. Då försökte vi få fram information om vad som ligger bakom olyckorna, men vi hittade inte några entydiga svar om orsakerna som ligger bakom, säger hon.

Fokus ligger i stället på att utbildning genomförs för de som ska jobba med truck och behöver utbildningsintyg.

– Det är viktigt att få lära sig att använda trucken på rätt sätt genom praktiska övningar under utbildningen, bli riskmedveten och att lära sig att använda den trucktyp man ska jobba med.

– Många utbildare gör ett jättebra jobb! Men dessvärre finns det även de som inte har samma mål, att utbildningsdeltagarna ska uppnå kunskaps- och färdighetsmålen i ”Riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter – TLP10”, säger Maria Themptander.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig vill ha lagstadgade krav på truckutbildningens utformning och på fortbildning.

– Statistiken visar att vi till och med går åt fel håll. Vissa arbetsgivare gör allt de kan och jobbar förebyggande. Andra tar genvägar och tänker att ”det löser vi sen”.

– Det finns goda exempel på arbetsplatser med god arbetsmiljö som är ett resultat av gott samarbete med behörigt utsett skyddsombud.

Men varför är det farligt?

– Alla arbetsplatser med tunga fordon och oskyddade människor är farliga. Det räcker att någon är på fel plats och blir klämd.

– Sedan tror jag också att man har för hög stressnivå på arbetsplatserna och när det kombineras med hårda fordon blir det farligt, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    9 augusti, 2022

    Alla som har arbetat i transportbranschen vet att det är ett högt tempo i denna branschen där det stressas för att hinna med allt mer på allt kortare tid och då blir det tyvärr olyckor.Sänk arbetstakten och inse att de som arbetar är människor inte maskiner.Ansvaret för att sänka tempot överallt i transportbranschen är de som bestämmer över priser och ledtider.Jag är inte det minsta imponerad över hur det ser ut i transportbranschen, det borde vara enkelt att komma tillrätta med det höga tempot om man bara vill och inser att det inte är hållbart att människor riskera att skada sig eller dö på arbetet genom olyckor på grund av ett högt och omänskligt tempo för att företagen skall tjäna lite mer på de anställdas bekostnad med liv och lem.För egen del stressade jag mig igenom större delen av mitt arbetsliv till jag pensionerade mig 2018 när jag var 52 år.Med facit i hand var det inte värt all denna stressen som gjorde att jag missbrukade alkohol från och till under 10-12 år för att koppla av när jag var ledig som till slut även innebar sjukskrivning på grund av alkoholmissbruket då det tog överhanden över vardagen och jag drack alkohol alla dagar i veckan från morgon till kväll och mitt i natten.Nu är jag nykter sedan 1,5 år och njuter av livet som pensionär utan att stressa eller jäkta.Det höga tempot i transportbranschen kan skada människor på många olika sätt både fysiskt och psykiskt.

Lästips:

Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.